سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان اعلام کرد اگر تشخیص داده شود قانون اساسی اشکالی دارد یا ظرفیت آن مغفول مانده و مقدمات آن اجرایی و فرمانش صادر شود، راه برای بازنگری باز است.

به گزارش سلام نو، سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: در بحث بازنگری در قانون اساسی راه باز است. اگر جایی مطرح شد و مقدمات آن اجرایی و فرمانش صادر شد، بازنگری هم می‌تواند انجام شود.

سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، در پاسخ به اینکه آیا از تجربیات برگزاری همایش 40 سال قانون اساسی که آذرماه از سوی شورای نگهبان برگزار می‌شود در اصلاح قانون اساسی هم استفاده خواهد شد، گفت: بازنگری یک بحث است و تشخیص اینکه قانون اساسی اشکالی دارد یا ظرفیت آن مغفول مانده هم بحث دیگری است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره اصلاح قانون اساسی توضیح داد: بازنگری اراده سیاسی می‌خواهد؛ یعنی باید مقدمات آن انجام شود. اما اگر قرار باشد این کار انجام شود، حتماً یکی از مقدمات آن این است که بگویند کجای آن بازنگری صورت گیرد که کار علمی می‌خواهد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به برگزاری همایش 40 سال قانون اساسی گفت: هدف این همایش چنین چیزی نیست. همان‌طور که گفته شد، هدف همایش این است که در اولین 40 سالی که از تدوین قانون اساسی می‌گذرد دستاوردهای این قانون مطرح شود که ستون و خیمه تصمیم‌گیری در کشور بوده است.

ره‌پیک با تاکید بر اهمیت قانون اساسی در کشور ادامه داد: بسیاری از بحران‌هایی که در کشور رد شده به دلیل قانون اساسی بوده است. پس از آن باید چشم‌انداز معلوم شود و در کنار آن ظرفیت‌ها را هم تا جایی که ممکن است (چون ما که نمی‌توانیم به همه بحث‌ها همین حالا بپردازیم) مطرح کنیم تا جلب توجه شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره احتمال اصلاح قانون اساسی گفت: هر گاه اراده‌ سیاسی و اداری در کشور بر این بود که زمان مناسبی برای اصلاحات است و انجام این کار امکان‌پذیر است، می‌توان از تجربیات این کار هم به عنوان یک کار علمی استفاده کرد.

او با اشاره به انتقادها درباره ضعف در اجرای برخی از ظرفیت‌های قانون اساسی توضیح داد: اجرا غیر از بازنگری است؛ ممکن است ظرفیت را تشخیص دهیم و تاکید شود که چرا به این موضوع توجه نمی‌شود و آن را اجرایی نمی‌کنید. این نیاز به اصلاح ندارد. موضوعاتی مانند عدالت اجتماعی، آموزش رایگان و... که قانون اساسی مطرح کرده نیاز به اصلاح ندارند. می‌خواهیم بگوییم این ظرفیت اجرایی وجود دارد و تاکید شده که آموزش رایگان را برای همه می‌خواهیم و باید دید موانع اجرای آن چیست و چرا اجرا نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در پایان گفت: در بحث بازنگری در قانون اساسی راه باز است. اگر جایی مطرح شد و مقدمات آن اجرایی و فرمانش صادر شد، بازنگری هم می‌تواند انجام شود./خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید