بازیکنان تیم ملی ترکیه بعد از گل دقیقه نودی به آلبانی با صف کشیدن جلوی تماشاگران خودی، سلام نظامی دادند.

به گزارش سلام نو، پیروزی 1-0 ترکیه مقابل آلبانی با گلی که جنک توسون در دقیقه 90 و در آخرین لحظات بازی به ثمر رساند ترکیه را با 18 امتیاز از 7 بازی، با امتیازات برابر با فرانسه صدرنشین گروه H مقدماتی یورو2020 کرد. ولی این بازی به دلیل شادی بعد از گل جنجالی بازیکنان ترکیه بسیار خبرساز شده است.

بازیکنان ترکیه بعد از آنکه جنک توسون، بازیکن کهنه‌کار این تیم در دقیقه 90 موفق شد دروازه آلبانی را باز کرده و سه امتیاز شیرین به حساب ترک‌ها واریز کند به سمت تماشاچیان خودی رفته و درحالیکه در کنار هم صف کشیده بودند سلام نظامی دادند. در شرایط عادی این حرکت بازیکنان ملی‌پوش ترکیه ممکن بود اندکی جنجالی باشد ولی به سرعت از یادها می‌رفت. اما شرایط خاص کنونی در منطقه باعث شده این حرکت بازیکنان ترکیه بسیار جنجال‌برانگیز شود.

ترکیه از روزهای گذشته عملیاتی نظامی با عنوان عملیات چشمه صلح را در شمال سوریه آغاز کرده و نیروهای مسلح این کشور هجومی تمام‌عیار را به مناطق شرق رودخانه فرات در سوریه صورت داده‌اند. این عملیات واکنش‌های زیادی در سطح جهانی به دنبال داشته و اکثرا با انتقاد مواجه شده است. ترکیه مدعی است برای حفظ امنیت ملی و منافع ملی خود دست به این اقدام زده و تنها تروریست‌ها را هدف قرار داده است. اما کشورهای مختلف این حرکت ترکیه را نقض حق حاکمیت ملی سوریه دانسته و به خاطر احتمال رخ دادن فجایع انسانی در یک عملیات نظامی تمام‌عیار و صدمه دیدن غیرنظامیان به شدت نگران هستند.

انتظار می‌رود فیفا و یوفا هم نسبت به این حرکت بازیکنان ترکیه موضع‌گیری منفی داشته باشند چرا که این دو نهاد بین‌المللی همیشه سیاست دور نگه داشتن فوتبال از منازعات و جنجال‌های سیاسی را دنبال کرده‌اند. سلام نظامی بازیکنان ترکیه در حالیکه ارتش این کشور درگیر یک عملیات نظامی گسترده و جنجالی است بدون شک تحریک‌کننده بوده است.

منتقدین ترکیه در روزهای اخیر انتقادات شدیدی از عملیات نظامی این کشور انجام داده و بویژه نگرانی خود را از وضعیت بغرنج غیرنظامیان در مناطق شمالی سوریه ابراز کرده‌اند. گروه‌های زیادی در کنار نگرانی از این عملیات نظامی، روند نظامی‌گری و ملی‌گرایی افراطی در ترکیه را یکی از روندهای خطرناک برای منطقه دانسته و نسبت به آن هم هشدار داده‌اند. سلام نظامی بازیکنان ترکیه می‌تواند به نگرانی‌ها در این باره دامن بزند به خصوص در روزهایی که نگرانی‌های جامعه جهانی به وضعیت غیرنظامیان در مناطق شرق فرات روز به روز افزایش می‌یابد. باید منتظر ماند و دید واکنش یوفا و فیفا و دیگر نهادهای مرتبط به این حرکت ملی‌پوشان ترکیه چه خواهد بود.

روزنامه‌های ترکیه هم امروز همزمان با پوشش وسیع به اخبار عملیات نظامی کشورشان در شمال سوریه به سلام نظامی بازیکنان ترک در بازی مقابل آلمانی پرداخته و چند روزنامه این حرکت ملی‌پوشان ترکیه را در صفحه اول خود بازتاب دادند. روزنامه ینی عصر با چاپ عکس سلام نظامی بازیکنان ترکیه از تیتر "سلام به سربازان" استفاده کرده تا شکی باقی نماند که هدف از این اقدام بازیکنان ترکیه چه بوده است. روزنامه صباح که از روزنامه‌های هوادار حزب حاکم عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان است هم تصویر سلام نظامی بازیکنان ترکیه را در بالای صفحه اول خود منتشر کرده است.

/ورزش سه

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید