آذری جهرمی که به عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه همیشه مورد توجه بوده است اینبار از طرف یک نماینده اصلاح طلب مورد هجمه قرار گرفته و متهم به شوآف های مجازی شده است.

به گزارش سلام نو، «آقای رئیس‌جمهور گفتید وقتی تفنگ، پول و رسانه در اختیار یک نهاد باشد، فساد می‌آورد. امروز وزیر شما با تجمیع پول، رسانه و ارتباطات سیاسی و امنیتی دهان رقبا و منتقدان خود را گازانبری بسته است.» این جملات، پایان‌بخش نطق آتشینی بود که روز گذشته سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده اصلاح‌طلب قزوین در مجلس علیه وزیر ارتباطات قرائت کرد.

این اما انگار همه دلمشغولی آقای خاص کابینه نیست و آن‌طور که زرآبادی ادعا می‌کند «سرکوب رسانه‌ای مخالفان و منتقدان و تلاش برای حفظ قدرت» -به‌جای «فعالیت اصولی اقدام عملی برای توسعه زیرساخت‌ها و مقابله عملی با فساد»- را هم باید به آن اضافه کرد.اشاره زرآبادی و احتمالا خیلی‌های دیگر که رفتارهای وزیر جوان را بیش از هرچیز شوآف می‌دانند، عمدتا ناظر به پدیده‌ای است که آذری‌جهرمی این روزها تلاش دارد خود را با برند حق‌الناس، قهرمان مبارزه با آن معرفی کند.

وس یا همان خدمات ارزش افزوده(Value Added Service). موضوعی که وزیر ارتباطات اخیرا در توئیتی اعلام کرد شاید وقتش رسیده باشد برای همیشه تعطیل شود.آذری‌جهرمی حالا در جایگاه قهرمان قصه نشسته و روزنامه دولت از او سوپرمن شماره 2 کابینه را به تصویر می‌کشد. همه اینها البته در حالی است که اخیرا آمار و ارقامی درباره درآمد ستاره‌مربع‌ها منتشر شد و البته تکذیب هم نشد که دولتی‌ها از این پدیده 356 میلیارد تومان درآمد دارند و درآمد صداوسیما نیز 56 میلیارد تومان است. به بیان دقیق‌تر، درآمد دولت از ارزش افزوده بیش از 6 برابر صداوسیماست.به‌طور طبیعی قابل تصور نیست که جناب وزیر بنای مچ‌گیری از دولتی‌ها و جمع‌کردن کاسه و کوزه این درآمد وسوسه‌کننده را داشته باشد.

این یعنی همه دعوا‌ها بر سر آن کسری است که چیزی از آن به دولت نمی‌رسد؛ کسری که آذری‌جهرمی گویا فقط همان را مصداق فساد می‌داند و پرستیژ مبارزه با آن را گرفته و از قضا همین مساله صادقانه‌بودن چنین تلاش‌هایی را به کل زیر سوال می‌برد.این پرستیژ را اگر در کنار مجموعه رفتارهای آذری‌جهرمی بگذاریم به معادله‌ای می‌رسیم که پیچیدگی چندانی ندارد. فارغ از برساخته‌های رسانه‌ای و آنچه رسانه‌های اجاره‌ای سعی دارند از جناب وزیر به تصویر بکشند او به‌گونه‌ای کاریکاتوری در تلاش است تا هم به سمبلی برای عدالتخواهی و مبارزه با فساد تبدیل شود، هم به‌رغم سوابق امنیتی و اطلاعاتی از در آزادی و مبارزه با فیلترینگ بیرون ‌آید و هم نمادهایی از کارآمدی را در افکارعمومی ته‌نشین سازد تا جملگی در روز موعود به کارش آیند و هریک از این بریده تصویرها، بخشی از اقشار جامعه را از اقشار مذهبی گرفته تا جوانان و طبقه متوسط و... با او همراه سازند.

هرچه باشد جناب وزیر هم مثل خیلی‌های دیگر حق دارد برای 1400، فکر و خیالاتی در سر داشته باشد. ماجرا را البته از زاویه‌ای دیگر هم می‌شود نگاه کرد. کنش‌های رسانه‌ای پرشمار آذری‌جهرمی حالا این تصور را ایجاد کرده که اگر او در حوزه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دولت به کار گرفته می‌شد شاید در مجموعه دولت اتفاقات بهتری می‌افتاد. در این صورت هم کمیت دولت در این حوزه دیگر لنگ نبود و هم جناب وزیر به حوزه مورد علاقه‌اش می‌رسید و دیگر نیازی نبود تا علاوه‌بر آن بار یک وزارتخانه تخصصی را نیز به دوش کشد!

نطق جنجالی نماینده قزوین علیه آذری جهرمی

سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی روز گذشته با اشاره به عملکرد وزیر ارتباطات گفت: «چرا باید وزیر دولتی که با شعار اخلاق و اعتدال روی کار آمده است، به‌جای فعالیت اصولی و زیربنایی و اقدام عملی برای توسعه زیرساخت‌های فناوری و ارتباطی کشور و مقابله عملیاتی با فساد، به‌دنبال تظاهر و سوءاستفاده از بیت‌المال برای تبلیغ خود و سرکوب رسانه‌ای مخالفان و منتقدان و حفظ قدرتش باشد؟

امروز توئیتر آقای وزیر مملو از کارهای نمایشی آن‌هم درمورد مسائل شخصی است نه انتشار اطلاعات کلیدی و گزارش عملکرد وزارتخانه‌اش؛ اما ‌ای کاش هزینه این تبلیغات را از جیب خود پرداخت می‌کردید نه با پول وزارتخانه و اپراتورها. باید پرسید گردش آزاد اطلاعات این است؟ عاقبت اتاق شیشه‌ای این بود؟ صداقت در رفتار و گفتار با مردم در کجای این عملکرد جای دارد؟»نماینده قزوین خطاب به آذری‌جهرمی ادامه داد: «‌جنابعالی که این روزها شعارتان حق‌الناس است کمی هم درخصوص قراردادهای خرید خارجی هزاران میلیاردی در زیرساخت، همراه اول، مخابرات و رایتل توضیح بفرمایید.

درخصوص قراردادهای تبلیغاتی و اسپانسری مالی همراه اول و رایتل شفاف‌سازی کنید و از انتصابات و استخدام‌های فامیلی و گروهی خود در این شرکت‌ها توضیح دهید. در حالی که بهترین استعدادهای نخبه کشور بیکار هستند، این استخدام‌ها به دستور چه کسی انجام شده است؟»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به شعار شایسته‌سالاری رئیس‌جمهور عنوان کرد: «چرا با شروع دولت تدبیر و امید، فردی به‌عنوان قائم‌مقام وزیر کار و رئیس هیات‌مدیره شستا منصوب می‌شود که مهره‌های نزدیک به خود را در هیات‌مدیره رایتل قرار می‌دهد، رایتلی که معلوم نیست در آن چه مدیریتی صورت گرفته که با سه‌هزار میلیارد سرمایه‌گذاری به 1700 میلیارد زیان انباشته رسیده؛

آقای جهرمی می‌دانید رایتل باید 1200 میلیارد سالانه به دولت حق درآمد پرداخت می‌کرد و 1400 میلیارد سالانه به تامین اجتماعی سود می‌داد، نگویید که نمی‌دانید این پول به بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی باید می‌رسید، که نرسید و یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تمام پیگیری‌ها تحقق نیافت. اما با این حجم از ناکارآمدی چند سال بعد همان مدیران پاداش مدیریتی می‌گیرند و مدیریت بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی حوزه ICT و وزارت را در دست

می‌گیرند.»زرآبادی گفت: «مگر خانم مهرنوش مدیرعامل به‌زور مستعفی رایتل چه می‌خواست بگوید که شما تمام توان خود را گذاشتید تا یک‌‌ماهه او را با فشار سیاسی و امنیتی برکنار کنید، مصوبه غیرقانونی سازمان تنظیم، فشار به وزیر کار، حمله سازمان‌یافته فضای مجازی و انواع و اقسام تهمت‌ها و افتراها و بازی با آبروی یک زن مومن، چه چیز را می‌خواهید از دید مردم و دستگاه‌های نظارتی پنهان کنید؟ از امکان افشای چه موضوعاتی می‌ترسیدید که پروژه حذف را با سرعت و استفاده از تمام ابزار‌ها کلید زدید؟»

نماینده قزوین تصریح کرد: «گفتید خانم مهرنوش با دکتری اقتصاد و 15 سال سابقه فعالیت در حوزه ICT تخصص و تحصیلات کافی ندارند، می‌شود پاسخ دهید جنابعالی و متحدان‌تان با چه مدرکی در وزارت اطلاعات جذب شدید و براساس چه شایستگی یا عملکرد مثبت یک‌شبه ره صدساله را در حوزه ICT طی کردید؟»زرآبادی تاکید کرد: «آقای جهرمی دغدغه شما حق‌الناس نیست، بلکه تغییر بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال و نشاندن مهره‌های خودتان و تیم‌تان سر چاه‌های درآمدی جدید فضای مجازی است.»

وی در پایان گفت: «آقای رئیس‌جمهور گفتید وقتی تفنگ، پول و رسانه در اختیار یک نهاد باشد، فساد می‌آورد. امروز وزیر شما با تجمیع پول، رسانه و ارتباطات سیاسی و امنیتی دهان رقبا و منتقدان خود را گازانبری بسته است و الحق‌والنصاف خوب توانسته مخالفان خود را خوار و خفیف و خراب کند. علی برکت‌الله.»

ارزش افزوده فقط برای غیرخودی‌ها بد است؟

بازار خدمات ارزش افزوده که اخیرا آذری‌جهرمی حسابی برای آن گرد و خاک به‌پا کرده، این روزها به دغدغه افکارعمومی تبدیل شده و خیلی‌ها را به این فکر انداخته که ماجرا از چه قرار است. از قضا آن‌طور که کاشف به عمل آمده و کاربران شبکه‌های اجتماعی روایت می‌کنند گویا خیلی بوی خوشی هم از این بازی به مشام نمی‌رسد.

در حالی که آذری‌جهرمی علم و کتل مبارزه با سرویس‌های ارزش افزوده را بر دوش گرفته، انتشار یک ویدئوکلیپ در روزهای اخیر با عنوان «سلطان ارزش افزوده کیست؟»، ابهاماتی را پدید آورده که میزان صداقت بانی کمپین #حق_الناس را با سوال مواجه کرده. ازجمله مسائل مطرح‌شده در این کلیپ آن است که شرکت مهندسی فن‌آفرین حصین قشم به‌همراه تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه خود، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه سرویس‌های ارزش افزوده بوده و «سجاد بُنابی» رئیس توسعه سرمایه‌گذاری آن نیز دستیار وزیر در امور جوانان و با حکم او عضو هیات‌مدیره «شرکت ارتباطات زیرساخت» است؛

شرکتی که دو سال پیش نیز یکی از مدیران آن مدیرکل اداره ارزش افزوده همراه اول بود. همین‌جا این سوال پیش می‌آید که اگر از دید آذری‌جهرمی و تیم او، «سرویس‌های ارزش افزوده» مطلقا غیرشرعی و خلاف حقوق مصرف‌کنندگان و حق‌الناس است، چرا وابستگان او در این حوزه فعالیت می‌کنند؟ و اگر با لحاظ شرایطی این سرویس‌ها می‌توانند فعالیت کنند، اساسا کمپین «پایان وس» بر چه مبنایی استوار است؟وس اگر مفید و قابل دفاع است باید زمینه بهره‌برداری از آن برای همه فراهم باشد و اگر اخ و جیز است که خب همه‌چیز برای همه‌کس باید یکسان باشد.

نمی‌شود هم در نقش شوالیه‌ مبارزه با «سرویس‌های ارزش افزوده» فرو رفت و هم بر حضور مسئول کسب‌وکارهای ارزش افزوده در یکی از شرکت‌های نزدیک به وزارتخانه متبوع چشم بست و بالعکس حکم دستیاری و عضویت در فلان هیات‌مدیره را نیز برای او امضا کرد؛ چراکه چنین دست‌فرمانی خواه‌ناخواه این تصور را پدید می‌آورد که وزیر جوان صرفا در پی انحصار کل این کسب‌وکار نوین برای رفقا بوده و آن‌طور که زرآبادی می‌گوید، نشاندن مهره‌های خودی سر چاه‌های درآمدی جدید فضای مجازی.

واقعیت اقتصاد ارزش افزوده چیست؟

خدمات ارزش افزوده در تعریف ساده شامل همه امکانات جنبی موجود روی بستر ارتباطات مخابراتی و موبایلی است که مشترکان می‌توانند برای امور مختلفی ازجمله امور بانکی، خرید، شرکت در مسابقه و... از آن استفاده کنند و قاعدتا در قبال استفاده از این امکانات نیز هزینه‌هایی را پرداخت کنند، هزینه‌هایی که بخشی از آنها به مخابرات و اپراتور‌ها به‌عنوان حامل و بستر ارائه این خدمات تعلق می‌گیرد و بخش اصلی به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات.

خوب است بدانید بیش از 600 شرکت و مجموعه فناورانه در این عرصه در حال فعالیتند که بخشی از آنها همین شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که دولت تلاش می‌کند از آنها به‌نحوی از انحا حمایت کند تا کسب‌وکارهای عرصه فعالیت‌های دیجیتالی که بسیار متعدد و پرسود هستند، توسعه یابد. حالا در این میان جناب آذری‌جهرمی و همکاران مدعی این هستند که فرآیند عضوگیری این شرکت‌ها سالم نبوده و باید برای مدتی خدمات ارزش افزوده ارائه‌شده از سوی آنها متوقف شود، همه مخاطبان از لیست‌های آنها خارج شوند و دوباره نسبت به عضوگیری اقدام صورت پذیرد؛ ایده‌ای که 75 شرکت فعال در این حوزه نیز با ارسال نامه‌ای به سران قوا نسبت به آن اعتراض کرده‌اند و مراتب کاری خود را به اطلاع آنها رسانده‌اند.

اولین سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا همه شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در این سال‌ها در این عرصه فعال است و طبعا عضوگیری کرده‌اند، متخلفند؟ شاید غیرمنصفانه‌ترین چیز همین باشد که همه فعالان در این عرصه و عضوگیری‌های آنها را ناسالم و از مسیرهای شائبه‌دار توصیف کنیم، چراکه اساسا در چنین بازاری مثل دیگر عرصه‌های اقتصادی فرد و شرکت سالم حتما هست و مجموعه‌های متخلف هم حتما حضور دارند که البته طبق اعلام وزیر ارتباطات، تاکنون برخی از این مجموعه‌های متخلف شناسایی و به قوه قضائیه معرفی شده‌اند.نکته مهم این ماجرا اما همان مساله عضوگیری است که باید یکی، دو نکته را درخصوص آنها توضیح داد.

اگر خاطرتان باشد زمانی بود که بخش عمده‌ای از عضویت در برنامه‌های مرتبط با خدمات ارزش افزوده از طریق همین ستاره‌مربع‌های معروف انجام می‌شد و در این مسیر به‌دلیل اینکه مخاطب آگاهانه نسبت به این عضویت اقدام می‌کرد و درثانی نفوذ به این سیستم و خدشه وارد کردن به فرآیند آن هم تقریبا غیرممکن بود، کمترین خطا و فساد را شامل می‌شد و اساسا این امکان فراهم بود تا مسیر سالمی برای فعالیت شرکت‌های «وَس» فراهم باشد.

این مسیر با اراده وزارت ارتباطات مسدود شد و یک سوال بزرگ را به وجود آورد که چرا چنین مسیری که می‌تواند فساد را به حداقل برساند، کنار گذاشته می‌شود؟نکته دیگر مربوط به عضویت دومرحله‌ای در خدمات ارزش افزوده از سال 96 است که فرآیند آن بر سوال از مخاطب و دخیل‌کردن چندباره او در عضویت داشت، مسیری که نهایتا اجرای آن به‌وسیله اپراتورهای مخابراتی انجام می‌شد و شرکت‌ها در آن هیچ دخالتی نداشتند. این فرآیند آنچنان که گفته شد حداقلی از فساد را دربر دارد، از این‌رو باید از وزیر محترم پرسید که چرا درخصوص این مسائل شفاف‌سازی نکرده‌اید و آنقدر مساله فساد را کلی مطرح می‌کنید که همه‌چیز با هم زیر سوال می‌رود؟

چند پرده از یک رویه پرده اول

یک‌ماه پیش خبری در فضای رسانه‌ای پیچید که حکایت از دستور وزیر ارتباطات به یک اپراتور برای خرید ۲۰۰ دستگاه لپ‌تاپ برای نهاد ریاست‌جمهوری داشت؛ خبری که البته اولین واکنش آذری‌جهرمی به آن این بود. «یادم نمی‌آید.» رسانه‌ها اما ول‌کن ماجرا نبودند و اسناد مربوطه –پاراف وزیر و فاکتور فروش این دستگاه‌ها- را منتشر کردند. این‌گونه شد که ناغافل حافظه جناب وزیر یاری کرد و باعث شد او بلافاصله دست به موبایل شده و در لایو اینستاگرام توضیحاتی را دراین‌باره ارائه کند. دست‌آخر هم آذری‌جهرمی با انتشار خبری در صفحه اینستاگرام خود از استرداد لپ‌تاپ‌های اهدایی از نهاد ریاست‌جمهوری خبر داد.

پرده دوم

موضوع لپ‌تاپ‌های اهدایی هنوز کاملا جمع‌وجور نشده بود که خبر سفر وزیر با هواپیمای اختصاصی و صرف هزینه هنگفت برای آن رسانه‌ای شد؛ هواپیمایی که رسانه‌ها اعلام کردند حمید فرهنگ، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران –که با وجود نارضایتی سهامداران عمده از حمایت کامل محمدجواد آذری‌جهرمی برخوردار است- برای سفر دو سال پیش وزیر ارتباطات به این شهرستان زحمت اجاره‌اش را کشیده بود و دستور پرداخت 107 میلیون تومان از بودجه همراه اول را به هواپیمایی ماهان برای این سفر صادر کرده است. سفری که اسناد آن هم منتشر شد و هیچ توضیح قانع کننده ای هم در رد آن ارائه نشد.

پرده سوم

هنوز یک‌ماه از آغاز به‌کار مینا مهرنوش به‌عنوان مدیرعامل رایتل نگذشته بود که خبر آمد او استعفا داده است؛ استعفایی که خود مهرنوش عاملش را فشارهای پشت‌پرده وزیر ارتباطات اعلام کرد. آن‌طور که مدیرعامل مستعفی رایتل می‌گوید ادعای وزیر آن بوده که مدیرعامل یک اپراتور باید کارشناس فنی باشد و این در حالی است که خود آذری‌جهرمی سابقه‌ تخصصی مرتبط با وزارت تحت امرش به غیر از عضو هیات‌مدیره رایتل ندارد. حالا حمیده زرآبادی صورت‌بندی متفاوتی را از ماجرا ارائه می‌دهد و وزیر جوان را این‌طور به چالش می‌کشد که مگر مدیرعامل به‌زور مستعفی رایتل چه می‌خواست بگوید که این‌گونه با فشارها وادار به استعفا شد؟

هدف تسویه‌حساب سیاسی است یا...؟

در این میان نکته مهم دیگری هم وجود دارد، اینکه در میان این فضاسازی سنگین رسانه‌ای، چه کسی بیشترین سود را از خدمات ارزش افزوده می‌برد؟ پاسخ چند روزی است که در رسانه‌ها منتشر شده است اما ما تلاش کرده‌ایم دقیق‌ترین اطلاعاتی را که می‌توانستیم به آن دست یابیم، ارائه کنیم.اطلاعات ما می‌گویند کل درآمد حوزه خدمات ارزش افزوده در سال ۹۷ برای اپراتور همراه اول حدود ۱۵۵۰ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ حدود ۲۴۵ میلیارد تومان با احتساب مالیات و عوارض پرداختی، درآمد خالص اپراتور بوده و به آن اختصاص می‌یابد.

در کنار این رقم اما سهمی هم به دولت می‌رسد، به این صورت که ۳۵۶ میلیارد تومان با احتساب سهم سازمان تنظیم از سرویس‌ها، عوارض پروانه، مالیات ارزش افزوده، مالیات عملکرد و... درآمد دولت از این بازار است.در مقابل باقی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده که در سال 97 با همراه اول همکار بوده‌اند، و قریب به ۶۰۰ شرکت را شامل می‌شوند و طبق آنچه در نامه 75 شرکت به سران قوا آمده، حدود 20 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هم داشته‌اند، سهمی حدود ۱۰۸۸ میلیارد تومان می‌برند که یک دودوتا چهارتای ساده نشان می‌دهد میانگین درآمد هرکدام از این شرکت‌ها در یک‌سال 8/1 میلیارد تومان بوده و نسبت به سودی که دولت از این بازار کسب کرده تقریبا هیچ است.

با این اوصاف هم باید از وزارت ارتباطات پرسید که چرا در حوزه‌ای که بیشترین سود را شخص دولت می‌برد، این‌قدر فضاسازی می‌شود؟ اساسا آیا این منفعت دولت مخدوش است و از مسیر صحیحی نیست؟ یا اینکه نه، طرح مساله فساد این‌گونه که عنوان می‌شود صحت ندارد؟ و شاید هم پشت‌پرده‌ای برای مفسد‌سازی یا بزرگ جلوه‌دادن یک فساد وجود دارد؟جواب این سوالات با دولت است اما نکته مهمی که رسانه‌ها و افکارعمومی امروز از دولت انتظار دارند این است که با شفافیت کامل مساله خدمات ارزش افزوده، صاحبان سود کلان این حوزه و مفسدان احتمالی را حتی اگر نزدیکی به دولت دارند به قوه قضائیه و مردم معرفی کند تا مشخص شود واقعیت چیست و این ظن از بین برود که طرح مساله فساد در نحوه فعالیت خدمات ارزش افزوده با نگاهی سیاسی مطرح شده است.

+ سند

حمیده زرآبادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دیروز و در نطق میان‌دستور خود به سابقه چالشی که با وزیر ارتباطات داشته اشاره کرد و حتی شائبه این را هم مطرح کرد که وزارت ارتباطات تلفن وی را شنود کرده و از قبل مطلع بوده که زرآبادی می‌خواهد درباره آذری‌جهرمی و فعالیت‌های سیاسی و فنی وی در مجلس نطق کند.

زرآبادی در بخشی از این سخنرانی خود منتقدانه نسبت به عملکرد آذری‌جهرمی و نوع تعامل او با منتقدان وارد شد و گفت: «چرا باید به محض انتقاد اصولی از حضرتعالی، افرادی با نقاب‌های رنگارنگ در فضای سایبری گسیل شوند تا هر صدا و نقدی را با توهین و تهمت و افترا خفه کنند؟ چرا باید آنکه سال‌ها صادقانه در عرصه رسانه کار می‌کند با هزاران مشکل مالی معیشتی روبه‌رو باشد و آن دیگری هر ماه با امکانات و خدمات و کارت‌های هدیه، مزد بی‌اخلاقی‌های خود را از جیب بیت‌المال بگیرد؟» او گفت: «چرا باید وزیر دولتی که با شعار اخلاق و اعتدال روی کار آمده است، به‌جای فعالیت اصولی و زیربنایی و اقدام عملی برای توسعه زیرساخت‌های فناوری و ارتباطی کشور و مقابله عملیاتی با فساد، به‌دنبال تظاهر و سوءاستفاده از بیت‌المال برای تبلیغ خود و سرکوب رسانه‌ای مخالفان و منتقدان و حفظ قدرتش باشد؟»

این حرف‌های زرآبادی البته بوی یک اقدام برنامه‌ریزی‌شده را می‌داد و شائبه این را داشت که وزیر ارتباطات به‌نحوی با رسانه‌ها مرتبط شده و از آنها برای حذف منتقدان خود استفاده می‌کند، رسانه‌ها را کنجکاو کرد تا پیگیر موضوع شوند تا شاید اطلاعاتی در این خصوص به دست آورند.از همین رو «فرهیختگان» ابتدا به رسانه‌های جمعی مراجعه کرد تا اسناد اولیه ادعای حمیده زرآبادی را به دست آورد. در عین ناباوری و میان پست‌های منتشرشده در کانال‌های خبری، پست مشترکی بین چندین کانال سیاسی مربوط به مدت‌ها پیش به دست آمد که نشان می‌داد تعدادی از این کانال‌ها به‌صورت برنامه‌ریزی شده نسبت به انتشار پست واحدی اقدام کرده‌اند.

پستی که نقد حمیده زرآبادی و به‌نوعی دفاع از وزیر ارتباطات است. عنوان این پست مشترک «دغدغه‌های اصلی مردم چه می‌شود؟ زرآبادی نماینده قزوین که یکشنبه با یک سوال، وزیر ارتباطات را به مجلس کشاند و به‌جایی نرسید، امروز به وزیر ارتباطات بابت انتصاب یک کارشناس، تذکر داد!» است و به فروردین‌ماه سال گذشته مربوط می‌شود.بعد از این هم «فرهیختگان» تلاش کرد به جزئیات بیشتری دست یابد که از قضا در این مسیر موفق بود و به اسنادی دست یافت که ادعای زرآبادی را تایید می‌کرد. نامه‌ای که نشان می‌داد تهیه پست تلگرامی یادشده و رایزنی برای انتشار آن در 10 کانال پرمخاطب تلگرام به‌صورت برنامه‌ریزی شده صورت‌گرفته و هزینه قابل‌توجهی نیز برای آن پرداخت شده است. بدون هیچ توضیحی اسناد زیر که صورت مالی و ارقام پرداخت شده معادل هفت‌میلیون تومان به این 10 کانال را نشان می‌دهد، ببینید.

علاوه‌بر این، البته «فرهیختگان» به اسناد دیگری هم دست یافته که نشان می‌دهد یکی از سایت‌های حامی جناب آذری‌جهرمی که همواره از فسادستیزی وزیر ارتباطات تقدیر می‌کند و منتقدان او را به باد نقد می‌گیرد، خود دستش در کار خدمات ارزش افزوده است و در این زمینه فعالیت می‌کند. «فرهیختگان» با مراجعه به سایت روزنامه رسمی و همچنین مرجع اطلاعات رسانه‌ها به اطلاعات جالب دیگری دست یافت.

به این صورت که یکی از پایگاه‌های خبری تحلیلی دقیقا آدرس یکسانی با یکی از شرکت‌های تازه‌تاسیس در عرصه خدمات ارزش افزوده دارد. البته نه آنقدر هم تازه، چراکه ثبت آن مربوط به خردادماه گذشته است. در روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت «ه.ت.گ» همانند سایت یادشده، در آدرس تهران، خیابان ولیعصر... ... ثبت شده و از این‌رو عجیب است که چرا باید یک سایت خبری- تحلیلی دارای چنین شرکتی باشد؟ دراین‌باره البته توضیحات دیگری نیز وجود دارد که ترجیح می‌دهیم بماند برای آینده.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید