علی ربیعی سخنگوی دولت امروز درنشست خبری گفت: گسترش مناسبات با همه کشورهای منطقه خلیج فارس از اهداف اصلی ایران است.

به گزارش سلام نو، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با اشاره به سفر رئیس جمهور برای شرکت در اجلاسیه اوراسیا گفت: امروز یکی از سیاست‌های ما توسعه رابطه با همسایگان است. سفر هفته گذشته رئیس جمهور برای شرکت در اجلاسیه اوراسیا در همین راستا صورت پذیرفت و از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام مسئولیت هایی که با همسایگان خواهیم داشت را  ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با پنج کشور که بازاری نزدیک به دویست هزار نفر خواهد داشت موافقت نامه بازار آزاد را امضا کردیم، به مجلس ارائه شده و از پنج آبان ۹۸ ، ۵۰۲ کالای کشاورزی و صنعتی کاهش تعرفه خواهد داشت.

ربیعی همچنین گفت: در دیدار سه جانبه با ترکیه و روسیه هم پیشرفت هایی داشته ایم. هدف ما گسترش مناسبات با همه کشورهای منطقه خصوصا خلیج فارس است. ما مایل نیستیم هیچ کشوری را در اطراف خودمان از دایره سیاسی اقتصادی و فرهنگی منع کنیم. به همین دلیل تلاش‌هایی شده که اوج آن ابتکار صلح هرمز بوده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

* کسانی که تلاش می کنند ما صلح و دوستی با همسایگان نداشته باشیم بدانند موفق نخواهند شد. مردم ما می دانند همکاری با همسایگان اهمیت بالایی دارد.

رخ دادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف است

*از هرگونه تنش در کشورهای همسایه متاثر می‌شویم. رخ دادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف است. در روزهایی که دولت ایران و عراق خود را برای بزرگ‌ترین رویداد مذهبی دنیا آماده می‌کردند، شاهد حوادث تلخی بودیم . دولت عراق اطمینان داده است که دخالتی نداشته در این امر و حضور بدخواهان در این میان بوده است. دولت و ملت عراق از بلوغ و آگاهی کافی برخوردار هستند. راه درست وحدت عراق حول مرجعیت شیعه است. جمهوری اسلامی همکاری خود را برای همراهی برادران عراقی اعلام می کند و هیچ شکلی از بدخواهی این رابطه را از بین نخواهد برد.

*{ در پاسخ به این پرسش که دولت برای مراسم اربعین چه کرده است}: وزیر خوب راه ما مشکل بلیت ها را حل کرده است. بی نظیر تر از همیشه این مراسم را برگزار خواهیم کرد.

در کنار مردم ایستادن برای گذشتن از روزهای تحریم از برنامه های دولت است

* در این دوره تاریخی مراقبت از زندگی روزمره مردم ، گسترش فضای اجتماعی، گسترش اشتغال و از همه مهم تر توسعه روستایی برنامه ای بوده است که در این سال‌ها دنبال کردیم. دموکراسی، پیگیری انتخابات آزاد و کمک به مقاومت داخل در کنار مردم ایستادن برای گذشتن از روزهای تحریم از برنامه های دولت است.

* دولت تدبیر و امید بیش از همیشه سیاست‌های معطوف به روستا را تدوین کرده است. دولت با گسترش حاشیه نشینی و امثال آن در روستاها رو به رو بود. در این دولت تحولات خوبی در خصوص زندگی روستاییان و عشایر پدید آمده است.

روستاییان به بیمه بیش‌تر توجه کنند

*{ با اشاره به تلاش های دولت برای گسترش زندگی روستایی از جنبه اقتصادی و توسعه خدمات بهداشت و درمان و آموزش، آی تی، ارتباطات و اطلاعات، افزایش رفاه و گسترش بیمه و تسهیلات و ایجاد اشتغال‌های خرد محلی در کنار دامداری و کشاورزی }: معتقد هستیم خدمت به روستا و فقر زدایی برنامه بلند مدتی است که باید تلاش بیش تری در راستای آن صورت بگیرد.

* سهم اشتغال روستاییان از اشتغال خرد ۲۵ در صد افزایش پیدا کرده است. ۱۴۰ هزار شغل از مجموع شغل های ایجاد شده مربوط به روستاییان بوده است ، همین‌جا از مقام مهظم رهبری برای پولی که از صندوق ذخیره ملی به دولت اختصاص دادند جهت این موضوع تشکر می‌کنم.

* ۸۴/. آب آشامیدنی سالم داریم. تمام خانواده های بالای ده خانوار به غیر از مناطق صعب العبور گاز کشی و برق کشی شده اند. صد در صد مراکز بهداشت تحت پوشش قرار گرفته‌اند. ۹۰/. از روستاییان از بیمه سلامت مجانی استفاده می کنند. بیمه اجتماعی روستاییان ۲۵/. را شامل شده است. همینجا از همه روستاییان دعوت می‌کنم به این بیمه بیش‌تر توجه کنند .

* در ادامه طرح ها و پروژه های دولت امروز همزمان با روز روستا و عشایر  ۲۴۸۰ طرح رونمایی خواهد شد. دولت برای مقابله با ابعاد مختلف فقر برنامه‌ریزی‌هایی دارد که در سال‌های آینده آن را اجرایی می کند.

تحریم باعث تقویت بودجه بدون نفت بوده است

*{با اشاره به حذف درآمدهای نفتی از لایحه بودجه}: در جلسه قبل توضیح دادم ، بخش جاری را از نفت جدا خواهیم کرد. تلاشمان بر این است بودجه جاری را از مالیات و سایر منابع مالی دولت تهیه کنیم. الان در قالب یک برنامه بودجه است . تحریم بد است اما اتفاقات خوبی هم برای ما داشته و آن تقویت بودجه بدون نفت بوده است.

*{ درباره پرونده حسین فریدون}: آقای فریدون قبل از دولت آقای روحانی در دانشگاه گیلان پذیرفته می شوند. سپس انتقال پیدا می کنند به دانشگاه شهید بهشتی که بنا بر قانون هیچ اشکالی نداشته است. آقای رئیس جمهور اعلام کردند که خواهان رسیدگی عادلانه هستند. برادر رئیس جمهور بودن قطعا هیچ مزیتی برای آقای فریدون نداشته است.

* هیچ فردی از سوی دولت، دخالتی در پرونده آقای فریدون نداشته است. آقای فریدون پیش از انقلاب در سن 16 سالگی بازداشت شده است بعد از انقلاب هم سابقه جانبازی دارد، انتقال ایشان به دانشگاه شهید بهشتی قانونی بوده است.آقای روحانی اعلام کرد که هیچ خط قرمزی ندارد و فقط انتظار داوری منصفانه دارد.اجازه دهید دادگاه کار خود را انجام دهد.

در تغییر یارانه‌های پنهان دهک‌های پایین و طبقه متوسط  در نظر گرفته می‌شوند

* هنوز هیچ تصمیمی به لحاظ متغیرهای متعدد اتخاذ نشده است اما در مرحله نهایی است اما قطعا هرگونه تصمیمی که در مورد یارانه های پنهان بویژه سوخت گرفته شود دهک‌های پایین و طبقه متوسط در آن در نظر گرفته می شود.

آمار ها نشان می دهد در تابستان افزایش اشتغال داشتیم

*آمار ها نشان می دهد افزایش اشتغال در تابستان صورت گرفته است، در بخش های صنعتی کاهش داشتیم، اما در بخش های تولید مولد رویش داشته ایم. شواهد تامین اجتماعی هم آمار را تایید می کند ، در یک سال گذشته ۸۴۴ هزار نفر اعلام شده، خالص اشتغال ایجاد شده این رقم  در روستاها هم افزایش داشته و نرخ مشارکت  افزایش پیدا کرده است.

*نیاز ما به پنجره جمعیتی سالانه بیش از یک میلیون شغل است. این آمار به اعتقاد من آمار درستی است. اما با توجه به بیماری بیکاری مزمن شده که انتقال پیدا کرده کمی پیچیده شده است. جناب نوبخت اعلام کردند آمار بیماری مزمن قبلی  کاهش پیدا می کند. من فکر می کنم سیاست کاهش واردات آثار خوبی بر بخش اشتغال گذاشته است. در این میان البته به فکر افزایش قدرت خرید مردم هم هستیم.

گفتیم تورم بهبود پیدا کرده است نگفتیم کاملا از بین رفته است

*{ در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور سخن کذبی درباره آمار اقتصادی داده است}: گاهی ما درمورد یک موضوع حرف می زنیم در مورد یک موضوع دیگر کلیپ می سازند. ما گفتیم تورم بهبود پیدا کرده است نگفتیم کاملا از بین رفته است.

کمک به مردم در گرو کمک به دولت است

* ما می دانیم مردم در شرایط بدی هستند، کمک به مردم در گرو کمک به دولت است. تحریم اجازه نداده که ما نفت بفروشیم کالا وارد کنیم و این ها در زندگی مردم اثر روانی و اقتصادی گذاشت. مهم این بود ما ارز را در یک کانال با نوسانات رو به بهبود وارد کردیم.

* آن‌هایی که باید دولت را کمک کنند، بدون ذکر علت می خواهند مشکلات حاصل از تحریم را به ناکارآمدی دولت متصل کنند.

*{ در پاسخ به پرسشی که قاضی صلواتی در دادگاه به متهمی گفته است که با همسر وی(علی ربیعی ) ارتباط مالی داشته است}: من همسر ندارم. اسم کوچک نبردند؟ شباهت اسمی هم دردسر است. شوکه شدم، همسرم کجا بوده است؟

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید