محمد جواد ظریف که برای ارائه توضیحاتی امروز در مجلس حضور دارد عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امکان ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران دانست تا بتواند با همسایگان ارتباط ویژه داشته باشد.

به گزارش سلام نو «محمد جواد ظریف» روز یکشنبه که برای پاسخ به سوالات سه تن از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حضور یافته است، در پاسخ به سوال محمد علی پورمختار مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای محور قرار دادن اقتصاد و توسعه ملی صورت گرفته است، گفت: اقتصاد یکی از اولویت های مهم وزارت امور خارجه است و شاید مهمترین اولویت سیاست خارجی ما است.

وی افزود: ما در وزارت امور خارجه معاونت دیپلماسی اقتصادی را تشکیل دادیم و علت آنکه نام آن را معاونت دیپلماسی اقتصادی  و نه معاونت  اقتصادی گذاشتیم این است که ما وظیفه تسهیل اقتصادی را بر عهده داریم و نه تصدی گری را.

ظریف در ادامه کارهایی که در معاونت دیپلماسی اقتصادی صورت گرفته را عنوان و بیان کرد: دبیرخانه ستاد هماهنگ سازی روابط اقتصادی از کارهایی است که در این معاونت انجام شده است؛ البته این ستاد در مدت تشکیل شده، وظیفه هماهنگ سازی اقتصادی کشور را با کشورها و دستگاه های خراجی بر عهده داشته و هر دو هفتنه یکبار در معاونت دیپلماسی اقتصادی تشکیل جلسه می دهد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: اقدام جدید این است که در جلسات ستاد هماهنگ سازی؛ سفرای ایران در کشورهای مختلف را دعوت می کنند که برای اعضای ستاد، اطلاعات اقتصادی کشورهای دیگر را ارئه دهند و از نظرات آنها استفاده کنند به ویژه اطلاعات اقتصادی کشورهای همسایه و کشورهایی مانند چین، ژاپن  ارائه می شود.

ظریف گفت: در وزارت امور خارجه به همکاری استان ها توجه ویژه ای وجود دارد؛ برای در این باره در وزارت امور خارجه ستادی تشکیل شده که مشکلات استان ها در آن بررسی می شود همچنین اگر ایرانیان خارج از کشور برای کمک به استان های خود اهتمام داشته باشند؛ امکانات استان ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه با کشورهای هخمسایه اختصاص داده می شود.

وی افزود: چندین جلسه میان استانداران و سفرا تشکیل شده و این کار را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه، راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی معاونت دیپلماسی را از دیگر اقدامات وزارت خارجه عنوان کرد و گفت: در این پایگاه اطلاعات اقتصادی کشورهای خارجی در اختیار بخش خصوصی و  دولتی داخلی قرار می گیرد، امکانات مناقصه ها و سایر اطلاعات اعم از خدمات فنی و مهندسی، بازارها و ... در اختیار بخش خصوصی و شرکت ها قرار می گیرد؛ در مرحله دوم با کمک بخش خصوصی داخلی، اطلاعات این بخش را در اختیار بخش خصوصی خارجی قرار می دهیم که اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: این کار با کمک مجلس شورای اسلامی انجام شد، امکان ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند که بتواند با همسایگان که مهمترین طرف های تجاری هستند، ارتباط ویژه ای برقرار کنیم که این حرکت با اجرایی مشترک توافق اوراسیا در میانه آبان ماه، اجرا می شود، حضور رییس جمهوری در این اجلاس بسیار مهم بود.

وی در پاسخ به سوال دوم نماینده کبودرآهنگ مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای ارتقا جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی انجام شده است، گفت: ما وظیفه خود را درحمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار می دهیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تضییع حقوق آنها به کار می گیریم؛ دو ایرانی که غیر قانونی زندانی بودند، آزاد شدند و به ایران بازگشتند، یک ایرانی که به درخواست آمریکا بازداشت شده به قید وثیقه آزاد شده، اما هنوز اجازه خروج ندارد، برای اینکه این تلاش ها بی نتیجه نشود، آنها را رسانه ای نمی کنیم و از گفت وگو و رایزنی های دیپلماتیک برای به نتیجه رساندن این اقدامات استفاده می کنیم.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید