صداوسیما بارها نشان داده فهم صحیحی از سواد رسانه ای ندارد. نه تنها سردبیر بخش خبر شبکه یک که بسیاری دیگر از خبرنویسان صداوسیما ساده ترین اصول ابتدایی خبرنویسی را رعایت نمی کنند. محمدرضا حیاتی می گوید سردبیر خبر باید پاسخ این بی ادبی ها را بدهد و به گوینده این امر ارتباطی ندارد.

سلام نو - سرویس سیاسی: بی ادبی صداوسیما این بار دامن محمدرضا حیاتی گوینده خبر باسابقه را گرفت. گوینده خوش صدایی که این روزها اصلا محبوب نیست. اگرچه حیاتی در قبال حواشی اخیر ابراز شرمندگی کرده و آن را به گردن سردبیر این بخش انداخته اما این نوبت اولی نیست که این گوینده از چنین جملاتی در خبر استفاده می کند.

به گزارش سلام نو، چند روز پیش در یکی از بخش های خبری صداوسیما در حالی که محمدرضا حیاتی در حال گفتن خبر بود او عبارت نشستن انگلیس روی اره برگزیت را به کار برد. عبارتی که به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و کاربران فضای مجازی نسبت به آن واکنش تندی نشان دادند.

چندی پیش وقتی شیمون پرز درگذشت هم حیاتی خبر پرحاشیه دیگری را از صداوسیما خواند. او در خبری که خودش می گوید نقشی در آن نداشته گفت شیمون پرز در مذاکرات سازش نقش هویج را داشت! این کلیپ هم خیلی زود در فضای مجازی وایرال شد.

با این همه حیاتی می گوید سردبیر خبر باید پاسخ این بی ادبی ها را بدهد. او در گفت و گویی که با خبرآنلاین داشته اظهار کرده است: اکنون سال‌هاست که در صداوسیما و در اخبار ما که باید منبع و منباء ادب و آموختن و فرهنگ باشد اینچنین خبر نگاشتن واقعا تاسف‌برانگیز است. متاسفانه این‌گونه خبرها و خبرنویسی‌ها چندین بار گویندگی آن سهم من شده است و تاختن فضای مجازی به این خدمتگذار رسانه.

نه تنها سردبیر بخش خبر شبکه یک که بسیاری دیگر از خبرنویسان صداوسیما ساده ترین اصول ابتدایی خبرنویسی را رعایت نمی کنند. همین مساله این شائبه را در ذهن مخاطب تقویت می کند که این افراد تنها قصد دارند در راستای مقاصد سیاسی برخی گروه های تندرو قدم بردارند و یا برای اینکه جایگاه خودشان را ارتقا ببخشند این راهکارهای مضحک را استفاده می کنند.

حیاتی در بخش دیگری از صحبت هایش یادآور شده است: راستش من خبر را برای اولین بار در دستگاه اتوکیو دیدم ولی به عنوان اخبارگو چاره دیگری هم نداشتم چون ما اختیاری در این زمینه نداریم. من در عمرم تا الان فحش ندادم و شاید غیرقابل قبول باشد که من گوینده خبری هستم که در آن اینطور موضع‌گیری شده ولی من چاره‌ای نداشتم.

محمد سلطانی فر، استاد ارتباطات و معاون سابق وزارت فرهنگ هم در واکنش به این امر به ایسنا گفته اعتبار رادیو و تلویزیون ملی یک کشور اعتبار شخصی کسی نیست که بخواهد آن را در جهت منافع شخصی خود یا جریانات خاصی هزینه کند. سلطانی فر همچنین با بیان اینکه هیچ خطایی را نباید متوجه حیاتی دانست تاکید کرده است گوینده خبر در صداوسیما نقش یک ربات را بازی می‌کند! مساله ای که البته خیلی از مردم درست یا نادرست آن را باور ندارند.

شایعاتی بارها در فضای مجازی پخش شده که مرحوم بهرام افشار، گوینده مطرح صداوسیما به خاطر دلزدگی از سیاسی کاری برخی افراد در صداوسیما از این سازمان کناره گیری کرده است. فارغ از صحت و سقم این ماجرا بسیاری نسبت به حیاتی این گلایه را مطرح می کنند که چرا او در طی این سالها هرگز یک اعتراض ساده هم به این روند نکرده است. گلایه ای که خیلی هم بیراه به نظر نمی رسد.

گلایه مردم از حیاتی و ضعف سواد رسانه‌ای

صداوسیما بارها نشان داده فهم صحیحی از سواد رسانه ای ندارد. احسان محمدی در توییتی در همین باره نوشته است: این ادبیات در سرزمینی که ما حافظ و سعدی و مولانا داریم نشانه قحط سواد و خرد است. فهمتان از سواد رسانه ای و جنگ سایبری همین است؟

علیرضا دباغ، روزنامه نگار و مجری تلویزیون هم در انتقاد از حیاتی نوشته است: آقای حیاتی عمر 60 یا 70 ساله شما ارزش این را ندارد که هر خبری را که یک سردبیر بی ادب دستتان می دهد بخوانید ... آبروی حرفه ای چندین ساله تان را بعد از بازنشستگی به چه قیمتی مبادله می کنید؟

توییت های زیادی در  رابطه با این خبر شده که عمدتا انتقادات تند و تیز کاربران ابتدا به شخص محمدرضا حیاتی و سپس به صداوسیما را می رساند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید