پس از درگذشت آیت الله هاشمی، کم نبودند کسانی که انتظار داشتند ناطق نوری باز هم به داخل گود بیاید و فضای سیاسی را با محوریت اعتدال میدان داری کند. با این حال در این سه سال اتفاقی که انتظار می رفت محقق نشد و شیخ نور ترجیح داد همچنان به بازنشستگی سیاسی ادامه دهد.

سلام نو – سرویس سیاسی: هر از چندگاهی خبر حضور احتمالی ناطق نوری در فضای سیاسی رسانه‌ای می شود و مدتی بعد تکذیب می شود. شیخ نور که روزگاری در جایگاه لیدری یک جناح سیاسی بود پس از مجلس پنجم رفته رفته کمرنگ و پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد عملا از صحنه سیاسی حذف شد.

به گزارش سلام نو، این البته همه ماجرا نبود اگرچه ناطق نوری در ظاهر حضورش در فضای سیاسی کمرنگ شد اما فعالیتش در پشت پرده اتفاقات سیاسی ادامه داشت. اگر چه این فعالیت ها خیلی جدی نبود. با این حال به گفته بسیاری شاید اگر ناطق نوری نبود ائتلاف سال 92 بین روحانی و عارف به این صورت شکل نمی گرفت.

پس از درگذشت آیت الله هاشمی، کم نبودند کسانی که انتظار داشتند ناطق نوری باز هم به داخل گود بیاید و فضای سیاسی را با محوریت اعتدال میدان داری کند. با این حال در این سه سال اتفاقی که انتظار می رفت محقق نشد و شیخ نور ترجیح داد همچنان به بازنشستگی سیاسی ادامه دهد.

عبای شیخ نور روی سر اصولگرایان خواهد آمد؟

روز گذشته خبری منتشر شد که بر اساس آن حجت الاسلام ناطق نوری پس ازده سال در جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز حضور پیدا کرده است. حضوری که به عنوان مهمان و به دعوت آیت الله موحدی کرمانی بوده است. اگرچه برخی رسانه ها این خبر را با تیتری همچون آشتی ناطق و اصولگرایان منتشر کردند اما مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت درباره مباحث مطرح شده توسط ناطق نوری گفته است: در این جلسه مباحثی پیرامون انتخابات مجلس 98 مطرح شد که ایشان هیچ اظهارنظر خاصی در این باره نداشتند و مسئله خاصی هم مطرح نشد.

خبر آشتی احتمالی شیخ نور با اصولگرایان در حالی مطرح شده که ناطق نوری از بسیاری از نیروهای مطرح این جریان گلایه دارد. گلایه هایی که بخشی از آن به 84، بخشی به 88 و بخشی هم به سالهای اخیر برمی گردد.

گلایه ناطق از اصولگرایان بر سر چیست؟

اتفاقات شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در سال 84 زمینه دوری او از اصولگرایان را ایجاد کرد و پس از آن تهمت های احمدی نژاد در مناظره سال 88 و سکوت تمام قد اصولگرایان موجب شد ناطق نوری با گله مندی اردوگاه اصولگرایی را تنها بگذارد.

حضور او در کنار رقیب دیرینه خود سید محمدخاتمی در مراسم افطاری و نماز جماعت خواندن خاتمی پشت سر او نیز سر و صدای زیادی در محافل اصولگرا ایجاد کرد. اگر چه او به لحاظ اعتقادی هنوز هم در طیف اصولگرایان سنتی تعریف می شود اما حمایت های او از روحانی و تلاشی که برای رئیس جمهور شدن او کرد باعث شده تا اصولگرایان کمترسنتی خیلی هم تمایلی برای حضور دوباره ناطق در سیاست نداشته باشند.

این در حالی است که نقل قول های زیادی در زمان انتخابات 92 و حتی انتخابات 88 ( پیش از اعلام کاندیداتوری خاتمی) از زبان رئیس دولت اصلاحات مبنی بر تشویق به دعوت از ناطق برای انتخابات شنیده شده بود.

اصولگرایان تندرو تمایلی به بازگشت ناطق ندارند

غالب چهره های اصلاح طلب هم معتقدند حضور ناطق نوری به عنوان یک سیاستمدار معتدل در فضای سیاسی فعلی می تواند راهگشا باشد. چند ماه پیش بود که باهنر از احساس تکلیف ناطق نوری و بازگشتش به سیاست گفت. با این حال همان زمان هم تندروهای اصولگرا همچون جبهه پایداری خیلی این مساله را برنتافتند.

در حال حاضر هم گروهی از اصولگرایان جوان تر که تلاش می کنند خود را عدالتخواه بنامند او را در پرونده ویلاسازی های کلاک متهم کرده اند. در کنار این جریان پایداری ها و هواداران احمدی نژاد هم به هیچ وجه دوست ندارند با آمدن شیخ نور به عنوان پیشکسوت و شخص محوری جریان اصولگر، فضای جریان اصولگرا تحت تاثیر قرار گرفته و نفوذشان کم شود.

نکته جالب درباره احتمال بازگشت ناطق به سیاست این است که بیشترین استقبال از او توسط جناح چپ می شود تا جناح راست. هرچند در فاصله 5 ماه مانده تا انتخابات مجلس خیلی مهم نیست کدام جناح بیشترین نفع را از حضور او ببرد چرا که شواهد و قرائن حاکی از این است که شیخ نور قصد ندارد از گوشه نشینی در کارزار سیاست ایران دست بکشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید