۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 30352051

عادل الجبیر وزیر مشاور عربستان در امور خارجه گفت آنچه که سخنگوی دولت ایران مبنی بر ارسال پیام از سوی این کشور اعلام شده بود دقیق نیست و عربستان پیامی برای ایران نفرستاده است.

به گزارش سلام نو، عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت: چیزی که سخنگوی دولت ایران اعلام کرد مبنی بر اینکه عربستان برای آن ها پیام هایی ارسال کرده است دقیق نیست؛ مساله ای که اتفاق افتاد این است که برخی کشورهای برادر برای کاهش تنش تلاش کردند و ما نیز به آن ها گفتیم که عربستان دائما برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه تلاش می کند.

وی نوشت: ما همچنین به آن ها گفتیم کاهش تنش باید از سوی طرفی انجام شود که از طریق فعالیت‌های خصمانه تنش و هرج ومرج در منطقه ایجاد می کند. ما موضع همیشگی مان در رابطه با ایران را که به طور واضح در همه محافل اعلام می کنیم را به آنها اعلام کردیم؛ موضعی که اخیرا در مجمع عمومی سازمان ملل هم اعلام کردیم.

الجبیر با تکیه بر ادعاهای تکراری و بی‌اساس نوشت: موضع عربستان را بار دیگر اینجا اعلام می‌کنم تا شاید بشنوند: حمایت‌هایتان از تروریسم، ایجاد هرج و مرج و ویرانی، دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، گسترش سلاح کشتار دسته جمعی و همچنین برنامه موشک های بالستیک خود را متوقف کنید. مانند یک کشور عادی رفتار کنید نه مانند یک کشور متجاوز حامی تروریسم.

این مقام سعودی با بیان این که در رابطه با چیزی که سخنگوی دولت ایران در مورد کاهش تنش در یمن به آن اشاره کرد نیز اعلام می کنم که عربستان در رابطه با مساله یمن با ایران صحبت نکرده و نخواهد کرد زیرا یمن مساله خود مردم یمن با تمام تشکلات آن است، دلیل بحران یمن را نقش بی ثبات کننده ایران خواند.

وزیر مشاور عربستان در امور خارجه مدعی شد: آخرین چیزی که ایران می خواهد کاهش تنش و صلح در یمن است زیرا این کشور از دنباله روهای خود حمایت تسلیحاتی و موشکی می کند تا فرزندان یمن و امنیت عربستان و منطقه را مورد هدف قرار دهند و سیاست نظام توسعه طلب ایران سیطره بر کشورهای عربی از طریق شبه نظامیان وابسته به خود است.

عادل الجبیر در پایان مدعی شد: اگر ایران به دنبال کاهش تنش و صلح در یمن است چرا در طول تاریخ خود به جای سلاح و موشک هایی که تنها ویرانی را به بار می آورد از ملت برادر یمن حمایت های انسانی نمی کند؟

علی ربیعی، پیش از این در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران با عربستان، گفت: ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تا کنون از خود عربستان بوده است و این هم درست است که برخی کشورها پیام هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، صرف نظر از قسمت اول سخنانی که امروز مطرح کردند، ما از بخش دوم استقبال می‌کنیم.

از سوی دیگر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان پیش از این در گفت وگو با شبکه الجزیره گفت که درهای ایران به روی سعودی ها باز است و از حل اختلافات از طریق گفت وگو استقبال می کنیم. از اخباری که شنیدیم مبنی بر اینکه محمد بن سلمان خواستار حل اختلافات با تهران از طریق گفت وگو است، استقبال می کنیم. با برگزاری هرگونه گفت وگوی ایرانی - سعودی بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه حل می شود. ما خواستار ایجاد یک نظام امنیتی در خلیج فارس با مشارکت تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید