تقی کبیری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی بارها از نوسانات ارز، نگهداری دلار و دلار فروشی بیخ گوش بانک مرکزی انتقاد کرده و از فاصله بین مردم و مسئولین ایراد گرفته است. او گفته بود: مردم از تبعیض‌ها در رنج هستند لذا مسئولان باید در تراز مردم زندگی کنند.

سلام نو – سرویس سیاسی: روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر سرقت 400 میلیون تومان و به همراه 200 هزار دلار پول نقد از خانه یک نماینده مجلس، خبری که همه منتظر تکذیب آن بودند اما ساعاتی بعد  خبرگزاری‌های ایلنا و تابناک به نقل از "منبع آگاه" نوشتند که ارز خارجی به سرقت رفته در واقع ۲۵۰ هزار یورو بوده است. تنها اندکی زمان نیاز بود تا مشخص شود نماینده مورد سرقت قرار گرفته تقی کبیری نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس است.

نادر قاضی‌پور، از نماینده‌های اصولگرای مجلس در واکنش به این سرعت گفته مبلغ گزارش‌شده صحیح نیست و "موارد سرقتی بیشتر مربوط به طلاهای موجود در خانه این نماینده است."

محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان را تایید کرده و گفته ارز به سرقت رفته "دو تا سه میلیارد تومان" دلار بوده است، که یعنی مبلغی حدود ۲۰۰ هزار دلار. او در توضیح نگهداری چنین حجمی از پول نقد در خانه نماینده مجلس گفته "دو تا سه میلیارد تومان پول در حد فروش یک آپارتمان ۱۵۰ متری در منطقه دو یا سه تهران است."

این در حالی است که در سال ۱۳۹۷، مقرر شده که هر فرد تنها مجاز به نگهداری حداکثر ۱۰ هزار دلار باشد و مبلغی بیشتر از آن قاچاق محسوب می‌شود  و حتی می‌توان مبالغ بیشتر را به عنوان پولشویی نیز مطرح کرد.

تقی کبیری کیست؟

تقی کبیری نماینده خوی و چایپاره در مجلس و عضو فراکسیون "ولایت" است که با وجود تحصیل در رشته علوم اسلامی و قرآن و حدیث در هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس عضویت دارد و بیشتر اظهار نظرهایش نیز به دلار و یورو و نوسانات ارزی مربوط است. او در مقیاس نمایندگی مجلس نماینده ساکت و آرامی است که تلاش می‌کند موضع‌های جنجالی خاصی نگیرد و نوک پیکان انتقاداتش را بیشتر به سمت دولت بگیرد که هزینه‌ای ندهد.

او از کسانی بود که در ناآرامی‌های دی ماه 96 بدون هیچ تاملی به معترضین حمله کرد و گفت: عواقب فتنه سال ۸۸ هنوز ادامه دارد و مسائل و مشکلات امروز کشور، از نتایج همان فتنه است که دشمنان را علیه جمهوری اسلامی جری‌تر کرد.

کبیری مواضع متعددی درباره نرخ ارز داشته. او خرید ارز کار ریسکی می‌دانست و درباره آن گفته بود:  با وجود اینکه روند افزایش نرخ ارز ادامه داشته و از ارزش پول کاسته می شود اما خریداری ارز ریسک زیادی دارد چرا که قیمت های ارز غیر واقعی است.

این نماینده مجلس از بانک مرکزی هم انتقاد کرده و گفته بود: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بیخ گوش بانک مرکزی و صرافی‌ها، دلار در قالب پیک موتوری در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

کبیری همچنین در گفت‌وگوهای متعددی منتقد نگهداری ارز در خانه بود با این وجود ظاهرا خودش چند ده هزار یورو پول نقد را در خانه حفظ کرده بود.

او همچنین از جمله نمایندگانی بود که در کنار ذوالنوری پرچم آمریکا را در مجلس آتش زده بود و به نقش آن در نوسانات ارزی اشاره کرده بود، البته شاید به همین دلیل به جای دلار آمریکا یورو اروپا را خریده بود.

از تقی کبیری تا فریدون احمدی و محمد عزیزی؛ نمایندگانی که حرف و عملشان یکی نیست

نکته جالب درباره شباهت تقی کبیری با فریدون احمدی و محمد عزیزی، دو نماینده‌ای که پیش از این درباره فساد سایپا  دستگیر شدند این است که هر سه نماینده تناقض‌های آشکاری در حرف‌ها و مواضع رسمی خود با عملشان دارند.

عزیزی و احمدی پیش از آن که درباره فساد سایپا دستگیر شوند نطق و مصاحبه‌های بسیاری درباره بازار خودرو داشتند و از دولت می‌خواستند که به شکلی بازار را سامان دهد.

تقی کبیری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی بارها از نوسانات ارز، نگهداری دلار و دلار فروشی بیخ گوش بانک مرکزی انتقاد کرده و از فاصله بین مردم و مسئولین ایراد گرفته است. او گفته بود: مردم از تبعیض‌ها در رنج هستند لذا مسئولان باید در تراز مردم زندگی کنند.

در نهایت اما هم ارز و پول نقد در خانه داشت و هم نشان زندگی او در تراز زندگی مردم نیست و مردم و مسئولین را به چیزی توصیه می‌کند که خودش تنها در ظاهر در حفظ آن کوشیده.

حالا تقی کبیری در تازه‌ترین مواضع خود سرقت دلار از منزلش در تهران را تکذیب کرد و حتی از ردپای مخالفان سیاسی خود در این ماجرا سخن گفته. باید صبر کرد و دید حرف تقی کبیری درست است یا اخباری که رسانه‌ها در این چند روز منتشر کردند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید