غلامرضا طالعی، دادستان کاشمر در شورای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی تاکید کرد که فعال فضای مجازی باید مراقب مطالبی که در این فضا منتشر می‌کنند باشند و تاثیر آن بر فضای این شهرستان را در نظر بگیرند.

دادستان کاشمر گفت: از فعالان و مسئولان کانال‎های فضای مجازی انتظار داریم مراقب مطالبی که در این فضا انتشار می‎دهند، باشند تا در امنیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شهرستان تاثیر منفی نداشته باشد.

به گزارش سلام نو، غلامرضا طالعی در شورای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی،  اظهار کرد: شبکه‌های مجازی نسل جدیدی از روابط اجتماعی هستند، هرچند عمر زیادی ندارند و از سال 2010 به طور جدی پا به عرصه جهانی و اجتماعی گذاشتند اما به سرعت رشد کرده و بین مردم جایگاه خود را باز کردند.

وی عنوان کرد: فضای مجازی امروز نقش بسیار پررنگ و موثری در زندگی مردم دارد و در ابعاد مختلف زندگی مردم از جمله فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، فرهنگی و امنیتی و عرصه‎های ملی و فراملی تاثیرگذار است.

طالعی گفت: شبکه‌های اجتماعی در کنار مزایای فراوان از جمله انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، عبور از مرزهای جغرافیایی، شکل‌گیری و تقویت خرد جمعی و... تهدیدهایی همانند انتشار اخبار کذب و شایعات را نیز در پی دارد.

وی فردگرایی و اعتیاد به فضای مجازی و سرقت اطلاعات را از دیگر تهدیدهای این فضا ذکر کرد و افزود: ویژگی‎های تعاملی و فراهم کردن زمینه برای ایجاد روابط اجتماعی از جمله جذابیت‎های فضای مجازی هستند که موجب شده مردم تمایل ورود در این عرصه را پیدا کنند.

طالعی ادامه داد: از فعالان و مسئولان کانال‎های فضای مجازی انتظار داریم مراقب مطالبی که در این فضا انتشار می‎دهند، باشند تا در امنیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شهرستان تاثیر منفی نداشته باشد.

دادستان کاشمر گفت: من تمام فضای مجازی را رصد می‎کنم؛ همه افراد آشنا و غیر آشنایی که با ایدی‎های متفاوت، با چند عنوان مختلف در یک گروه وارد می‏‌شوند، پیام می‎گذارند و خودشان جواب خودشان را می‎دهند و سپس حرف خودشان را هم تائید می‏‌کنند، شناسایی شده‎اند.

وی افزود: طی یک ماه اخیر سکوت کرده و فضای مجازی را بازگذاشتیم تا همه بدانند اگر این فضا بخواهد باز باشد، چگونه می‎تواند مخرب بوده و تاثیر منفی بر مردم بگذارد.

طالعی اظهار کرد: برخی افراد با پیام‎های منفی که در فضای مجازی منتشر می‌کنند، فضای شهرستان را برای سرمایه‎گذاران نامطلوب جلوه می‏‌دهند.

وی عنوان کرد: متاسفانه در برخی گرو‎ه‌ها در کنار کالاهای اقتصادی که تبلیغ می‎کنند مسائل بی‎بندوباری را ترویج می‏‌دهند، تمامی ادمین‎های کانال‎های فضای مجازی در شهرستان شناسایی و تعهد کتبی از آن‌ها گرفته شده و در صورت تبلیغ چنین مسائلی در کانال‎هایشان، باید پاسخگو باشند.

دادستان کاشمر بیان کرد: هرچند ایجاد برخی محدودیت‎ها به معنای نقد نکردن نیست بلکه معتقدیم نقد مسیر سازنده رشد و تعالی هر جامعه است اما نباید نقدها مخرب باشد.

وی همچنین تاکید کرد؛ تمامی مدیران گروه‌های مختلف فضای مجازی مکلف هستند در حد امکان نسبت به شناسایی اعضای خود اقدام کنند و قبل از اینکه پلیس فتا اقدام کند برخی افرادی را که اقدام به گذاشتن پیام‎های مخرب می‎کنند از گروه حذف کرده در غیر این صورت اگر اتفاق مجرمانه‎ای رخ دهد به عنوان معاونت در جرم قابل پیگرد قضایی است.

طالعی اظهار کرد: اگر مدیری توان کنترل گروه‌هایی که تشکیل داده را ندارد، نباید اقدام به چنین کاری کند؛ قطعأ هر اتفاقی که بیفتد مدیر گروه مسئول بوده و باید پاسخگو باشد.

وی گفت: تلاش می‎کنیم فضای مجازی در سطح شهر کاشمر رویکرد اصلاحی داشته و پیامدهای منفی را کاهش دهیم، در این راستا پلیس فتا مکلف شده بلافاصله افرادی که اقدام به گذاشتن پیام‎های غیر اخلافی و مخرب می‌کنند، شناسایی کرده و با تشکیل پرونده پیگیری‎های لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: خبرنگار تعریف دارد و کسانی که به این عنوان در کاشمر فعالیت می‎کنند باید به تائید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برسند در غیر این صورت حق استفاده از چنین عناوینی را نخواهند داشت.

همچنین در این جلسه رئیس دادگستری کاشمر گفت: فضای مجازی همانند شمشیر دولبه است که می‎تواند یک فرصت و نیز تهدیدی خطرناک باشد.

حجت‌الاسلام علی میدانی افزود: هرچند فضای مجازی، فضایی بی حد و در برخی مواقع بی دروپیکر و بی متولی خاص است اما نمی‎توان از واقعیت‎های جامعه فاصله گرفت و باید این فضا تبدیل به یک فرصت شود.

وی اظهار کرد: اگر فضای مجازی به خوبی مدیریت نشود به دغدغه‎ای جدی برای متولیان، مسئولان و خانواده‎ها تبدیل می‎شود، باید از این فضا در راستای آگاه‌سازی جامعه استفاده کرد.

میدانی عنوان کرد: باید از فضای مجازی با همه خطراتی که دارد به نفع مردم، انقلاب و نسل جوان در پیشبرد اهداف آزادی خواهانه و مترقی انقلاب اسلامی استفاده کرد.

رئیس دادگستری کاشمر بیان کرد: متاسفانه از جنبه آسیب‌پذیری فضای مجازی، آسیب‌های بسیاری وجود دارد؛ به طوری که در مسائل خانوادگی شاهد اختلافات و طلاق‎هایی هستیم که به دلیل فضای مجازی به وجود آمده است.

وی گفت: در جامعه روابط مسموم، نامشروع و ناسالم زن و شوهرهای بسیاری برگرفته از فضای مجازی داریم و فرماندهی بسیاری از آنچه در جامعه اتفاق می‎افتد در فضای مجازی است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید