عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق طرح صلح هرمز ایران حاضر است فداکارانه عمل کند به شرط آنکه دیگران باور کنند امنیت خلیج فارس راهکار منطقه‌ای دارد

به گزارش سلام نو، حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح پیشنهادی صلح در هرمز رییس جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اولین نفری که به طرح امنیت تنگه هرمز واکنش نشان داد ترامپ بود که گفت علاقه دارد این طرح را ببیند؛ البته ترامپ تحت هر شرایطی سعی می‌کند ماکتی از دیپلماسی را احیاء کند و نشست سازمان ملل با حضور روحانی را از آخرین فرصت‌های خود می‌داند.

وی با بیان اینکه طرح ایران طرح امنیت منطقه‌ای و نه امنیت جهانی است، گفت: طبق آسیب شناسی اهمیت تنگه هرمز، امنیت این منطقه زمانی با نگرانی مواجه می‌شود که خلائی در همکاری‌های منطقه‌ای دیده شود و کشورها اعتماد به ایجاد امنیت منطقه‌ای نداشته باشند. به خصوص اینکه کشورهای جنوب خلیج فارس با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی توافقاتی در این زمینه داشته که باعث شده سال‌ها نه تنها امنیت منطقه در خلیج فارس وجود نداشته باشد که لازمه این توافق هم تقابل در منطقه می‌باشد. به همین دلیل شاید کشورهای غربی در شکل گیری فضای اختلاف بین کشورهای منطقه بی تاثیر نباشند که در راس آن ایجاد اختلاف بین ایران و عربستان است.

فلاحت پیشه خطاب به مقامات جنوب خلیج فارس به ویژه عربستان گفت: طرح امنیت هرمز ایران را جدی بگیرید. این طرح دارای مصادیق عینی است و فقط شعار دیپلماسی نیست که هیات ایرانی در دوره حضور خود در نیویورک آن را مطرح کرده و بعد عمل نکند. این طرح مصادیق و بنیادهای مختلفی همچون بنیادهای دهه 1990 میلادی یعنی موافقتنامه امنیتی بین ایران و برخی از کشورهای جنوب خلیج فارس را شامل می‌شود. بنیادهایی که در زمان مرحوم هاشمی و آقای خاتمی شکل گرفت و حتی آقای احمدی نژاد برای زنده کردن این بنیادها تلاش می‌کرد اما به دلیل اختلافات شدید بین ایران و آمریکا در آن زمان که در نهایت منجر به صدور قطعنامه علیه ایران شد نتوانست کاری انجام دهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کارد به استخوان شاخص‌های امنیتی برخی کشورهای منطقه رسیده شاید اکنون بهترین زمان است که این طرح حداقل در سطح کارشناسی شکل گیرد. انتظار از دولت جمهوری اسلامی و وزارت خارجه این است که حداقل این طرح را در سطوح کارشناسی سفرا در پایتخت‌های عربی به خصوص پایتخت‌های منطقه خلیج فارس با بیان شرایط و تکالیف آن و از طریق سفارتخانه‌ها و کارداری‌ و حافظ منافع‌ها به اطلاع همسایگان برساند تا به بحث کارشناسی گذاشته شود.

فلاحت پیشه در پایان و در جمع بندی اظهار کرد: معتقدم جمهوری اسلامی در ایجاد امنیت منطقه‌ای در هرمز جدی است و حتی حاضر بوده فداکارانه عمل کند به شرطی که کشورها باور کنند امنیت خلیج فارس به راهکار منطقه‌ای نیاز دارد/ ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید