سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با سلام نو گفت: قاضی‌های ما، به خصوص قضات جوان، حقوقشان به اندازه اداره یک زندگی معمولی و اجاره یک آپارتمان در تهران نیست آن وقت چطور انتظار داریم این‌ها با فساد مبارزه کنند؟ آقای رئیسی اول باید به قوه قضاییه برسد و بعد به سراغ مبارزه با فساد برود، چون زمانی که قاضی مشکل دارد هر چقدر هم با فساد مبارزه کنند به نتیجه نمی‌رسند.

سلام نو – سرویس سیاسی: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ابراهیم رئیسی به جای صادق آملی لاریجانی بر صندلی قاضی القضاتی ایران تکیه زد تا بالاخره پس از چهار دهه کسی با سابقه قضایی و مدرک مرتبط با حقوق بر کرسی ریاست قوه قضاییه ایران تکیه بزند. همین مسئله و شعار ابراهیم رییسی مبنی بر مبارزه فساد توجه همه را جلب کرد تا ببینند رییس جدید عدلیه چه در سر دارد.

حالا پس از گذشت شش ماه حداقل در ظاهر برخورد با فساد گسترده‌تر و جدی‌تر شده تا جایی که اکبر طبری، از چهره‌های نزدیک به رییس سابقه قوه قضاییه و حسن رعیت، چهره امنیتی و ثروتمند نزدیک به بابک زنجانی نیز از برخورد دستگاه قضا بی‌نصیب نماندند و بالاخره از برج‌های بلند خود به زندان افتادند.

حالا بسیاری این را سوال مطرح می‌کنند که این برخوردهای به ظاهرا گسترده و جدی تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد و تا چه اندازه فراجناحی و کارآمد است؟

برای پاسخ به این پرسش با سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری و فعال سیاسی شناخته شده شده به گفت‌وگو نشستیم. او عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز است و سال‌های طولانی با قوه قضاییه در قامت وکیل در تعامل بوده است. علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با سلام نو هرچند رئیسی را داری امتیازات مثبتی نسبت به اسلافش در قوه قضاییه ارزیابی می‌کند اما معتقد است برای مبارزه با فساد رئیسی به سالم سازی قوه قضاییه و تیمی پاکدست و ساده زیست نیاز دارد.

مشروح گفت‌وگو با سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با سلام نو را در ادامه می‌خوانید.

بیش از شش ماه از آغاز فعالیت آقای رئیسی در قوه قضاییه می‌گذرد و در این مدت ظاهرا اولویت ایشان مبارزه با فساد بوده. شما شیوه مبارزه با فساد در دوره جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من شیوه آقای رئیسی در مبارزه با فساد را موثر نمی‌دانم چون آن چنان که رهبری دو سال پیش از این گفتند با دست‌های آلوده نمی‌توان با فساد مبارزه کرد.

قاضی‌های ما، به خصوص قضات جوان، حقوقشان به اندازه اداره یک زندگی معمولی و اجاره یک آپارتمان در تهران نیست آن وقت چطور انتظار داریم این‌ها با فساد مبارزه کنند؟ آقای رئیسی اول باید به قوه قضاییه برسد و بعد به سراغ مبارزه با فساد برود، چون زمانی که قاضی مشکل دارد هر چقدر هم با فساد مبارزه کنند به نتیجه نمی‌رسند.

قوه قضاییه باید قاضی را سیر کند. همان امیرالمومنینی که دست برادرش را به خاطر بیت المال داغ می‌کند می‌گوید این قدر باید به قاضی بدهید که کسی به او طمع نکند، نه این که قاضی به کسی طمع نکند بلکه کسی نتواند به قاضی طمع کند و او را فریب دهد.

در صورت عملی شدن این شرط امکان موفقیت برای ایشان متصور هستید؟

ایشان نقاط قوتی دارند که باعث امیدواری است و من امیدوارم که رئیسی موفق شود ولی یکی دیگر از الزامات این موفقیت داشتن یک تیم مقتدر است. تیمی که می‌خواهد با فساد مبارزه کند باید مثل خود آقای رئیسی پاکدست و ساده زیست باشد. خود آقای رئیسی به این سوال پاسخ دهند که تیمی که در کنار ایشان با فساد مبارزه می‌کنند پاکدست و ساده زیست هستند؟

از نقاط قوت ایشان صحبت کردید. این نقاط قوت چیست؟

آقای رئیسی چند خصوصیت دارند که هیچ‌کدام از روسای قبلی قوه نداشتند از جمله ایشان پاکدست و ساده زیست هستند و اتفاقا حقوق خوانده‌اند و به قانون باور دارند در حالی که روسای پیشین حقوق نخوانده بودند، چون مجتهد بودن خود را بالاتر از قانون می‌دانستند ولی آقای رئیسی قانون را می‌شناسد.

شما در همین نامه اخیر رییس سابق قوه قضاییه، آقای لاریجانی، به آقای یزدی که نگاه کنید می‌بینید ایشان جایی به طعنه به آقای یزدی می‌گویند قانون که مثل متون سنگین فقه نیست و اگر از روی آن بخوانید متوجه می‌شوید. یعنی تصور ایشان این است که قانون مثل روزنامه است و هر کس از روی آن بخواند متوجه می‌شود ولی این طور نیست و قانون پیچیدگی‌هایی دارد که هر کس متوجه آن نمی‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد ایشان اقدامات خوبی را شروع کردند ولی با این وجود در معرض این اتهام هستند که با گروه خاصی مبارزه می‌کنند و هنوز سراغ دیگرانی که اتهامات گسترده‌تری دارند نرفته‌اند.

در نهایت من معتقدم آقای رئیسی برای مبارزه موثر با فساد اول باید قضات را سیر کند و بعد تیمی پاکدست و ساده زیست را با خود همراه کند.

اما هم خود رییس قوه قضاییه هم ارکان مختلف قوه تاکید دارند که با فساد فراجناحی و بدون ملاحظات سیاسی برخورد شده و خواهد شد.

اگر اینطور باشد خوب است، اما شما نگاه کنید امروز یکی از پرونده‌هایی که روی آن حرف است پرونده شهرداری است که زمان آقای نجفی 12 پرونده رفت شورای شهر و بعد هم راهی قوه قضاییه شد اما هیچ خبری از رسیدگی به این پرونده‌ها نیست یا حداقل خبری از آن‌ها در رسانه‌ها نیامده.

یا به هر شکل این روزها از مشکلات برخی مسئولان عالی رتبه قضایی در فضای مجازی خبرهایی نقل می‌شود که باید وضعیتش مشخص شود و فضا به شکلی شود که حتی اگر جایی نقل شد که پسرِ نداشته آقای رئیسی یا فلان مسئول قضایی هم جایی دفتر دارد قوه قضاییه شفاف سازی کند که ما رسیدگی کردیم و آقای رئیسی اصلا پسری ندارد.

امروز ما باید بپذیریم با وجود فضای مجازی چیزی از چشم مردم پنهان نمی‌ماند و ما باید به صورت به روز، صریح و شفاف به مردم پاسخگو باشیم.

اخیرا آقای احمد توکلی پیشنهاد تاسیس سازمان فراقوه‌ای، موقت و زیر نظر رهبری را برای مبارزه با فساد دادند. نظر شما در این باره چیست؟

ببینید اگر بپذیریم فساد اکنون در حال به چالش کشیدن تار و پود نظام است فساد تبدیل به مسئله امنیتی می‌شود و در نتیجه بهترین نهاد برای این کار شورای عالی امنیت ملی است که سران سه قوه هم در آن حاضر هستند و زیر نظر رهبری هم فعالیت می‌کند و با تشکیل یک کمیسیون خاص می‌تواند به این مسئله ورود کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید