نیویورک که این روزها نشست سازمان ملل در آن برگزار می‌شود شاهد دیدار سران کشورهای مختلف دنیاست. در همین راستا و برای اولین بار وزیر امورخارجه ژاپن با محمدجواد ظریف دیدار کرد و خواستار پرهیز ایران از کارهایی شد که برجام را تضعیف می‌کند.

به گزارش سلام نو، به نقل از خبرگزاری کیودو، توشی‌میتسو موتگی، وزیر امورخارجه ژاپن برای اولین بار با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در نیویورک دیدار کرد.

وی در جریان این دیدار نسبت به وضعیت کنونی در منطقه خاورمیانه پس از وقوع حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان ابراز نگرانی کرد.

موتگی در این باره گفت: ما به شدت نسبت به وضعیت وخیم منطقه نگران هستیم. از این‌رو، ژاپن به تلاش‌های خود برای برقراری ثبات در خاورمیانه ادامه می‌دهد.

بنابر این گزارش، ژاپن که به دلیل تامین نیازهای خود در بخش انرژی وابستگی زیادی به خاورمیانه دارد، تلاش کرده است تا گفت‌وگویی میان ایران و آمریکا برقرار کند. توکیو بخش زیادی از نفت خود را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی وارد می‌کند.

دیدار میان ظریف و موتگی در حالی برگزار شد که روسای جمهور ایران و ژاپن نیز قرار است در حاشیه هفتادوچهارمین اجلاس مجمع عممی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

وزیر امورخارجه ژاپن همچنین در دیدار با همتای ایرانی خود به‌طور جدی از ظریف خواست تا از برداشتن گام‌هایی که به تضعیف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌انجامد، پرهیز کند و به این توافق پایبند باشد.

بنابر اعلام وزارت امورخارجه ژاپن، ظریف نیز به همتای ژاپنی خود اطمینان داده است که ایران در شرایط تشدید تنش‌ها در خاورمیانه برای جلوگیری از وقوع درگیری تلاش خواهد کرد. وی همچنین درباره جزئیات طرح صلح ایران در خلیج فارس با وزیر امورخارجه ژاپن رایزنی کرده ست.

رئیس جمهوری ایران پیش از سفر به نیویورک گفت که قرار است طرح صلحی را برای خلیج فارس در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند که بر اساس آن، ایران و کشورهای همسایه امنیت را در منطقه برقرار کنند.

این در حالی است که آمریکا پس از حمله هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی به بهانه بالا بردن امنیت در منطقه و محافظت از متحدش عربستان، اعلام کرده است نیروی نظامی و تجهیزات دفاعی بیشتری به خاورمیانه ارسال می‌کند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید