۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 29633602

 وقتی عطر و بوی خاصی از قبیل لباس های تمیز یا هلو تازه به مشاممان می خورد ، فوراً و ناخودآگاه آن بو را به بخشی از حافظه خود وصل می کنیم. بو می تواند احساسات را برانگیزد و خاطراتی را که فراموش کرده بودیم بازیابی کند. عطر ، به سادگی ، تسلط بر برخی از رایج ترین رایحه ها و ترکیب هنری آن برای ایجاد بوی بی نظیر برای یک فرد است. برای درک عطر ، باید از زمان آغاز آن شروع کنیم ، از زمان مصریان باستان!

تاریخچه عطر

مصریان منشاء عطر بودند. آنها در همه چیز از مراسم مذهبی گرفته تا مقدمات تدفین و حتی پوشیدن  لباس روزانه از عطر استفاده می کردند. نخبگان ثروتمند جامعه مصر ، زن و مرد به طور یکسان ، خود را با عطرهایی مانند زنبق زینت می دادند تا جایگاه خود را بیان کنند. ایرانیان استفاده از عطر را به عنوان نشانه ای از وضعیت سیاسی می دانستند و جزو اولین افرادی بودند که از عطر استفاده می کردند ، اما زمانی که یونانیان و رومی ها با آن آشنا شدند ، به عنوان نوعی از هنر و حرفه مورد توجه قرار گرفت و به صورت پراکنده و با کیفیت متفاوت تولید شد. باستان شناسان اخیراً از2000 سال قبل از میلاد مسیحی ، واقع در قبرس ، کارخانه عطر را کشف کردند که به نظر می رسید در زمینه تولید رایحه هایی مانند گشنیز ، برگ بو ، گل ، اسطوخودوس و رزماری تخصص داشته اند. عطر به آرامی در سراسر جهان پخش شد و برای مدتی عطرها عمدتاً برای استفاده در مراسم مذهبی کاربرد پیدا کردند.

چگونه عطر ساخته می شود؟

عطر امروز از یک روش تهیه بسیار پیچیده تر استفاده می کند. عطر مورد نظر ، در مقادیر مشخص ، با اتانول و آب ترکیب می شود. غلظت عطر بستگی به نوع عطری دارد. به عنوان مثال ، عطر واقعی ممکن است ترکیبی تا 40٪ از مواد معطر داشته باشد یا تنها 20٪ مواد معطر را در مخلوط خود قرار داده و در نتیجه عطر ملایم تر و لطیف تری حاصل می شود.

انواع عطر

عطر طبیعی همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت ، ترکیبی از رایحه بسیار غلیظ است که تا 30٪ از مواد معطر تشکیل شده است. ادو تویلت هرگز بیش از 15٪ غلظت نخواهد داشت. رایحه ی عطر نشان دهنده این است که آیا این عطر مردانه است یا زنانه. رایج ترین خانواده های عطر بوی گل ، چیپری (عطرهایی مانند ترنج) ، اقیانوسی ، مرکبات ، میوه (عطرهایی مانند وانیل و عسل) هستند.

نوع دوم عطر، عطر مصنوعی می باشد که شبیه سازی بو های متفاوت در طبیعت است و تنوع آن بسیار بیشتر از عطر طبیعی است.

عطر مصنوعی

امروزه بسیاری از عطرها از عطرهای مصنوعی استفاده می کنند. از نظر تاریخی و با برخی از تولید کنندگان مدرن عطرهای طبیعی ، عطرها از روغنهای گیاهان ، حیوانات و حتی جلبک دریایی گرفته می شوند. در عوض ، تولیدکنندگان عطر مصنوعی رایحه هایی را ارائه می دهند که در جهان طبیعی وجود ندارد. به عنوان مثال ، رایحه کالون دارای ازن و فلز است. اکنون بسیاری از عطرها به صورت مصنوعی تولید می شوند . تولیدکنندگان آن بر این باور هستند که به طبیعت لطمه ای وارد نمی شود زیرا مشابه سازی می شود اما در عطر طبیعی باید از گل ها  و گرفتن ماده معطر مشک از آهو استفاده شود همچنین بوهای طبیعی محدود می باشد و بعضی رایحه ها مانند بوی جنگل،اقیانوس و... قابل تبدیل نیست اما در عطر های مصنوعی می توان شبیه سازی کرد. بحث بر سر این است که آیا رایحه های مصنوعی بهتر یا بدتر از رایحه های طبیعی هستند ، اما در نهایت به این جواب می رسیم که ترجیح شخصی مشتری است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید