سفیر سابق روسیه در ایران معتقد است که تهران منافع قانونی خود در برجام را دنبال می‌کند و برای حفظ توافق هسته ای، گام سوم در کاهش تعهدات خود را برداشته است

به گزارش سلام نو، الکساندر ماریاسوف روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران علاقه‌مند به حفظ برجام است و صبر و شکیبایی ۱۸ ماهه تهران پس از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی بهترین گواه بر این مدعاست.

سفیر سابق روسیه در ایران تصریح کرد: گام های سه گانه ایران برای کاهش تعهدات این کشور در چارچوب برجام به هیچ وجه به معنی نقض مفاد این توافق یا خروج از آن نیست چرا که تهران تعهداتی را کنار گذاشته است که پیشتر به صورت داوطلبانه آن را پذیرفته بود.

ماریاسوف خاطرنشان کرد: ایران تمام سعی و تلاش خود را برای اینکه طرف های اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود عمل کنند و به ادامه همکاری‌های بازرگانی خارجی ایران در شرایط جدید کمک کنند، بکار بسته است.

کارشناس ارشد روس یادآوری کرد: اما کشورهای اروپایی شرکت کننده در برجام شامل فرانسه، انگلیس و آلمان یا نخواستند یا نتوانستند آنچه را که در سند برجام متعهد شده بودند در عمل اجرا کنند.

سفیر پیشین روسیه در ایران خاطرنشان کرد که طرح امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره ایران نیز فعلا در ابهام قرار دارد و بستگی به آن دارد که ترامپ در نهایت چه واکنشی به آن نشان دهد.

آمریکا از درگیری با ایران می‌ترسد

ماریاسوف گفت: آمریکا فشار حداکثری بر ایران را خط مشی خود قرار داده است و چنین رویکردی هرگونه تعامل با ایران را تحت الشعاع قرار می‌دهد و مانع از تحقق ابتکارهای دیپلماتیک برای حل و فصل تنش ها پیرامون ایران می‌شود.

وی در همین حال تصریح کرد که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست زیرا می‌داند در این صورت اوضاع خاورمیانه به شدت متشنج خواهد شد و تهران می‌تواند با کمک متحدان خود در منطقه، ضربات سختی به آمریکا بزند.

ماریاسوف به عنوان مثال به وضعیت پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی متجاوز امریکایی در آب‌های جنوب ایران اشاره کرد و افزود: آمریکا از پاسخ دادن به این اقدام تهران خودداری کرد.

وی افزود: با توجه به این عوامل بعید بنظر می‌رسد که امریکا به ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بزند و اقدامات خود را به وضع تحریم های جدید در مورد این کشور محدود خواهد کرد.

گفتنی است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به تازگی در نامه‌ای خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گام سوم ایران را درچارچوب توافق هسته ای ۲۰۱۵ و کاهش بخشی دیگر از تعهدات تهران طبق برجام اعلام کرد.

به گفته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، محمد جواد ظریف در این نامه به فدریکا موگرینی اعلام کرد، به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای را متوقف می کند.

موسوی افزود:در این نامه تاکید شده که این اقدام دقیقا در راستای حقوق ایران در برجام و به ویژه بر مبنای پاراگراف ۳۶ آن بوده و در پاسخ به نقض گسترده و مستمر برجام طی ۱۶ ماه گذشته صورت می گیرد. جزئیات فنی و عملیاتی توقف تعهدات ایران در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای متعاقبا به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد رسید.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، در پایان نامه ظریف تاکید شده که جمهوری اسلامی به منظور نشان دادن حسن نیت خود، آمادگی دارد به گفت وگو با طرف‌های باقی مانده در برجام در تمامی سطوح ادامه داده و در صورت عمل طرف های مقابل به کلیه تعهدات خود در برجام، مجددا به اجرای کامل برجام برگشت نماید.

پیش از این حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پایان جلسه سران قوا که به میزبانی قوه قضائیه برگزار شد، تاکید کرد: هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، سازمان انرژی اتمی اقدام کند.

وی افزود:‌ اقدام های ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود البته مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست، هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می گردیم./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید