۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 288080

از همین حالا واضح و مبرهن است که استیضاح وزیر امور خارجه وصول نمی شود. اقلیتی در مجلس و بیرون از مجلس که از روز اول با بهانه های سیاسی سعی داشتند با تخریب ظریف نام خود را در فضای رسانه ای مطرح کنند امروز پیگیر جدی استیضاح هستند.

سلام نو – سرویس سیاسی: استیضاح ظریف در روزهای اخیر تیتر یک بسیاری از رسانه ها بوده است. به گفته رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، یکشنبه هفته آینده جلسه این کمیسیون برای بررسی استیضاح وزیر امور خارجه برگزار خواهد شد.

به گزارش سلام نو، بعد از گفت و گوی محمد جواد ظریف با خبرآنلاین و اظهارات او در رابطه با پولشویی اقلیتی از مجلس با راه انداختن هیاهوی رسانه ای از استیضاح ظریف خبر دادند. آنها در متن طرح استیضاح خود به 11 مورد اشاره کرده اند. مساله اول سخنان ظریف درباره پولشویی است و ده مورد دیگر عناوینی کلی است که هر ناظر منصفی می تواند بهانه بودن آن را تشخیص دهند. سوال اینجاست که در این بین چه کسی از این همه جنجال قرار است سود ببرد؟

چه کسی از این همه جنجال قرار است سود ببرد؟

یامین پور و شریعتمداری و هم طیفی هایشان از احتمال استیضاح ظریف خوشحال هستند. یامین پور در صفحه توییتر خود نوشته است: « همچنان منتظریم قوه قضاییه نسبت به ادعاهای وزیر امور خارجه در رسانه منتسب به علی لاریجانی واکنش نشان دهد. یا پی‌گیری مدعا یا تعقیب مدعی؛ نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به طور گسترده مستند به مادۀ 286 قانون مجازات اسلامی از مصادیق اِفساد فی الارض است». این مجری تلویزیونی صحبت از پدیده غیرقابل انکاری چون پولشویی را از مصادیق تشویش اذهان عمومی می داند و تلویحا وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را مفسد فی الارض خطاب می کند. فارغ از اینکه استنادات حقوقی این فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری محل تردید است، باید از او پرسید اگر در کشور پولشویی وجود ندارد چرا قانون مبارزه با پولشویی ارائه می شود؟

شریعتمداری هم مثل همیشه با ادبیات منحصر به فرد خود در کیهان نوشته است: فرموده‌اید در ایران هزاران میلیارد تومان پولشویی می ‌شود و کسانی یا کسی در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است! خب! چرا این پولشویان - به قول خودتان- صدها هزار میلیاردی را به مردم و مخصوصا به مراجع قضایی معرفی نمی‌ کنید؟! اگر ادعایتان واقعیت دارد، خود‌داری شما از معرفی آنان خیانت به ملت و نظام و هم‌دستی با پولشویان است! نیست؟!

جالب اینجاست که این سخنان ظریف تنها از سوی طیف تندروی اصولگرا مورد آماج حملات قرار گرفته و بیشتر اصولگرایان معتدل تر نه تنها به ظریف حمله نکرده اند بلکه برخی از آنان با تایید حرف های وزیر امور خارجه از بحث ها پیرامون استیضاح محمد جواد ظریف انتقاد کرده اند.

ظریف برنده جنجال‎‌ها خواهد بود

خائن و همدست پولشویان خطاب کردن ظریف در روزنامه ای همچون کیهان که عادت کرده با ادبیات این چنینی مخالفان خود را مورد حمله قرار دهد عجیب نیست. عجیب آن است که این اصولگرایان رادیکال در بازی ساده ای افتاده اند که تنها یک برنده دارد و آن هم کسی نیست جز جواد ظریف. قرار نیست با تخریب ظریف و حتی کنار زدن فرضی او مقبولیتی عاید این طیف سیاسی شود. این نکته ای است که آنها از آن غافل هستند.

ظریف با وجود اینکه تاکید کرده بود هیچ دستگاهی را متهم نمی کند و افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القای این تصورات می داند پاسخ دوازده صفحه ای خود را در اختیار دادستان قرار داده است.

از همین حالا واضح و مبرهن است که استیضاح وزیر امور خارجه وصول نمی شود. اقلیتی در مجلس و بیرون از مجلس که از روز اول با بهانه های سیاسی سعی داشتند با تخریب ظریف نام خود را در فضای رسانه ای مطرح کنند امروز پیگیر جدی استیضاح هستند. اگر چه ابزار آنها به ویژه در حوزه رسانه قابل تامل است با این حال با توجه به ترکیب مجلس آنها هر چقدر هم تلاش کنند توان کشاندن ظریف به پای جلسه استیضاح را ندارند. البته اگر کمی باهوش باشند می دانند که استیضاح ظریف خیلی هم به نفعشان نیست.

محمد جواد ظریف نشان داده که هم سخنور ماهری است هم توان اقناع فوق العاده ای دارد. کافی است استیضاح وصول شود و ظریف به مجلس بیاید. چه بسا سخنانی که مطرح کند بیشتر به مذاق تندروها خوش نیاید. در حال حاضر که شخصیتی همچون آیت الله مکارم شیرازی نسبت به مطرح شدن استیضاح ظریف موضع گرفته است بسیاری از اصولگرایان هم به فکر جمع کردن این بساط افتاده اند. این مرجع تقلید در سخنانی با بیان اینکه مجلس از استیضاح ‌های پشت سر هم صرف ‌نظر کند، اظهار کرده است: اگر بخواهیم وزیری را تغییر دهیم آن هم وزیرانی که در مقابل دشمنان ایستاده اند، کار درستی نیست و نباید در این موقعیت دولت ضعیف شود.

استیضاح حق نمایندگان مجلس است اما یادمان نرود طبق آنچه خود مجلس اعلام کرده است اداره هر دقیقه از مجلس 300 میلیون تومان آب می خورد و به عبارتی برای هر استیضاح هزینه نود میلیاردی نیاز است. بهتر است آقایان دلواپس که نگران تهمت به پولشویان هستند راه های کم هزینه تری برای تخریب انتخاب کنند آن هم در شرایطی که مشخص است خروجی استیضاح احتمالی ظریف نتیجه ای جز ادامه وزارت او نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید