عبد الرحیم سعیدی‌راد با اشاره به برخی مداحی‌های سخیف رایج این روزها گفت: این دست از مداح‌های مبتذل در تمام این سال‌ها وجود داشته و نمی‌توان از هیچ راهی جلوی آن‌ها را گرفت و این جریان همه جا وجود دارد و نه تنها مداحی مبتذلی دارند بلکه روی مد لباس محرم هم کار می‌کنند. من واقعا نمی‌دانم نمی‌شود جلوی این کار را گرفت یا نمی‌خواهند بگیرند.

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر: مداحی‌های عجیب و غریب با شعرهای عجیب و غریب‌تر چیزی است که این روزها در گوشه و کنار به گوش می‌رسد و حتی اعتراض‌های مخاطبین را در پی داشته. "از داره می‌ریزه" که برای یک مولودی بود تا "نوار مغز من" که یک مداحی است لیست بلند بالایی از مداحی‌های عجیب و غریب وجود دارد.

مداحی روی ملودی آهنگ‌های شادمهر و هایده کم بود به تازگی از امیر تتلو هم الهام گرفته می‌شود و بعد هم که اعتراض کنید به حکم جوان پسند بودن اجازه انتقادی را به شما نمی‌دهند.

عبد الرحیم سعیدی‌راد نویسنده و شاعر شناخته شده سال‌ها است که در فضای شعر آیینی کشور حضور فعال دارد. او فعالیت‌های شعری خود را به طور جدی از سال ۶۹ و با مطبوعات چاپی آغاز کرد و از همان زمان به نحو جدی جریان شعر آئینی در کشور را رصد و کارشناسی کرده است.

سعیدی‌راد در گفت‌وگو با سلام نو از پیشرفت و رشد جدی شعر آیینی به خصوص در دهه اخیر می‌گوید، پیشرفتی که البته مداحی پا به پای آن پیش نرفته است.

این شاعر با سابقه با بیان این که روند مداحی در کشور ما نوسان داشته است گفت: بحث مداحی همیشه نوسان داشته و همانطور که مداحی سخیف داشتیم مداحی سطح بالا هم داشتیم. مداح‌های کشور شعرهای خوبی انتخاب می‌کنند ولی مداح‌های سطح پایین شعرهای ضعیف و با روایت‌های غلط انتخاب می‌کنند. ما امیدواریم همانطور که سطح شعرآیینی بالا رفته سطح مداحی‌ها هم افزایش محسوسی پیدا کند.

او با اشاره به پیشرفت شعر آیینی در سال‌های اخیر گفت: شعر آیینی به خصوص از ابتدای دهه 90 با شکل گیری انجمن‌های تخصصی شعر آیینی به شکل قابل توجهی رشد کرد و لایه‌های عمیق‌تری از موضوع محرم و عاشورا مورد توجه شاعران قرار گرفته ولی این اتفاق درباره مداحی نیافتاده.

سعیدی راد در توضیح رابطه شاعران و مداحان در سال‌های اخیر می‌گوید: امروز هم همان روال قدیمی بین شاعر و مداح وجود دارد و مداحان برجسته با شاعران مشخصی کار می‌کنند که باعث صلابت و شادابی کار می‌شود ولی این مسئله ضروری است که مداح و شاعر خود را مدام ارتقا دهند.

این شاعر آیینی با اشاره به برخی مداحی‌های سخیف رایج این روزها گفت: این دست از مداح‌های مبتذل در تمام این سال‌ها وجود داشته و نمی‌توان از هیچ راهی جلوی آن‌ها را گرفت و این جریان همه جا وجود دارد و نه تنها مداحی مبتذلی دارند بلکه روی مد لباس محرم هم کار می‌کنند. من واقعا نمی‌دانم نمی‌شود جلوی این کار را گرفت یا نمی‌خواهند بگیرند.

او ادامه داد: شاید برخی بگویند باید گذاشت به هر شکل و زبانی به ائمه اظهار ارادت کرد ولی به نظر من اینطور نیست و برخی از این چیزهایی که گفته می‌شود ابراز ارادت نیست و پایین آوردن شان ائمه و شهدای عاشورا است.

سعیدی راد در پاسخ به پرسشی درباره رابطه مالی مداح و شعرا گفت: من خودم چون با مداح خاصی کار نمی‌کنم اطلاع دقیق ندارم ولی تا آن‌جایی که من می‌دانم و شنیدم سهمی از این پول‌ها نصیب شاعر نشده.

او با اشاره وضعیت ناخوشایند شعرای جوان آیینی گفت: خیلی از شعرای خوب آیینی ما در سرتاسر کشور هستند که حتی توان چاپ کتاب شعر خود را ندارند و ناشر هم حاضر نیست با هزینه خودش کتابش را چاپ کند. کاش برخی مردم به جای قیمه نذر کنند که برخی از این کتاب‌ها را چاپ کنند چون شعرهای عالی عاشورایی شاعران خوب ما در نقاط مختلف چاپ نشده.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید