محسن غرویان، از اساتید شناخته شده حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با سلام نو تاکید کرد که جوانان در عزای امام حسین حضور دارند ولی به علت سیاست‌زدگی منابر، ندیدن عدالت در جامعه و تناقض حرف و عمل برخی منبری‌ها اقبال کمی نسبت به منابر دارند.

سلام نو – سرویس سیاسی: این روزها نگرانی درباره کمرنگ شدن حضور جوانان پای منابر بیش از همیشه به چشم می‌آید. آن‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند مستقیم در دسته‌های عزاداری شرکت کنند و قید حضور پای منبر را می‌زنند.

روزگاری منابر عزای امام حسین یکی از اصلی‌ترین، موثرترین و جذاب‌ترین پایگاه‌های سخنرانی بود و روحانیون و روشن‌فکران در منابر محرم مهم‌ترین بحث‌ها را مطرح می‌کردند و سخنرانی‌های محرم از جوان پسند‌ترین منابر بودند و حضور جوانان پای منابر به شکل قابل توجهی چشم‌گیر بود.

طالقانی، مطهری، بهشتی، مفتح، خامنه‌ای و شریعتی سخنرانانی بودند که کلام گرم و گرای آن‌ها منابر سیاسی و اجتماعی موثری را شکل می‌داد که روشن کننده موتور انقلاب بود، اما حالا منابر به شکل محسوسی کم رمق‌تر شده، هرچند هم‌چنان سیاست نقش مهمی در آن‌ها بازی می‌کند.

به جز چند مورد و چند منبر خاص، منبر عموم هیئت‌ها به شکل روشنی کم رمق‌تر از مجالس روضه و سینه‌زنی و زنجیر زنی است و مخاطبان، که عموما هم جوان هستند، دوست دارند بعد از مراسم عزاداری مجالس را ترک کنند. حرف‌های سیاسی و اجتماعی مطرح شده در منابر هم دیگر مثل سابق مورد توجه قرار نمی‌گیرد و توان موج سازی ندارند.  اما چرا این چنین است و چرا منابر محرم با استقبال دسته‌ها و مراسم‌های زنجیر زنی و سینه زنی همراه نیست؟

محسن غرویان، از اساتید شناخته شده حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با سلام نو تاکید کرد که جوانان در عزای امام حسین حضور دارند ولی به علت سیاست‌زدگی منابر، اقبال کمی نسبت به منابر دارند.

غرویان با اشاره به دلایل گریز نسبی جوانان از منابر می‌گوید: جوانان در جلسات عزای امام حسین حضور دارند ولی محتوای جلسات در جذب و دفع این جوانان موثر است. یکی از مسائلی که موجب دفع مخاطب و حضور کمرنگ جوانان می‌شود طرح مسائل جناحی و سیاسی در جلسات امام حسین (ع) است، در حالی که مکرر تذکر داده‌ایم در این جلسات نباید مسائل سیاسی بازی و جناح بازی مطرح شود.

او البته تاکید دارد که این حرف به معنای جدایی دین از سیاست نیست و می‌گوید: برخی اشتباه می‌کنند و فکر می‌کنند ما دیانت را از سیاست جدا می‌دانیم در حالی که این طور نیست و به نظر ما دیانت از سیاست بازی جدا است. متاسفانه مداح‌ها و منبری‌ها گاهی مسائل جناح‌‌های خاص سیاسی را مطرح می‌‌کنند یا شخصیت‌های تاریخ اسلام و کربلا را به دلخواه خود با شخصیت‌های موجود تطبیق می‌دهند که باعث دفع می‌شود.

این استاد حوزه دلیل دیگر دفع مخاطب منابر را وضع عدالت در جامعه در کنار تناقض عمل و گفتار برخی اهل منبر دانست و افزود: نکته دیگر این است که جوانان توقع دارند کسانی که منبر امام حسین (ع) می‌روند به آن‌چه می‌گویند عمل کنند ولی متاسفانه دیده می‌شود که برخی اهل منبر به ویژه مسئولین روحانی ما به آن چه که می‌گویند در زندگی خود عمل نمی‌کنند. از سوی دیگر مشاهده می‌شود که امروز آن عدالتی که باید در جامعه حسینی برقرار باشد دیده نمی‌شود و مسائل جامعه با آرمان‌های عاشورا تطابق ندارد.

غرویان در انتها گفت: اگر در این مسائل دقت شود جوانان بیشتر در این محافل حاضر می‌شوند چون به خود آقا امام حسین (ع) و آرمان‌های ایشان علاقه دارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید