سخنگوی دولت با تشریح جزییات بیشتری از گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران اعلام کرد: اروپایی می‌خواهند با آمریکا هماهنگ کنند و موافقت آمریکا را بگیرند.

به گزارش سلام نو، علی ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: چشم اندازی نداریم که اروپایی‌ها بتوانند تا جمعه توافق را بگیرند؛ البته این سیاست اروپایی هاست که می‌خواهند با آمریکا هماهنگ کنند و ما دخالتی نداریم و متاسف هم هستیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از باشگاه خبرنگاران و ایلنا بخوانید؛

* {در مورد زمان اعلام گام سوم کاهش تعهدات}: گام سوم کاهش تعهدات ایران درست همان روز در موعد مقرر اعلام خواهد شد و منتظر هستیم و عده‌ای که برای خرید نفت در قبال پولی که در اختیار ما قرار بگیرد محقق شود که اروپایی‌ها رفتند مجوز آن را بگیرند.

* همه مطلع شدند مهمترین بحثی که امروز در جلسه هیئت دولت مطرح شد، درباره گام سوم بود. به هرحال طرف‌های اروپایی را که فعلا فرانسه آن را نمایندگی می‌کند وزیر اقتصادشان به آمریکا رفته که تا روز جمعه توافق‌شان را بگیرد.

* اگر توافق را گرفتند و اعلام کردند که ما هم به تعهد خودمان عمل می‌کنیم ولی چشم‌اندازی نداریم که بتوانند تا جمعه این توافق را بگیرند. البته این سیاست اروپایی‌ها است که می‌خواهند هماهنگ کنند و ما دخالتی نداریم و متاسف هم هستیم؛ و اگر توافق را نگیرند ما گام سوم را در زمان مقرر اعلام خواهیم کرد.

* بحثی هم در رابطه با برنامه‌های دولت برای ارتقای زنان در نظام اداری بود که فکر کنم خانم ابتکار توضیحات آن را ارائه دادند. ایشان گزارشی از مدیران پایه، مدیران میانی و مدیران عالی ارائه دادند که نسبت به گذشته کاملا رشد داشته ولی رئیس‌جمهور تاکید کردند که در سطوح بالاتر هم این روند به خصوص در سطح استان‌ها ادامه داشته باشد. مقداری پیرامون مباحث سیاست‌های معطوف به زنان هم در دولت به طور کلی بحث شد.

* یک مصوبه دیگری هم در حوزه آقای حجتی بود که ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید نهادهای کشاورزی اعتبار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

*{ در پاسخ به این سوال که آقای عراقچی گفته‌اند این ۱۵ میلیارد که قرار است برای چهار ماه در اختیار ایران قرار بگیرد، در این چهارماه قرار است چه اتفاقی رخ دهد و از آنجایی که قرار بود این رقم تحت یک حساب در دسترس ایران باشد و چرا الان به یک خط اعتباری تنزل پیدا کرده است}: هیچ تفاوتی ندارد. این پول در اختیار ما قرار می‌گیرد. ما کالاهایی که مورد نیازمان است را مطرح کردیم و اصل مساله همین بوده و از ۱۹ مورد اختلاف سه مورد باقی مانده بود.

* این اختلافات درباره این بود که ما پول در اختیارمان قرار بگیرد و نفت‌مان خریداری شود و اینکه چه نوع کالایی را بخریم. من فکر می‌کنم دیدگاه‌های ما جلو رفته و فقط مجوز آن مانده است و قطعا هم برای چهار ماه و برای تا پایان سال ماست و ما امسال می‌توانیم خود را با این برنامه جلو ببریم و برای گام‌های بعد گشایش کلی مطرح است و آنچه که شرطمان بوده این است. اگر این اقدام صورت بگیرد قطعا می‌تواند ۱+۵ هم سامان پیدا کند.

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید