رییس قوه قضاییه ضمن تاکید بر ضرورت فسادزدایی از نظام اداری، اظهار کرد که برای قطع یارانه سرمایه دارن نباید تعارف به خرج داد

به گزارش سلام نو، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در گردهمایی بزرگ مبلغان محرم که در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، عنوان کرد: حضور در جمع مبلغان و مجاهدان عرصه تبلیغ و رسانندگان پیام دین در سراسر کشور و بلاد اسلامی در جای جای عالم موجب افتخار است. امروز روحانیت در جامعه ما در سه ساحت ماموریت قابل توجه دارد؛ در ساحت اول موضوع علم آموزی، علم افزایی و توجه به دانش است که در حوزه علمیه خصوصا حوزه علمیه قم طلاب به ان اشتغال دارند؛ توجه به علم موضوع بسیار مهمی است، اگر فقها در گذشته مانند شیخ انصاری زحمت کشیدند و موضوعات و آثاری را برای ما به یادگار گذاشتند که بسیار ارزشمند است ولی امروز با سوالات فراوانی در حوزه فقه مواجه هستیم و این به دلیل حکومت فقه در کشور است. در گذشته فقه حکومت نمی‌کرد ولی امروز در جامعه ما فقه حکومت می‌کند و سوالات زیادی وجود دارد که باید حوزه های علمیه با همان مبانی مذهب جعفری و اجتهاد تمدن ساز به این سوالات پاسخ دهند؛ فقه از جواب هیچ سوالی عاجز نیست ولی نیاز است در این خصوص کار شود و می‌شود با تلاش پاسخ سوالات را از فقه دریافت کرد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون قاضی مکلف است که برای دریافت حکم پرونده به قانون مراجعه کند و اگر قانون موجود نبود باید به فتوا عمل کند؛ هزاران سوال اکنون در این حوزه وجود دارد که باید پاسخ داده شود؛ در حوزه‌های اقتصادی و هنری نیز سوالات بسیاری وجود دارد و نیاز است که بزرگان حوزه تلاش بسیاری کنند تا این سوالات پاسخ داده شود تا این دانش منتصل به وحی برای گره گشایی از موضوعات در عرصه‌های مختلف و زندگی مردم کارساز باشد. در این 40سال بسیار در این خصوص تلاش شده است ولی همچنان کار بسیار است و باید در این خصوص تلاش کنند؛ دستگاه قضایی به علم حوزه نیازمند است؛ دستگاه قضایی باید به روز و کارآمد باشد و برای این موضوع باید از ظرفیت حوزه علمیه استفاده کرد.

وی اضافه کرد: باید کادرسازی دستگاه قضایی از حوزه علمیه شکل بگیرد و جذب طلاب از حوزه علمیه در دستگاه قضایی بسیار تاثیرات مثبتی داشته است؛ در بین فقها، امام خمینی بر خلاف علمای دیگر فرمودند که اگر کسی از طلاب توانایی حضور در دستگاه قضا داشته باشند باید در این عرصه وارد شوند و اگر این کار را نکند باید پاسخگو باشد و مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید کردند. هم در فقه اکبر در حوزه عقاید و هم در فقه اوسط در حوزه فضائل و هم در فقه اصغر در حوزه احکم باید مورد توجه قرار بگیرد؛ فقه این ظرفیت را دارد که تمام شئونات در همه عرصه‌ها را رقم بزند و باید از این ظرفیت استفاده شود.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: تفاوت نظر ما با کسانی که آشنایی با فقه ندارند و یا دل بسته فرهنگ غربی هستند این است که آن‌ها اعتقاد دارند که فقه برای زندگی شخصی کارآمد است ولی ما معتقد هستیم که تجربه انقلاب اسلامی نشان داده که فقه در همه عرصه‌های اجتماعی و عمومی کارآمد است و باید در گام دوم انقلاب اسلامی، ضعف‌هایی که نیز وجود داشته تیز مرتفع شود. ساحت دوم طلبگی، مسئله تبلیغ است و طلاب باید معارف دینی و الهی را به مردم برسانند، تبلیغ باید با خشیت باشد، خشیت به معنای ترس نیست و بدین معناست که کسی جز حضرت پرورگار را در عالم دنیا موثر نداند؛ مبلغ در پیش روی خود با یکسری از مشکلات و موانع مواجه است،  آمر به معروف و ناهی از منکر خلیفه الله معرفی شده است و این تعبیر در خصوص قاضی نیز به کار برده شده است.

وی گفت: آن چه که از زبان آمر و ناهی بیرون می‌آید، کلام الهی است که از زبان او بیرون می‌آید؛ در جامعه نیازمند گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر هستیم، نیاز داریم به کسانی که با کلام هایی مانند "به توچه؟" جا نخورند و عقب نشینند؛ اگر جتمعه امروز به این جا رسیده است به خاطر همت کسانی بود که نسبت به انجام معروف و عدم اجرای منکر حساس بودند. دشمن به دنبال این است که در جامعه اسلامی حساسیت زدایی کند، دشمن اگر احساس کند که در برخی مباحث و منکرات، حساسیت زدایی شده است، چندگام جلو می‌آید ولی اگر دشمن ببیند جامعه اسلامی نسبت به مفاسد و منکرات حساسیت دارد، عقب نشینی خواهد کرد.

وی افزود: منبر همچنان به عنوان یک جریان اثرگذار در بین مردم حفظ کرده است و یک منبری آگاه و موقعیت شناس با یک سخنرانی می‌تواند اثرگذار و جریان ساز باشد؛ بنابراین امر تبلیغ بسیار مهم و اثر گذار است؛ اگر مردم زیبایی‌های اسلام و زندگی اهل بیت را بدانند، در این راه گام برمی‌دارند و مبلغان وظیفه دارند زیبایی اسلام و کلام اهل بیت(ع) را به مردم معرفی کنند.دشمن شناسی و دشمن ستیزی در عرصه همین تبلیغ‌ها برای مردم تبیین و مشخص می‌شود و از همین جهت تبلیغ و آگاهی بخشی به مردم و افزایش بصیرت آنان بسیار اثرگذار است.

رییسی ادامه داد: بیداری اسلامی در کشورهای مختلف به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان شکل گرفته است؛ در حال حاضر با جاهلیت مدرن مواجه هستیم و زشت ترین کارها به عنوان شاخص های تمدن یاد می‌شود و نیاز است که در جامعه جهل زدایی شود. همان طور که خون امام حسین(ع) جهل زدایی کرد، به برکت خون شهیدان دفاع مقدس و مدافعان حرم که به خون ثارالله متصل است، از جامعه جهل زدایی خواهد شد ولی این موضوع نیاز به تبیین و تبلیغ برای مردم دارد که این وظیفه مبلغان است. اکنون در جهان با جریان جاهلیت مدرنی مواجه هستیم که امپراطوری رسانه‌ای دارد، علم و فناوری و قدرت و زور دارد و این شاخصه‌های این جاهلیت است که باید این موضوع برای مردم روشن شود.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک امتداد راهبردی دارد که همانا یمن و تمام آزادی خواهان در جهان است و امتداد راهبردی دشمن در منطقه عربستان سعودی است و باید این اتفاق به مردم معرفی شود. عموما سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در جهان توسط امپراطوری رسانه‌ای بایکوت می‌شود، ولی بازهم شاهد هستیم که عرض ارادت به ایشان در کل جهان وجود دارد و سخنان ایشان شنیده می‌شود و این قدرت تبلیغ است.

وی با اشاره به جایگاه و قدرت مقاومت در منطقه، گفت: حزب الله لبنان به چنان قدرتی دست یافته است که می‌تواند بر سر اسرائیل به گونه‌ای بمب‌های خود را بریزد که هیچ کس در اسرائیل امنیت نداشته باشد.

رییس قوه قضاییه با بیان این‌که «روشنگری و بصیرت آفرینی از اثرات تبلیغ است که باید اتفاق بیفتد»، عنوان کرد: دشمن به دنبال ایجاد شبهه است و این ماموریت آنان است و باید به این شبهات پاسخ داده شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند؛ امروز بهترین قلب ها و انسان ها با ظرفیت ترین آن‌ها است؛ امروز نیازمند ایجاد ظرفیت هستیم که یکی از فرصت های مناسب برای ظرفیت سازی فرد و جامعه، عاشورا و محرم است و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی افزود: گریه در عاشورا و برای اباعبدالله(ع) برای ظرفیت سازی انسان در برابر هواهای نفسانی است؛ عاشورا باید بماند زیرا رمز حاکمیت حق در برابر جریان باطل و دشمن شناسی و دشمن ستیزی است و باید تا آخر این عاشورا زنده بماند.

وی بیان کرد: ساحت سوم طلبه گری، عمل و اجرا است، اگر اباعبدالله قیام نمی‌کرد امروز چیزی به عنوان دینی واقعی شاید وجود نداشت؛ امام خمینی  و مقام معظم رهبری پرچمدار اجرای دین در جامعه هستند و سخن روحانیت این است که به دین و شریعت عمل بشود. باید در جامعه به دنبال اجرای دین باشیم و این عمل به دین و امر به اجرای دین در جامعه بسیار مهم است؛ ممکن است در تبلیغ پرسیده شود که چرا شرایط جامعه از سخنان رهبری و دین و شریعت فاصله دارد و این به دلیل عدم امر به معروف و نهی از منکر است و راه این‌که وضعیت جامعه به وضعیت مطلوب نزدیک شود، انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران حرف اول را در منطقه می‌زند؛ دشمن خواست در منطقه اثرگذار باشد ولی نتوانست ولی ما خواستیم و توانستیم؛ ظرفیت مادی و معنوی بسیاری در کشور وجود دارد و نیروی جوان در کشور آماده فعالیت است و باید از این ظرفیت استفاده کرد. در کشور هر زمان که اراده کردیم کاری را به انجام برسانیم، با اتکای به داخل و نه نگاه به قول‌ها و وعده های پوچ خارجی، موفق شدیم و در مسئله اقتصادی نیز همین گونه است و در گام دوم انقلاب اسلامی با اتکا به داخل و خودکفایی، قطعا موفق خواهیم شد و آینده بسیار روشن ودرخشان است؛ اکنون مشکلات وجود دارد ولی قطعا از این شرایط با قدرت عبور خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: مردم از فساد اداری و تبعیض گله مند هستند و گله به جایی است و باید به دنبال تغییر شرایط و ایجاد شرایطی باشیم که نگذاریم در نظام اداری ما فساد لانه بکند و برای این لازم است که ساختارها اصلاح شود و مسئولان نسبت به فساد حساس باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای این‌که ورود پرونده ها به قوه قضاییه کاهش پیدا کند، نیاز است که نظام بانکی و مالیاتی کشور اصلاح شود، نباید در کشور یک کارمند با حقوق کم مالیات بدهد ولی کسانی که میلیاردها درآمد دارند، فرار مالیاتی داشته باشد و امروز مشخص شده است که بسیاری از کسری بودجه کشور با جلوگیری از فرار مالیاتی حل خواهد شد؛ ساختارهای فساد زا مانند نظام پولی و بانکی و قاچاق کالا باید حل شود. باید با قاچاق کالا مبارزه شود، قاچاق منظور کولبری نیست و باید با قاچاق‌های سازماندهی شده مقابله شود و برای رونق تولید این مبارزه نیاز است. باید وضعیت یارانه‌ها ساماندهی شود و نظام یارانه‌ای باید حل شو، باید به کسانی یارانه داده شود که نیاز دارند و در این موضوع نباید با کسانی که دارا هستند و نیازی به یارانه ندارند، برای قطع یارانه‌ها تعارف شود.

رییسی افزود: بسیاری از پرونده‌هایی که به دستگاه قضاییه می‌آید به دلیل مشکلات نظام مالی و تفاوت قیمت دلار است و می‌توان با ساماندهی و اصلاح نظام اقتصادی از تشکیل این پرونده‌ها جلوگیری کرد. هرچقدر که پرونده‌های مختلف را بررسی کنیم، صدایی بلند نمی‌شود ولی زمانی که پرونده کسانی که متصل به نظام قدرت و سرمایه هستند روی میز قاضی می‌آید، صدای عده ای بلند می‌شود و می‌گویند موضوع جناحی و سیاسی است و قضات با این سخنان آشنا هستند و به آن توجه نمی‌کنند و با دقت، عدالت و انصاف پرونده را بررسی می‌کنند.

وی بیان کرد: خصوصی‌سازی در کشور نیاز است و دولت باید حامی بخش خصوصی باشد ولی در کنار خصوصی سازی، مجموعه‌ای به گونه‌ای واگذاری شد که یک واحد فعال رو به افول رفت، باید شرایط و نحوه واگذاری مورد بررسی قرار بگیرد، مشکلات رفتاری و ساختاری در قضیه خصوصی سازی وجود دارد. سیستم خصوصی سازی که باعث تضعیف تولید در کشور شود، درست نیست و باید صدای کارگران اراک و هفت تپه را شنید، در سفر به اراک قبل از هر جلسه‌ای حرف کارگران اراکی را شنیدم و باید به حرف‌های آنان توجه شود؛ این نوع خصوصی سازی در کشور به تاراج دادن اموال عمومی است و با آن خصوصی سازی که در قانون بود متفاوت است و ما به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: امروز مردم از مسئولان، اجرای قانون، عدالت و عمل می‌خواهند، امروز مردم به دنبال ریشه کن شدن فساد هستند و باید به دنبال عمل در این قضیه باشیم، باید نظام اسلامی به نظام حکومت امام علی(ع) نزدیک شود و باید در این راستا حرکت کنیم و این عمل شدنی است و باید تلاش کنیم، همانگونه که زمانی جوانانی کارهایی در کشور به انجام رساندند که همه فکر می‌کردند نشدنی است.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: 40سال در این کشور تجربیات گرانقدر وجود دارد و باید از این تجربیات استفاده کنیم و در بهبود وضعیت کشور تلاش کنیم؛ بهبود شرایط شدنی است و نیاز به تلاش دارد؛ به برکت خون شهدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری وضعیت کشور بهبود پیدا خواهد کرد. عرصه سخنرانی برای عالمان و مبلغین است و من وظیفه دارم کار کنم ولی حضور من در این جلسه از این جهت است که مبلغین موضوعات و مشکلات مردم در خصوص دستگاه قضایی را به ما منتقل کنند تا درصدد رفع مشکلات باشیم، بسیاری از مشکلات در شهرها و مناطق محروم، با یک اقدام کوچک حل خواهد شد و نیاز است که مشکلات آنان به مسئولین منتقل شود./ ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید