آیا در حین بحث با دیگران به خصوص در اتاق های پر سروصدا همیشه مشکل دارید یا بخاطر صدای بلند موسیقی و تلویزیونتان، دیگران شاکی هستند؟ اگر جواب شما بله است، می تواند نشانه ضعف در شنواییتان باشد.

علیرغم آنچه بسیاری از ما معتقد هستیم، این یک شرایط نسبتاً معمول است که می تواند توسط عوامل بی شماری ایجاد شود. این بیماری همچنین می تواند بر افراد در هر سنی، از نوزادان و کودکان خردسال گرفته تا بزرگترها تأثیر بگذارد. این شرایط، برای هیچ یک از ما اجتناب ناپذیر نیست. با توجه به این نکته، در اینجا هفت روش وجود دارد که می توانید از کاهش شنوایی خود جلوگیری کنید.

در معرض سر و صدای زیاد قرار نگیرید

با گذشت زمان طولانی، سر و صداهای بلند می توانند آسیب هایی به سلولهای داخل گوش شما وارد کنند، که دریافت فرکانس های صدا را برای آنها دشوار می کند. به همین دلیل، تا حد ممکن از قرار گیری در معرض این صداها باید خودداری کرد. موتور سیکلت، ابزار قدرتی ،کنسرت و حتی هدفون همگی می توانند به اندازه کافی صدای بلندی داشته باشند و آسیب قابل توجهی به گوش شما ایجاد کنند. به عنوان یک قاعده کلی، باید سعی کنید از هرگونه محیطی که برای صحبت کردن مجبور باشید با صدای بلند صحبت کنید تا دیگران صدای شما را بشنوند، خودداری کنید.

گوش هایتان را تمیز کنید

برای بیشتر افراد، به ویژه افراد بسیار جوان، شنیدن با وضوح بالا و با کیفیت مطلوب مستلزم پاک کردن مجرای گوش است. چرا که موم هایی در گوش وجود دارند باعث می شود تا کیفیت صدا کمتر شده و شنوایی تان را تحت تاثیر قرار دهد. گفته می شود، بهتر است از پنبه برای تمیزکردن گوش استفاده نکنید. چرا که بیشتر اوقات نه تنها باعث تمیز شدن گوش نمی شود، بلکه کار را بدتر می کند!

عادت بد سیگار کشیدن

همه ما می دانیم که استعمال سیگار برای سلامتی مضر است و می تواند تأثیرات منفی بر ذهن و بدن بگذارد، اما کمتر کسی متوجه می شود که می تواند به گوش هم آسیب برساند. ترکیبی از مونوکسید کربن و نیکوتین که در حین استعمال سیگار موجب می شود تا رگ های خونی موجود در گوش سفت شوند، به این معنی که آنها اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. در نتیجه به سلولهای مویی گوش آسیب می رساند. به همین دلیل باید سعی کنید سیگار را ترک کنید و از سایر افراد سیگاری نیز دوری کنید.

تست های شنوایی منظمی داشته باشید

با پزشک عمومی یا متخصص شنوایی خود ملاقات های منظم داشته باشید. حتی اگر احساس می کنید که مشکلی وجود ندارد، پیشگیری بهتر از درمان است. این عمل به ویژه برای افرادی که اغلب در محیط های پر سر و صدا هستند بسیار حیاتی است.

استفاده از سمعک

برای افرادی که قبلاً دچار نوعی ضعف شنوایی هستند،  سمعک می تواند یک روش موثر برای جلوگیری از آسیب بیشتر باشد. خوشبختانه، وسایلی مانند Miracle-Ear راه حل ها و سبک های مختلفی ارائه می دهند ، این بدان معنی است که همیشه گزینه ای مناسب برای شما و شرایطتان وجود دارد.

در ابطه با داروهایتان از پزشک بپرسید

غافل از نظر بسیاری، داروهای مختلف زیادی در آنجا وجود دارد که همه آنها می توانند به شنوایی شما آسیب برساند. از آسپیرین گرفته تا ویاگرا، این داروها به دلیل داشتن اوتوتکسیک برای گوش ها سمی هستند. با توجه به این نکته، باید با پزشک خود صحبت کنید.

از محافظ گوش استفاده کنید

دوری از محیط های پر سر و صدا بسیار پر اهمیت است، اما اگر در یک محیط خاص پر سر و صدا مانند در محل ساخت و ساز ساختمانی کار کنید، ممکن است امکان پذیر نباشد. به همین دلیل، باید به خاطر داشته باشید که مقداری محافظ گوش را با خود به همراه داشته باشید.

سخن آخر

متاسفانه از دست دادن شنوایی همیشه قابل پیشگیری نیست، اما این بدان معنی نیست که شما نمی توانید یا نباید سعی خود را بکنید. امیدواریم با توصیه های فوق بتوانید به خوبی از گوشهایتان محافظت کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید