در پی تعلل روسها و آمریکایی ها برای اعطای سامانه ها روزآمد دفاع هوایی به عراق، کارشناسان عراقی تمایل فزاینده ای به استفاده از سامانه دفاع هوایی پیشرفته ایران پیدا کرده اند

به گزارش سلام نو، به دنبال عدم همکاری آمریکا در شناسایی عوامل حملات هوایی ناشناس به انبارهای مهمات و پایگاه های الحشد الشعبی با توجه به اینکه آسمان عراق تحت کنترل 24 ساعته گشت های هوایی آمریکایی ها است، فراخوان ها برای استفاده از سامانه دفاع هوایی ایران در عراق نیز به تدریج رو به تزاید گذاشته است.برای نخستین بار معاون آموزش و عملیات ارتش عراق در سفر به تهران در 2 تیرماه 98، درخواست استفاده از توانمندی های دفاعی ایران از جمله در زمینه دفاع هوایی کرد.

سرلشکر «طارق عباس البلداوی» در دیدار با سرتیپ «علیرضا صباحی» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما خواستار همکاری متخصصین دفاع هوایی ایران در زمینه ساخت، آموزش و پشتیبانی‌ های فنی در تخصص‌ های مختلف عملیات جنگ الکترونیک، رادار، مراقبت‌ های بصری، فرماندهی و کنترل، محاسبات راداری و همچنین امور نرم افزاری هستیم.»

سرتیپ صباحی نیز در پاسخ، آمادگی ایران را برای همکاری اعلام کرد و گفت: « پدافند هوایی با اتکا به متخصصین داخلی در زمینه ساخت و پشتیبانی فنی سامانه های دفاع هوایی، آمادگی کامل برای تامین نیازهای دفاع هوایی کشور عراق در تمامی تخصص‌ ها را دارد.»

پیش از این نیز سردار «مهدی ربانی» معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سرلشکر البلداوی از «آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک نظامی به عراق در همه زمنیه های هوایی، زمینی، دریایی و دفاعی» خبر داده بود.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق در اظهاراتی که امروز شنبه در رسانه های عراق منتشر شده گفته است که عراق در حال حاضر هیچ گزینه ای جز روی آوردن به استفاده از سامانه های دفاع هوایی ایرانی و روسیه و فاصله گرفتن از آمریکا ندارد.

«فاضل الفتلاوی» اضافه کرده است که دولت عراق باید از وزارت دفاع بخواهد که روند مذاکرات را با ایران و روسیه برای خرید سامانه های دفاع هوایی پیشرفته این دو کشور بازکند تا آسمان عراق از نقض های مکرر در امان بماند.

این درحالیست که کارشناس برجسته امنیتی عراق در مقاله ای که در سایت خبری «العالم الجدید» منتشر شده گفته است که روسیه و آمریکا از اعطای سامانه های دفاع هوایی خود به کشورهای دیگر خودداری می کنند و تنها گزینه موجود برای عراق، جمهوری اسلامی ایران است.

«هشام الهاشمی» اضافه کرده است که آمریکا و روسیه همچنان برای اینکه سلاح های بازدارنده در برابر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد نشود، تمایلی به اعطای سامانه های پدافند هوایی خود به دیگر کشورها ندارند.

وی با اشاره به ضعف سامانه پدافند هوایی عراق در حال حاضر خاطرنشان ساخته است که این شرایط باعث خواهد شد که پارلمان عراق قانونی برای بهره گیری از سامانه دفاع هوایی ایران به منظور حفاظت از پایگاه های الحشد الشعبی از حملات هوایی احتمالی، وضع کند.

در این راستا «حسن فدعم» عضو جریان حکمت ملی از جریان های اپوزیسیون در پارلمان عراق، در اظهاراتی پیشتر دولت عراق را به خرید سامانه پدافند هوایی «15 خرداد» ایران یا سامانه «اس 400» روسیه برای دفاع از حاکمیت عراق از آسمانش فراخوانده بود.

پیش از این نیز عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفته بود که بغداد می تواند از جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از امنیت آسمان عراق کمک بخواهد.

«کریم العلیوی» به خبرگزاری «بغداد الیوم» گفته بود که آسمان جمهوری اسلامی ایران و عراق تقریبا یکی است و هر دو کشور دارای دشمن مشترک هستند و می توان از توانمندی های ایران در این راستا برای تقویت سامانه پدافند هوایی فعلی عراق کمک گرفت.

وی اضافه کرده است که آمریکایی ها به دلیل سلطه ای که بر آسمان عراق دارند به بغداد اجازه نمی دهند که سامانه پدافند هوایی جدید وارد کند و بهترین شیوه برای تقویت سامانه پدافند هوایی عراق در حال حاضر عقد قرارداد با ایران است.

وی خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران دارای قوی ترین سامانه دفاعی و پدافند هوایی در منطقه است و بهترین شاهد بر این سخن، هدفگیر و سقوط پهپاد پیشرفته آمریکایی توسط ایران است.

نیروهای الحشد الشعبی دو روز قبل (پنجشنبه) برای سرنگون کردن یک پهپاد ناشناس که برفراز یکی از پایگاه های الحشد الشعبی در کمربند بغداد پرواز می کرد از سلاح ضد هوایی عادی استفاده کردند که به اعتقاد کارشناسان به دلیل ارتفاعات بالایی که پهپادهای پیشرفته در آن پرواز می کنند، این گونه سلاح های عادی نمی تواند، کاری از پیش ببرد.

بر همین اساس، درخواست ها برای استفاده از سامانه های پدافند هوایی پیشرفته درعراق برای برخورد با این گونه پهپادها و هواپیماهای پیشرفته ناشناس احتمالی رو به تزاید گذاشته و به اعتقاد کارشناسان تنها کشوری که حاضر است در این خصوص با عراق همکاری کند، جمهوری اسلامی ایران است.

ایران و عراق درطول جنگ با داعش همکاری های گسترده نظامی و امنیتی با هم داشتند تا جایی که «محمد کاظم آل صادق» مشاور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در همایشی که به مناسبت تجلیل از 52 شهید ایرانی جنگ با داعش در 5 اردیبهشت ماه در بغداد برگزار شد، از دهها سوتی پرواز ایران برای زدن مواضع و عناصر داعش در داخل خاک عراق در تابستان 2014 خبر داد.

این دو کشور همچنین در قالب اتاق چهار جانبه که دو کشور روسیه و سوریه نیز در آن عضو هستند در مبارزه با داعش همکاری گسترده ای دارند و به اعتراف رهبران و دولتمردان عراق، ایران هرگز در هیچ گونه کمکی به عراق دریغ نکرده است.

سال گذشته نیز برخی مسئولان جمهوری اسلامی ایران گفته بودند که ایران برای تقویت روابط نظامی و دفاعی با عراق و در صورت نیاز و درخواست عراق، فروش سلاح های پیشرفته به این کشور، محدودیتی قائل نیست. /ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید