رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با برخی اظهارات درباره واردات لوازم آرایشی بهداشتی با ارزِ دارو، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلام نو، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در حاشیه هجدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران با حضور در جمع خبرنگاران درباره وضعیت واردات مواد اولیه دارویی، گفت: در حوزه نقل و انتقالات مالی برای واردات مواد اولیه هیچ گشایشی حاصل نشده است. البته توانمندی و تجربه سیستم مالی و دارویی ما افزایش یافته است. به هر صورت و با لطف خدا در حال حاضر داروی مردم به خوبی تامین می‌شود و تعداد اقلام کمبود دارویی روز به روز در حال کاهش است.

برنامه‌ریزی افزایش تولید داخلی مواد اولیه دارویی

وی افزود: از طرفی هم از سوی سازمان غذا و دارو و هم از سوی معاونت فناوری و ارگان‌های دست‌اندرکار در تامین دارو، برنامه‌ریزی شده است که در زمینه تولید مواد اولیه دارویی به طور منظم برنامه‌ریزی کنیم. در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تامین می‌شود و برنامه ما این است که در حوزه مواد اولیه نیز بتوانیم تولید را از ۶۰ درصد به بالای ۹۰ درصد ظرف یک سال آینده برسانیم.

شانه‌ساز تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان باعث شد که همه داروسازان و سایر دست اندرکاران صنعت داروسازی به جایی برسند که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک در حوزه مواد اولیه نیز به خودکفایی برسیم. این یکی از برکات فشاری است که دشمنان به مملکت‌مان وارد می‌کنند.

کیفیت داروهای ایرانی

وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت داروهای ایرانی گفت: من فکر نمی‌کنم که اعتماد به داروهای ایرانی کم شده باشد. باید توجه‌کرد که استانداردهای تولید داروی ما استانداردهای بین‌المللی است و در این حوزه استاندارد ملی نداریم، اما قطعاً در کنار تامین کمی دارو بر روی بحث کیفی هم با دقت نظر بیشتری عمل خواهیم کرد. در جلسات متعددی که با صنایع دارویی برگزار کرده‌ایم، تاکید شده حتماً روی بحث کیفیت باید بیش از گذشته انرژی بگذارند. وزیر بهداشت هم در جلسات متعددی که در رونمایی‌های اخیر داشتند اعلام کردند که ما نمی‌خواهیم برای تولید داخل رانت ایجاد شود و بر همین اساس حتماً باید تولید داخل ما تلاش مضاعفی برای ارتقاء کیفیت خودش انجام دهد. این جزو برنامه‌های قطعی ماست و در کنار تامین دارو به کیفیت دارو نیز می‌پردازیم.

معرفی متخلفان ارز دارو به دستگاه‌های قضایی و امنیتی

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی اظهارات مبنی بر واردات لوازم آرایشی - بهداشتی با استفاده از ارز دارو، گفت: به هر حال در بحث تغییرات نرخ ارز و چند قیمتی شدن ارز کسانی هم هستند که سوء استفاده می‌کنند. برنامه‌ریزی ما این است که با ارتباط بهتر سامانه‌ها میان وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت بهداشت از بروز سوء استفاده‌ها جلوگیری کنیم.

وی افزود: البته مواردی از تخلف در این زمینه وجود داشته و اتفاقاتی افتاده است که متخلفین شناسایی شدند و به دستگاه‌های قضایی و امنیتی که در رسیدگی به این امور صلاحیت دارند، معرفی شده‌اند و پرونده هایشان به جریان افتاده است. امیدواریم دیگر چنین موضوعاتی تکرار نشود.

برخوردها بازدارنده باشد

شانه‌ساز با اشاره به اظهاراتی مبنی بر این که بخش اعظم ارز دارو دچار سوء استفاده شده است، گفت: اگر بخش اعظم ارز دارو مورد سوء استفاده قرار گرفته بود که در حال حاضر با کمبود دارویی شدیدی مواجه بودیم. خیر، بخش اعظم ارز دارو نبوده است، اما سوء استفاده‌هایی انجام شده که در این زمینه با کمک گمرک جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی و ناظر، متخلفان را شناسایی کرده و با آنها برخورد جدی خواهد شد. امیدواریم برخوردها در این حوزه برخوردهای بازدارنده باشد تا چنین تخلفاتی تکرار نشود.

شانه‌ساز درباره انتشار اسامی شرکت‌های متخلف، گفت: قطعاً باید تنبیهات بازدارنده باشد. البته اعلام اسامی متخلفین باید از سوی دستگاه قضایی انجام شود که قطعاً بعد از ورود دستگاه قضا و بررسی‌های اولیه به اطلاع مردم خواهد رسید. خواهش ما این است که برخوردها بازدارنده باشند؛ به طوری که انجام چنین تخلفاتی چه به صورت فردی و چه به صورت ساماندهی شده، صرف نکند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید