ترامپ نشان داده هر توافقی که مطابق میلش نباشد را به راحتی و بدون در نظر گرفتن هزینه های آن کنار می گذارد. همین مساله نه تنها چینی ها بلکه اقتصاد دنیا را نگران کرده است. نگرانی از تبعات مناقشه تجاری باعث شده تا بورس جهانی با ریزش قابل تاملی رو به رو شود.

سلام نو – سرویس بین الملل: اگرچه پمپئو پیش بینی کرده تا پیش از انتخابات 2020 نبرد تجاری میان چین و آمریکا به پایان خواهد رسید با این وجود هنوز نمی توان ابعاد بعدی این اتفاق را به صورت قطعی پیش بینی کرد. تا همین جای کار اقتصاد دنیا تحت تاثیر جنگ تجاری با ضرر نیم تریلیون دلاری همراه بوده است.

به گزارش سلام نو، تا اینجای کار نرخ رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا و چین هر دو کاهش داشته است. با این همه ترامپ از عجله نداشتن برای توافق می گوید و اظهار می کند قصد ندارد جلوی چین کوتاه بیاید. در روزهای اخیر تهدید رئیس جمهور آمریکا به به اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی باعث شده تا بازارهای جهانی به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند. آمریکایی ها پیش از این بر واردات کالاهایی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار از چین تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی وضع کرده بودند.

این در حالی است که چین هم بر تمام محصولات وارداتی خود از ایالات متحده تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی وضع کرده و تهدید کرده که به هر حرکت جدیدی که از سوی آمریکا سر بزند پاسخ قاطع خواهد داد. رشد اقتصادی چین تحت تاثیر جنگ تجاری در ضعیف‌ترین سطح خود در طول سه دهه اخیر قرار دارد.

تاثیر مناقشه تجاری بر بازارهای مالی گوناگون

ترامپ نشان داده هر توافقی که مطابق میلش نباشد را به راحتی و بدون در نظر گرفتن هزینه های آن کنار می گذارد. همین مساله نه تنها چینی ها بلکه اقتصاد دنیا را نگران کرده است. نگرانی از تبعات مناقشه تجاری باعث شده تا بورس جهانی با ریزش قابل تاملی رو به رو شود.

در همین زمینه بانک گلدمن ساکس گزارش داده فعالان بازار مالی تا قبل از انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا فکر توافق بین آمریکا به عنوان اقتصاد نخست جهان و چین اقتصاد دوم دنیا را از سر بیرون کنند. واقعیت این است که چینی ها در پی آن هستند تا در سال های آینده عنوان اولین ابرقدرت اقتصاد دنیا را از آمریکا گرفته و خود بر این جایگاه بنشینند اما واقعیت این است که آمریکا با درک این شرایط رقابت سختی را با چین آغاز کرده است.

بازار نفت جهانی هم به تبعیت از دیگر بازارهای مهم مالی دنیا در گیر و دار تعیین تکلیف مناقشه تجاری است. کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت نگرانی های زیادی را ایجاد کرده به صورتی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا چشم انداز رشد تقاضا برای نفت خام را ۷۰ هزار بشکه در روز و آژانس بین‌المللی انرژی ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است. گفته می شود جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث می شود تا رشد مصرف جهانی نفت حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. طبعا این اتفاق باعث می شود تا قیمت نفت در بازار جهانی تحت تاثیر قرار بگیرد.

فشار آمریکا بر روی این شرکت کار را به مرگ و زندگی کشیده است. این گفته بنیانگذار و مدیرعامل هواوی در جمع کارکنان این شرکت است. هوآوی از ماه می وارد لیست سیاه آمریکا شد و شرکت های آمریکایی از انجام معامله با این غول چینی منع شدند. هرچند کاخ سفید اخیرا با اعطای معافیت موقت ۹۰ روزه برای همکاری با این شرکت موافقت کرده است.

به نظر می رسد تداوم این جنگ تجاری به لحاظ اقتصادی هیچ توجیهی برای دنیا نداشته باشد. با این وجود جنبه سیاسی ماجرا باعث شده تا دو ابرقدرت دنیا همچنان تلاش کنند در این شطرنج که زور هم چاشنی آن است یکدیگر را شکست دهند. در حال حاضر در شرایطی به سر می بریم که همه چیز در اقتصاد جهان به گام‌های بعدی این دو کشور بستگی دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید