وزیر خارجه ترکیه با انتقاد شدید از آمریکا درباره ایجاد اختلال در روند تشکیل منطقه امن در سوریه گفت: نباید آمریکایی ها قضیه منبج را تکرار کنند<br/>روز سه شنبه در سخنانی شدیدا از برنامه های آمریکا در برقراری منطقه امن در شمال سوریه انتقاد کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از تارنمای اردو پوینت، مولود چاووش‌اوغلو گفت: ترکیه به ایالات متحده اجازه نخواهد داد که مذاکرات برای ایجاد مناطق امن در شمال سوریه را مختل کند، همانطور که در مورد شهر منبج منطقه سوریه انجام شد، جایی که واشنگتن تعهدات خود را در مورد آنکارا حفظ نکرد.

شهر منبج در استان حلب در کشور سوریه واقع شده‌است. با آغاز جنگ داخلی سوریه شورشیان سوری در آگوست ۲۰۱۲ منبج را به تصرف خود درآوردند اما این شهر در سال ۲۰۱۴ به تصرف نیروهای داعش درآمد سرانجام نیروهای کرد، این شهر را در ژوئن ۲۰۱۶ از کنترل داعش خارج کردند.

در سال ۲۰۱۸، ارتش سوریه طی توافقی با نیروهای دموکراتیک سوریه و برای جلوگیری از حمله ترکیه، در حومه منبج مستقر شد.

چاووش‌اوغلو به خبرنگاران گفت: متخصصان آمریکایی از قبل به عنوان بخشی از توافق های ما با واشنگتن در مورد ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، وارد ترکیه شده اند. شروع خوبی است. ما در مرحله بعدی بحث خواهیم کرد، اما این بار اجازه نمی‌دهیم ایالات متحده روند منبج را تکرار کند.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: آنکارا و ایالات متحده در مورد منطقه امن اختلاف نظر داشتند و مذاکراتی در این مورد صورت گرفته است.

چاووش‌اوغلو گفت: اگر ما نتوانیم به توافق برسیم، در این مورد برنامه های خودمان را داریم.

تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه در خصوص شمال سوریه از یک سال پیش شدت گرفت که شبه‌نظامیان کُرد (نیروهای دموکراتیک سوریه) شهر «منبج» را از اشغال گروه تروریستی داعش خارج کردند و کنترل آن را به دست گرفتند.

وزارت خارجه سوریه روز پنجشنبه ۸ آگوست ۲۰۱۹ (۱۷ مرداد) اعلام کرد، که دمشق با توافق آمریکا و ترکیه در باره ایجاد منطقه امن در خاک این کشور به شدت مخالف است و این طرح را با قاطعیت تمام رد می‌کند.

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: دولت دمشق این توافق را تجاوزی آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه از سوی آمریکا و ترکیه دانسته و آن را نقض فاحش اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد می‌داند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: این طرح تجاوز و دشمنی مشترک آمریکا و ترکیه علیه سوریه است که در نهایت به سود رژیم «اشغالگر و متجاوز اسرائیلی» و تمایلات توسعه‌طلبانه آنکارا است کما اینکه بیانگر فریب و نیرنگ حاکم بر سیاست‌های نظام درترکیه است./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید