مردم منتظر معرفی اخلالگران بازار خودرو توسط نهادهای مسئول هستند. آنچه که پارسایی به عنوان عضو کمیسیون اصل 90 افشا کرده نشان از آن دارد که با تخریب ریشه های مافیا در این صنعت می توان سرمایه عظیمی که در حال تاراج شدن است را نجات داد. این نماینده مجلس وعده داده به زودی ابعاد گسترده تری از بلایی که مافیای خودرو بر سر صنعت کشور آورده را به مردم ارائه کند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: اخیرا یک نماینده مجلس در گفت و گو با یکی از رسانه ها آمار و ارقام عجیبی در رابطه با مافیای خودرو داده که در نگاه نخست آن قدر بهت آور است که ممکن است مخاطب آن را باور نکند. بهرام پارسایی گفته تنها برای طراحی صندوق عقب پژو 206 مبلغ 250 میلیون دلار هزینه شده است.

به گزارش سلام نو، این گفت و گو بهانه خوبی است تا بیشتر به بحث مافیای خودرو پرداخته شود. مافیایی که تقریبا کسی نیست که آن را کتمان کند اما همچنان همانند به تازیدن خود ادامه می دهد. بر اساس آنچه نماینده شیراز گفته به پول امروز نزدیک به 3000 میلیارد تومان برای طراحی صندوق عقب یک خودرو هزینه شده است. هزینه ای که احتمالا در زمان خود در صورت نظارت صحیح می توانست به جای طراحی صندوق عقب یک خودرو منجر به راه اندازی خط تولید خودرو شود.

برای اینکه این هزینه بیجا برای شما ملموس تر شود خوب است بدانید که عدد ذکر شده برابر با یارانه 66 میلیون ایرانی است و با آن می توان 15 آزادراه نظیر آزادراه تهران – پردیس را به بهره برداری رساند. در روزهایی که دولت در عمل به وعده مهم انتخاباتی اش یعنی ایجاد اشتغال لنگ می زند این میزان پول می توانست منجر به ایجاد بیش از سی هزار شغل پایدار شود.

پارسایی در توییت خود که به نوعی محتوای افشاگرانه ای داشته با اشاره به گزارش اخیری که در کمیسیون اصل 90 در رابطه با مافیای خودرو به آن اشاره شده است، نوشته است:  فساد خودروسازی جدید نیست. در دهه ۷۰ که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانی، معادل ٣٥٠٠ میلیارد تومان امروز، پرداخت شد و این طراحی گران نه جذاب بود نه استاندارد. ‌البته این مبلغی است که خودروساز اعلام کرده، اما اسنادی در دست است که نشان می‌دهد وام اخذ شده بابت طراحی خودروی ملی بیشتر از این مبلغ است و این در حالی است که یک طراح ایرانی برندهای معتبر خودرو در جهان، همان زمان حاضر بود به رایگان، طراحی خودروی ملی را انجام دهد. اما چون برای سودجویان، منفعت نداشت، نپذیرفتند. ‌زمان استاندارد طراحی یک خودرو در جهان هم دو تا سه سال است ولی طراحی سمند ٧ سال زمان برد. ‌این مشت نمونه خروار بود و به زودی پرده‌ای دیگر از یک فساد بزرگتر  مافیای خودرو را اعلام می‌کنم.

فساد در بازار خودرو ابعاد گسترده ای دارد. در یک مورد یکی از نمایندگان مجلس می گوید واردات خودرو تنها توسط چهار خانواده انجام می شود. به گفته امیر خجسته تنها یکی از این خانواده ها 125 هزار خودرو با اظهارنامه جعلی وارد کرده‌اند.

کمتر کسی است که ترکیب مافیای خودرو به گوشش نخورده باشد با این حال مردم از کم و کیف آن آگاه نیستند. به اعتقاد بسیاری فائق آمدن بر چاش های عظیم صنعت خودروسازی از رهگذر شناسایی دانه درشت های مافیای خودرو می گذرد. یک نماینده مجلس چندی پیش در اظهارات تندی گفته بود: برخورد قاطع در سطح  اعدام چهار نفر دانه‌درشت مافیای این صنعت باعث می‌شود پراید به قیمت ۲۰ میلیون تومان برگردد.

با همه این اوصاف مردم منتظر معرفی اخلالگران بازار خودرو توسط نهادهای مسئول هستند. آنچه که پارسایی به عنوان عضو کمیسیون اصل 90 افشا کرده نشان از آن دارد که با تخریب ریشه های مافیا در این صنعت می توان سرمایه عظیمی که در حال تاراج شدن است را نجات داد. این نماینده مجلس وعده داده به زودی ابعاد گسترده تری از بلایی که مافیای خودرو بر سر صنعت کشور آورده را به مردم ارائه کند. باید منتظر ماند و دید دستگاه قضا که این روزها مبارزه با فساد را به عنوان اولویتش مطرح کرده می تواند از پس این مافیا برآید یا خیر؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید