به دنبال ادامه دار شدن نا آرامی ها در هنگ کنگ، چین در اقدامی قاطع به اتحادیه اروپا و همچنین کانادا هشدار داد که دست از دخالت در امور هنگ کنگ که امور داخلی چین محسوب می شود بردارند.

به گزارش سلام نو، مسئول مسایل خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا روز گذشته (یکشنبه) با صدور بیانیه ای در مورد اوضاع هنگ کنگ ابراز نگرانی کرده بود که با واکنش شدید و خشم چین مواجه شد.

سخنگوی چین در اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این اقدام با صدور بیانیه ای اعلام کرد می خواهم مجددا تاکید کنم که امور هنگ کنگ صرفا امور داخلی چین است و دخالت هیچ دولت یا سازمان خارجی را در آن نمی پذیریم.

این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا با بی اعتنایی به اعتراض های چین، بارها در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین مداخله کرده است اما چین به شدت با چنین اقداماتی مخالف است و آن را به طور شدید محکوم می کند.

چین در این بیانیه تاکید کرده است از زمان بازگشت هنگ کنگ به چین، سیاست های "یک کشور دو سیستم" و "مدیریت هنگ کنگ توسط مردم هنگ کنگ" در سطح بالایی از استقلال به طور موثر اجرا شده است و ساکنان هنگ کنگ نیز مانند گذشته از حقوق و آزادی های بالایی برخوردار بوده اند.

در این بیانیه از اتحادیه اروپا خواسته شده است قوانین بین المللی و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل را رعایت کند تا رابطه چین و اتحادیه اروپا خدشه دار نشود.

هشدار به کانادا

سفارت چین در اوتاوا نیز همچنین با صدور بیانیه ای به کانادا هشدار داد که از مداخله در امور هنگ کنگ جلوگیری کند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا روز گذشته و همزمان با نا آرامی های هنگ کنگ تاکید کرده بود آزادی های اساسی از جمله حق تشکیل تجمع های مسالمت آمیز باید همچنان ادامه یابد که با واکنش چین مواجه شد.

سفارت چین در کانادا در بیانیه ای که در وب سایت خود منتشر کرد اعلام کرد کانادا باید فوراً دخالت در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین را متوقف کند در شرایط فعلی، طرف کانادایی باید نسبت به سخنان و کردار خود احتیاط کند.

وزارت خارجه کانادا می گوید حدود 300 هزار شهروند کانادایی در هنگ کنگ ساکن هستند.

تجمعات و نا آرامی ها در هنگ کنگ روز گذشته نیز ادامه داشت تجمع کنندگان خواستار لغو لایحه استرداد مجرمان فراری به چین هستند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید