دکتر محمد علیمرادی، در مقاله ای به کلسیم به عنوان یک مکمل غذایی مهم برای سلامتی بدن پرداخته و نوشته است:<br/>کلسیم، فراوان ترین عنصر(املاح) موجود در بدن است. بدن ما تقریبا ۱کیلوگرم کلسیم دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت، این میزان فرق می کند. بیشتر کلسیم موجود در بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره شده است. قسمت عمده استخوان همان ماده معدنی هیدروکسی آپاتیت است که سلول های استخوان برای ساختن آن نیاز به کلسیم دارند. بدن این کلسیم را از راه مواد غذایی بدست می آورد. بدن انسان برای تنظیم فعالیت های حیاتی خود در بسیاری نقاط دیگر هم به کلسیم نیاز دارد و تنها یک درصد آن در بدن به صورت آزاد می باشد که همین مقدار اعمال حیاتی را در بدن انجام می دهد.<br/>جذب و انتقال کلسیم در خون به صورت یون کلسیم و از دیواره روده صورت می‌گیرد.

عملکرد کلسیم در بدن

کلسیم عامل استحکام استخوان ها است. کمبود کلسیم در دوران کودکی و نوجوانی باعث ابتلا به پوکی استخوان در سالمندی می شود.

برای عملکرد عضلات ضروری است و انقباضات عضلانی و عملکرد سیستم عضلات وابسته به حضور یون کلسیم می باشد.

انتقال پیام های عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می گیرد.

در مراحل انعقاد خون دخیل است. بدون حضور یون کلسیم عملکرد انعقاد خون دچار مشکل شده و ممکن است عواقب وخیمی را در بیماران دچار جراحت ایجاد کند.

کمک به کاهش وزن

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده

کاهش کلسترول خون

کاهش پیشرفت بیماری آلزایمر(ازدست دهی حافظه)

تحریک ترشح هورمون ها

تنظیم ضربان قلب

منابع غذایی کلسیم

کلسیم در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و به علت این که بدن قادر به ساخت آن نیست، بایستی به مقدار کافی از راه غذا دریافت شود.حتی بعد از تکمیل و توقف رشد طولی استخوان های بدن یعنی بعد از دوران رشد بایستی به مقدار لازم دریافت شود، زیرا از راه های مختلفی از بدن دفع می شود، مثلا از طریق عرق، ریزش مو، تجدید پوست و ناخن، ادرار و مدفوع.

کلسیمی که در طی روز از بدن دفع می شود، بایستی از طریق غذا دوباره تأمین شود. منابع آن عبارتند از: شیر، ماست، پنیر و سایر مواد لبنی، ماهی مثل ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین، بادام، کشمش، سبزیجاتی مثل روناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی و جعفری.

مضرات مصرف بیش از حد کلسیم

استفاده بیش از حد کلسیم نیز می تواند مشکلاتی مثل سنگ کلیه ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد مردانی که کلسیم زیادی مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. مصرف بیش از حد کلسیم باعث دفع بیشتر سایر املاح مانند آهن می‌گردد که عواقب کمبود آن قابل توجه است. علاوه بر این عوارضی مثل یبوست در اثر مصرف زیادی کلسیم رخ می دهد.

تداخل داروها با کلسیم

تداخل داروها با کلسیم به چند صورت رخ می دهد:

مصرف برخی داروها باعث کمبود کلسیم در بدن می شوند که در این مورد نیاز به مصرف کلسیم افزایش می یابد.

داروهایی که در مصرف همزمان با قرص کلسیم تداخل منفی ایجاد می کنند و موجب کاهش جذب کلسیم می شوند و یا کلسیم در جذب این داروها اختلال ایجاد می کند.

تمام دیورتیک ها

دیورتیک های تیازیدی که اثر تقریبا دوگانه ای بر میزان کلسیم دارند. از طرفی این داروها ممکن است باعث کاهش ائتلاف کلسیم ادراری (در نتیجه عملکرد کلیه ها) شوند. در نتیجه افرادی که از این داروهای مدر استفاده می کنند کمتر از افراد دیگر به مکمل کلسیم نیاز دارند. از طرف دیگر به دلیل افزایش میزان دفع ادرار باعث افزایش دفع ادراری کلسیم می شوند.

دیورتیک های قوس هنله مانند: فوروزماید

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید