امیرحسین کاکایی به سلام نو گفت: به نظر من بحث تولید نشدن پراید باید در کمیته ای در سطح ملی و در شورایی متشکل از پلیس، وزارت صمت، اداره استاندارد و مقامات بالاتری مثل مجلس بررسی شود درغیر این صورت به نظرم این کار سواستفاده از قدرت است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: گفته می شود پس از سالها قرار است وعده پایان تولید پراید محقق شود. با این حال بسیاری معتقدند این کار در عمل اتفاق نمی افتد. یک کارشناس خودرو در این باره اظهار کرده است در مسیر حذف پراید چالش‌های زیادی وجود دارد و این کار چنانچه بدون مطالعه صورت بگیرد ضربه اقتصادی سنگینی به بازار وارد می کند.

امیرحسین کاکایی در گفت‌وگو با سلام نو در رابطه با حذف احتمالی پراید در سال 99 اظهار کرد: از نظر فنی پایان دادن به تولید پراید شدنی است چون خورویی نظیر تیبا تولید می شود که به لحاظ ایمنی بهتر است هرچند گرانی این خودرو در قیاس با پراید خریدن این خودرو را برای مردم مشکل می کند. من معتقدم حذف پراید به لحاظ اقتصادی غیرممکن است. حذف پراید نه به صرفه سایپا است نه به صرفه مردم.

او در پاسخ به این سوال که چرا همچنان پراید تولید می شود، گفت: با توجه به اینکه نیاز به پراید در بازار موجود است پراید تولید می شود ضمن اینکه در حال حاضر نمی تواند از نظر قیمتی با پراید رقابت کند. اگر بخواهند خودروی جدید هم بیاورند باید با استانداردها بخواند. در این صورت تقریبا خودرویی شبیه تیبا در می آید. مردمی که پراید می خرند برایشان خرید تیبا سخت است. ویژگی مهم پراید قیمتش حداقلی آن است ضمن اینکه هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز پایین است.

این کارشناس صنعت خودرو در واکنش به گفته رئیس پلیس راهور ناجا مبنی بر پایان تولید پراید از سال 99 تاکید کرد: در اینجا نیاز به یادآوری یک نکته است. وقتی آمار بررسی می شود آمار ناوگان را بررسی می کنند اما باید توجه داشت پراید در این بیست سال تغییراتی داشته است. چند سال پیش آمدند پراید را تقویت کردند تا از نظر ایمنی در سطح استاندارد باشد هرچند طبیعی است عمده پرایدهای موجود در بازار قدیمی است. این جمله که بگوییم پراید را نمی گذاریم تولید بشود بیشتر یک حرکت جزیره ای و احساسی است.

او ادامه داد: به نظر من باید این مساله در کمیته ای در سطح ملی و در شورایی متشکل از پلیس، وزارت صمت، اداره استاندارد و مقامات بالاتری مثل مجلس بررسی شود تا مجموعه ای از منفعت ها و زیان ها را برای کل کشور ببیند درغیر این صورت به نظرم این کار سواستفاده از قدرت است.

کاکایی خاطرنشان کرد: فرض کنید پراید دیگر تولید نشد و جایگزینی مثل تیبا آمد. با توجه به اینکه آنقدر قیمت ها بالا رفته که خرید پراید هم سخت شده در این صورت نتیجه این می شود که کسانی که توانایی خرید پراید را داشتند هم دیگر این خودرو را نمی خرند و در عمل ناوگان فرسوده تر می شود. در این شرایط ایمنی مردم لزوما بالاتر نمی رود.

او ادامه داد: اثبات این حرف خیلی ساده است. در حال حاضر ناوگان خودروی سنگین بسیار فرسوده است. آیا پلیس توانست جلوی تردد خودروی سنگین را بگیرد؟ خیر . یک سری چیزها از نظر تئوری بسیار ساده است. اما از نظر اقتصادی و سیاسی عملا نمی توان جلوی آن را گرفت.

کاکایی با بیان اینکه عامل اصلی تصادف در کشور راه ها هستند، گفت: پیشنهادم این است که ارزیابی کنیم ببینیم صنعت راه سازی در این سالها چقدر استانداردهایش بالاتر رفته است. چند نقطه حادثه خیز در این سالها کمتر شده؟ آیا دراین سالها کیفیت آسفالت های ما بهترشده ؟ به جای اینکه به مردم یاد بدهیم درست رانندگی کنند به خودروساز فشار می آوریم. البته هرچیزی در جای خودش مهم است اما فکر می کنیم اگر به مردم بنز داده بشود و آنها با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت  در آزادراه کرج تصادف کنند زنده می مانند؟ ما معمولا دم دست ترین راهکارها که معمولا پرهزینه ترین راه است را انتخاب می کنیم. همه ما خیلی دوست داریم پیشرفت کنیم اما باید بدانیم هزینه این پیشرفت چگونه تامین می شود.

این کارشناس خودرو همچنین مطرح کرد: در همه دنیا به این صورت است که پس از چند سال متناسب با فناوری های جدید استانداردهایشان را به روز می کنند. اصل این موضوع که باید استانداردها را توسعه داد مبحث مهمی است که بحثی در آن نیست. من تاکید دارم که این پراید چهار یا پنج سال پیش به روز شده است. حالا ممکن است بگویید دروغ می گویند من این را نمی دانم. با این وجود ظاهرا پراید به روز شده است.

او افزود: اصل حرف که پراید کم کیفیت نباید تولید شود حرف درستی است. اما اتفاقی که افتاده است این است که اقتصاد ما در سال های اخیر با بحران های زیادی رو به رو بوده و پیشرفت در همه بخش ها با کندی رو به رو بوده ایم. اگر درگیر تحریم ها نمی شدیم امسال سال شکوفایی مجدد صنعت خودرو بود و حداقل 50 مدل ایرانی و خارجی در بازار می دیدیم. اقتصاد ما به شکلی بوده با توجه به ظرفیت درآمدی مردم خودرویی مثل تیبا یا پژو 206  نتوانسته جایگزین پراید شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو همچنین با اشاره به نحوه جایگزینی پراید به جای پیکان گفت: پس از آمدن پراید بود که پیکان دیگر تولید نشد. در آن زمان مساله آلودگی خیلی فشار آورد و فضای سیاسی آماده شد تا پیکان کنار برود. در آن مقطع وضع اقتصادی مردم خوب بود و وقتی پیکان کنار رفت پراید با تولید انبوه و قیمت به نسبت ارزان آمد و نتیجه اش این شد که پراید توانست جایگزین پیکان شود. هرچند همان موقع هم تنش هایی در بازار به وجود آمد. هنوز که هنوز است  وانت پیکان پر طرفدار است. من به شما قول می دهم اگر الان پیکان را تولید کنند مردم روی هوا آن را می خرند چرا که نسبت به قیمتش خیلی کارآیی دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید