این روزها پایداری های مجلس کنار هم بودن را تجربه می کنند و همنشین هم در ردیف های جلویی صحن مجلس شده اند.

به گزارش سلام نو، از روزهای اوج‌شان خیلی فاصله گرفته‌اند؛ نه دیگر از آن برو بیای «فراکسیون انقلاب اسلامی» در مجلس هشتم که اولین خاستگاه‌شان بود خبری هست و نه دیگر آن روزهای خوش مجلس نهم برایشان تکرار می شود. سال ۹۴ همان زمانی بود که از آن جمعیت پرتعدادشان تنها نزدیک به ۲۰ الی ۲۵ نفر توانستند اقبال حضور در مجلس دهم را پیدا کنند تا روزگار انزوا  به سراغ «جبهه پایداری» هم برود. در اقلیت بودنشان حتی آنقدر به چشم آمد که تعدادی  از اعضای این تشکل دیگر حاضر نشدند اسمشان با «جبهه پایداری» گره بخورد و از در انکار درآمدند. همین انکار کردن ها باعث شد تا در کنار نمایندگان «جبهه پایداری» اصطلاح نمایندگان «نزدیک به جبهه پایداری» هم خلق شود. اما با وجود خط مرزی که کشیده شد اما رفتار این دو طیف چندان متفاوت از  هم نیست.

تلاش پایداری ها برای محو نشدن در پارلمان

هرچقدر در مجلس نهم ایام به کام پایداری‌ها بود در مجلس دهم با کم‌ شدن تعدادشان، ظهور و بروزشان هم کم شد. دیگر از آن جولان دادن ها در صحن و لابی پارلمان خبری نبود، نه آنکه اصلا خبری نباشد بلکه از شدت و حدتش کاسته شد. در روزهای اول مجلس دهم که جای خالی  رهبران و سرلیست‌هایشان یعنی «مرتضی آقاتهرانی» و « روح‌الله حسینیان» و ...  برای پایداری‌ها محسوس شده بود تمام تلاش‌شان را به کار بستند تا مانع از سیر نزولی این جبهه بشوند اما چندان فایده ای نداشت. یکی از آن نمایندگانی که در این راستا تلاش بی‌وقفه‌ای داشت «کریمی قدوسی» بود که البته امروز می‌گوید دیگر  عضو این جبهه نیست و در دسته همان «نزدیک به پایداری» تعریف می‌شود.

چند ماه به انتخابات اسفند ماه اما دوباره این طیف از نمایندگان فعال شده اند و یک سر جنجال‌های درون صحن به این طیف ختم می‌شود اما هنوز دامنه این فعالیت‌ها نه تنها با دوران اوج شان در مجلس نهم که با روزهای آغازین مجلس دهم هم فاصله دارد.

تجمع یاران پایداریچی در ردیف اول

هر شش‌ ماه یک‌بار نمایندگان به قید قرعه بر روی یکی از صندلی‌های سبز بهارستان جای‌ می‌گیرند و اینکه چه کسی در کنارشان بنشیند بستگی به بخت و اقبال دارد. حال در شش‌ماهه اول سال ۹۸ گویا بخت و اقبال با پایداری‌ها یار بوده و انها را در دو ردیف اول از گوشه سمت چپ صحن جمع کرده است موضوعی که خودشان آن را نشانه شانس‌شان می‌دانند.

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر و عضو جبهه پایداری که صندلی شماره ۱۳ به نامش ثبت شده است درباره حال و هوای این نزدیکی و هم نشینی در این دو ردیف صندلی گفت: این همنشینی برای ما بی تاثیر نیست و ما توانستیم تبادل نظر خوبی داشته باشیم.

او ادامه می دهد: اینکه من بتوانم درباره موضوعات مختلف با همفکران خودم در صندلی کناری مشورت کنم کار را برایم خیلی آسان‌تر می‌کند تا برای هر موضوعی مجبور شوم از یک گوشه صحن به گوشه دیگری بروم.

ابطحی شعری هم در وصف این همنشینی خواند و گفت: «جان گرگان و سگان از هم جداست/ متحد جان شیران خداست» او با بیان اینکه این همنشینی عمدی نبوده است و به قید قرعه رخ داده گفت: خوشبختانه در این شش ماه صندلی ما کنار هم قرار گرفته‌ است و این مایه خوشبختی ماست.

ابطحی می‌گوید کنار من آقای آزادی‌خواه و آقای حاجی (نماینده شاهین شهر) می‌نشیینند و چند صندلی آن طرف‌تر آقای ذالنور و آقای فولادگر هستند. پشت سر من هم آقای زاهدی و ... می‌نشینند که الحمدالله دیدگاه‌هایمان خیلی نزدیک به هم است و در بیانیه دادن‌ها، موافقت مخالفت‌ کردن‌ها و ... خیلی موثر است.

حال و هوای همسایه‌های هم فراکسیونی

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر و عضو فراکسیون اصولگرایان ساکن صندلی شماره ۱۴ است که درباره این همنشینی به خبرآنلاین گفت: صندلی‌ها که هر چندماه یک‌بار تغییر می‌کند و اینکه همسایه‌ات چه کسی باشد به شانس بستگی دارد. در این چندسال مجلس دهم همسایه‌های مختلفی داشتم و از هم طیف تا جریان مخالف در کنارم نشسته‌اند که البته همین تغییرات علاوه بر تنوع باعث می‌شود چیزهای زیادی یاد بگیریم.

او با گفتن این موضوع که ترجیح می‌دهد همسایه‌هایش از هم‌فراکسیونی‌هایش باشد چون راحت‌تر می‌تواند تبادل نظر کند گفت: در مورد دو ردیف اول صحن که چندماهی است در آنجا ساکن شده‌ایم  باید بگویم خوشبختانه این اتفاق رخ داده است و من این فرصت را دارم که از نظر مشورتی آنها استفاده کنم.

آزادی‌خواه این را هم می‌گوید که من از نظر مخالفان خود هم استفاده می‌کنم؛ او به صندلی سمت چپش که اردشیر نوریان از لیست امید بر آن می‌نشیند اشاره می‌کند و می‌گوید از طیف مقابل هم در این ردیف هستند اما ترجیحم این است که در کنا هم جناحی‌های خودم بنشینم.

او درباره مشورت دادن و مشورت گرفتن‌ها هم گفت: چون آقای ابطحی صندلی کناری من می‌نشیند خیلی مواقع با او صحبت و مشورت می‌کنم اما بیشتر مواقع به دیگران مشورت می‌دهم مثلا خیلی از مواقع شده است که متن نطق همکاران را تهیه می‌کنم یا پیشنهاد سر فصل به آنها می‌دهم. به هر حال تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد.

آزادی‌خواه گفت: در طول این چند سال و تغییر صندلی در این دوره من بیشترین همسایگان اصولگرا را دارم و این موضوع بر روحیه آدم  تاثیر می‌گذارد و در رای دادن‌ها و موافقت، مخالفت کردن‌ها خیلی تاثیر می‌گذارد.

مذاکره برای هم‌نشینی در صحن

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات از همان دست نمایندگان دو آتشه فراکسیون اصولگرایان ولایی محسوب می‌شود. او به خبرآنلاین می‌گوید برایش مهم نیست همسایه‌اش چه کسی است او معتقد است در مجلس که اسم آن هم شورا یعنی محل مشورت است فرقی نمی‌کند چه طیفی باشید باید با هم‌کاری کارها را به پیش ببرید.

سلیمی گفت: من شخصا در هر موضوعی ممکن است با نمایندگان مختلف مشورت کنم و خیلی موارد شده است که با امیدی‌ها مشورت کرده‌ام و یا آنها به سراغ من آمده‌اند.

او گفت: من نظر خود را دارم درست است که در موضوعات سیاسی عضو فراکسیون اصولگرایی هستم اما اینگونه نیست که تمام و کمال تابع نظرآنها باشم.

سلیمی این را هم گفت: صندلی‌ها با انتخاب نمایندگان مشخص نمی‌شود و آنها دخل و تصرفی ندارند البته می‌توانند صحبت کنند تا کنار هم باشند مثلا آقای قاضی‌پور و آقای محجوب که کنار هم می‌نشینند حاصل توافق با نمایندگان است یا آقای علیجانی که صندلی کنار عارف می‌نشیند حاصل همین توافقات است.

او ادامه داد: نمایندگان نظرات خودشان را دارند و شاید از نظرات دیگران استفاده کنند اما این‌طور نیست که خیلی سیاسی عمل کنند و تصمیم بگیرند.

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید