این روزها گسترش نفوذ اینترنت در کشور موجب افزایش فروشگاه‌های مجازی شده است و این فروشگاه‌ها رقیبان جدی برای فروشگاه های فیزیکی و مراکز خرید به شمار می‌آیند.

به گزارش سلام نو ، هنگامی که مراکز تجاری به صورت قارچ مانند در شهرهای بزرگ ساخته شده و موجب بیکاری و کاهش فروش مغازه داران خرد می‌شد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی برسد که این مراکز با حجم بالای سرمایه گذاری در آنها امروز با فروشگاه های مجازی به چالش کشیده شوند.

وقتی مراکز خرید در شهر های بزرگ ساخته می‌شد سرمایه گذاران آنها حجم سرمایه گذاری بالا. تجمیع انواع فروشگاه در محیط کوچک و اخذ نمایندگی برند های محبوب جهانی را نقطه قوت این مراکز عنوان کرده و مدام در حال گسترش این فروشگاه ها به عنوان آینده، فروش کالا و خدمات در شهر های مختلف بودند.

امروز واقعیت جور دیگری رقم خورده ذائقه اقتصادی مردم تغییرکرده به نحوی که مردم صرفه جویی در زمان و آسانی خرید را از فروشنده کالا و خدمات طلب می‌کنند چیزی که مراکز تجاری بزرگ و مجلل در ارائه آن ناکام بوده‌اند.

اگر بخواهیم آینده نگرانه نگاه کنیم باید گفت: فروشگاه های مجازی شاید یک صدم هزینه تاسیس مراکز تجاری را هم نداشته باشند اما دیری نخواهد گذشت که بسیار بهتر از آنها فروش خواهند داشت. در آن زمان مراکز خرید دیگر آن رونق نسبی امروز را به خود نخواهند دید.

محمد کلامی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین، با اشاره به رکود اقتصادی و تورم موجود در کشور گفت: در شرایط تورمی، اقتصاد به صورت خود کار به سمت اشتغال و سرمایه گذاری زود بازده حرکت خواهد کرد در ایران نیز سرمایه داران برای اینکه در شرایط تورمی متضرر نشده و توان فعالیت داشته باشند سرمایه خود را از تولید به بخش فروش منتقل کرده‌اند، به نوعی که در سال های گذشته شاهد گسترش مراکز خرید در شهر های بزرگ بوده و الان نیز هستیم.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: نبود نیاز سنجی در کشورموجب خواهد شد تا در آینده نزدیک واحد های تجاری بدون متقاضی مانده و سرمایه کشور در این واحد ها راکد خواهد ماند، چراکه امروز در شهر های بزرگ شاهد وجود مراکز خرید بدون متقاضی یا نیمه کاره هستیم که سرمایه گذاری در آنها به صرفه نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال های گذشته رواج فرهنگ برند پوشی و تبلیغات منفی برعلیه کالای ایرانی موجب متضرر شدن تولید داخلی و در نهایت تشویق تولیدکنندگان به سرمایه گذاری در زمینه واردات کالا شده است افزود: در سطح کشور باید هشدار ها را جدی گرفته و به فکر ایجاد اشتغال با توجه به واقعیت های بازار باشیم.

وی با اشاره به گسترش روز افزون سواد رسانه‌ای در میان افراد جامعه هشدار داد: با افزایش فروشگاه های مجازی در کشور تمایل خرید مردم از این فروشگاه ها نیز گسترش یافته و روز به روز شاهد رکود در مراکز خرید خواهیم بود.

فروشگاهی مجازی با 000\000\000\000\2 تومان فروش سالانه در ایران

برای روشن‌تر شدن موضوع لازم به ذکر است: براساس آخرین آمار، یکی ازفروشگاه های مجازی کشور که حدود ۸۰ درصد خرده فروشی انلاین ایران را در دست دارد با حدود ۲ هزار میلیارد تومان فروش سالانه معادل ۱۲۰ میلیارد تومان سود خالص کسب می کند و ارزش تقریبی ۱۱۰۰ میلیارد تومانی دارد.

با توجه به این میزان فروش سالانه باید گفت: اگر یک فروشگاه مجازی درایران این مقدار فروش سالانه دارد یعنی 2 هزار میلیارد تومان کاهش فروش در فروشگاه های فیزیکی کشور که مراکز خرید مجلل نیز جزو این فروشگاه ها می باشد.

میزان بالای فروش در فروشگاه های مجازی به ایران ختم نشده، چرا که آمار یکی از فروشگاه های مجازی چند ملیتی به نام آمازون نشان میدهد که در هر ماه بیش از ۱۹۸ میلیون نفر در سراسر دنیا از طریق وسایل الکترونیک خود وارد سایت آمازون می شوند. این بیش از کل جمعیت روسیه محسوب می شود.

با توجه به اعداد و ارقام سایت آمازون در سال ۲۰۱۸، آمازون ۴۹ درصد سهم بازار را در بخش تجارت الکترونیک آمریکا از آن خود داشته است. این ۵ درصد کل هزینه مصرفی مردم آمریکا در بخش خرید از خرده فروشی ها می باشد.

با تسلط بر نیمی از بازار تجارت الکترونیک آمریکا، آمازون یکی از اولین محل هایی است که خریداران برای جستجو و مقایسه محصولات به آن سر می زنند.

حال اگر بخواهیم این آمار را با آمار یکی از بزرگترین فروشگاه های دنیا در چین مقایسه کنیم نتیجه به شرح زیر خواهد بود:

مرکز خرید طلایی یکی از بزرگ ترین مراکز خرید چین که در سال های 2004 تا 2005 به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز خرید جهان شناخته شده است بیش از 1000 فروشگاه دارد و تخمین زده می شود روزانه حدود 50 هزار خرید در این مرکز انجام شود.

این مقدار با مقایسه فروش: 306 محصول در ثانیه توسط سایت آمازون که بطور متوسط روزانه 13 میلیون و219 هزار و 200 محصول به فروش می‌رساند رقم بسیار کمی محسوب می‌شود.

البته در کنار تمام مزایای گفته شده فروشگاه های مجازی نیز مشکلاتی داشته‌اند که در مرحله اول نبود اعتماد عمومی نسبت به این فروشگاه ها مطرح بود که با فعالیت های شبانه‌روزی برنامه های چند ملیتی همانند: Amazon، ebey و Ali baba اعتماد جهانی نسبت به این اپلیکیشن ها جلب شده‌است، به گونه‌ای که مردم آمریکا در ۸۰ درصد خرید های خود ابتدا قیمت کالا را از این فروشگاه ها جویا می‌شوند . در سال ۲۰۱۷ آماری‌ از استان اربیل عراق مخابره شد که بسیار جای تامل داشت، ۸۰ درصد خرید های خرد مردم در این استان از طریق اپلیکیشن آمازون‌ که شرکتی آمریکایی محسوب می‌شود صورت گرفته‌ بود.

در ایران اما تازه اول کار است، فروشگاه های مجازی از سال ۹۱ به بعد و با گسترش گوشی های اندروید و بالا رفتن سرعت اینترنت و فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز به سرعت در حال گسترش هستند.

عمده مشکلات توسعه فروشگاه های مجازی در ایران را می‌توان، نبود اعتماد عمومی، وجود برنامه های کلاهبرداری و پایین بودن ضریب امنیتی برخی از فروشگاه ها اشاره کرد.

در کنار تمامی مزایا و معضلات یاد شده باید گفت: اینترنت و فعالیت های مبتنی بر آن به سرعت درحال گسترش است و در زمینه های مختلف زندگی انسان را سرعت بخشیده، انسانی‌ که از دوران عصر آهن به دنبال ساخت و کشف ابزار هایی برای راحتی خود و سرعت بخشیدن به امور جاری زندگی است، همان چیزی که اینترنت در اختیار اشرف مخلوقات  قرار داده است./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید