محسن پهلوان مقدم در سخنانی که در جمع سهامداران پدیده در سال 93 بیان کرد گفت: "هیچ دلیلی برای سقوط پدیده وجود ندارد و مشکلات چند روزه گذشته به پایان خواهد رسید"، اما طولی نکشید تا این میلیارد خود ساخته، باهوش و کارآمد هم یک اخلالگر در نظام اقتصادی از آب در آمد و شرکت پدیده شاندیزش به یک بحران اساسی تبدیل شد.

سلام نو - سرویس سیاسی: بالاخره دادگاه 15 جلسه‌ای محسن پهلوان، بنیانگذار و مدیرعامل پدیده شاندیز پایان یافت و او در حالی که می‌گفت دیگر توان اداره پدیده را ندارد به حبس ابد محکوم شد.

اما محسن پهلوان مقدم بنیانگذار و مدیرعامل پدیده شاندیز که امروز به حبس ابد محکوم شده کیست؟ محسن پهلوان مقدم تا مدت‌ها به عنوان یک میلیاردر موفق که دانشگاه نرفته در رسانه‌ها شناخته می‌شد.

او در تیرماه سال ۱۳۹۲ در گفت و گو با نشریه زندگی ایده آل درباره زندگی خود گفته بود: «بچه خیابان تهران، مشهد هستم. نسل در نسل، ما در کار‌های ساختمانی بودیم. کاشی‌کاری‌های حرم امام رضا و بقعه خواجه ربیع، کار پدربزرگ من بوده. برای همین ما هم درکار ساخت و ساز افتادیم. در تمام مدتی که در کار ساخت و ساز بودم، هرچند روز یک مرتبه به رستوران شاندیز سر می‌زدم. چون بهترین جایی بود که می‌توانستیم در مشهد غذا بخوریم. این رفت و آمد‌ها سبب شد ما یک کار مشارکتی را آغاز کنیم؛ سال ۱۳۷۶ بود که با همکاری یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای شاندیز، رستوران شاندیز خیابان جردن تهران را برپا کردیم.»

محسن پهلوان مقدم روایتی از گسترش بیزنسش به افغانستان هم دارد، بیزنسی که بی واسطه با حامد کرزای، رییس جمهور سابق افغانستان شکل گرفت. پهلوان در این باره می‌گوید:« پس از افتتاح رستوران در افغانستان، من به فکر یک تجارت دیگر در افغانستان افتادم؛ برای همین هم، تمام حق انحصاری بیل‌بورد‌های تبلیغاتی افغانستان را به مدت ۲۰ سال از حامد کرزای گرفتم.»

پهلوان مقدم در سخنانی که در جمع سهامداران پدیده در سال 93 بیان کرد گفت: "هیچ دلیلی برای سقوط پدیده وجود ندارد و مشکلات چند روزه گذشته به پایان خواهد رسید"، اما طولی نکشید تا این میلیارد خود ساخته، باهوش و کارآمد هم یک اخلالگر در نظام اقتصادی از آب در آمد و شرکت پدیده شاندیزش به یک بحران اساسی تبدیل شد.

محسن پهلوان مقدم و ماجرای پدیده شاندیز

عمده مسایلی که علیه پدیده شاندیز مطرح شده در دوبخش قابل تقسیم‌بندی است: نخست تغییر کاربری اراضی منطقه شاندیز مشهد است و دوم نحوه معاملات بخشی از سهام شرکت ساختمانی مجموعه پدیده شاندیز که بحث‌برانگیز شده.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضاییه هم در خصوص پدیده شاندیز گفته بود: «طبق سوالی که از مسولان استانی و قضائی کردم انشاالله پول مردم سوخت نمی‌شود و جلوگیری از تبلیغات هم برای همین بود که دیگر سهام جدید خریداری نشود. جلوی دلال بازی ها هم بستیم. باید این گونه پروژه ها با حساب و کتاب باشد و هر کس اندازه گلیمش پایش را دراز کند. هم اکنون مدیر این مجموعه بازداشت نشده و اموال هم توقیف نشده است و ما از تخلفات احتمالی جلوگیری کردیم.»

همان زمان در مقابل برخی اظهارنظرهای تندتر هم صورت گرفته است که از جمله می‌توان به سخنان روح‌الله حسینیان عضو سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اشاره کرد که در سخنانی با اشاره مستقیم به پدیده شاندیز گفته بود «در قانون و شرع مشخص شده چیزی که قرار است در معرض فروش قرار گیرد، باید دارای عینیت باشد، بنابراین فروش سهامی که فاقد پشتوانه خارجی باشد هم از نظر شرع و هم از نظر قانونی ممنوع است.»

محسن پهلوان مقدم با تمام این‌ها مطمئن بود که به این راحتی‌ها گیر نمی‌افتد و مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود، در نهایت اما فشار سهامداران و اشاره مستقیم رهبر انقلاب به ضرورت رسیدگی به این پرونده کار خود را کرد و نسخه محسن پهلوان مقدم هم پیچیده شد ولی در نهایت مشخص نبود محسن پهلوان مقدم چگونه یک شبه تبدیل به محسن پهلوان شد و زمین و زمان را زیر و رو کرد، با حامد کرزای دیدار کرد، با آستان قدس همکاری کرد و تبلیغات گسترده تلویزیونی به دست آورد؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید