به نظر می‌رسد آیت‌الله جنتی در آستانه انتخابات مجلس 98 توانست ترکیب شورای نگهبان را آن طور که باب میلش بود یک دست کند تا به مسائل انتخابات خبرگان برخورد نکند. 

او ماجرای اختلاف خود با دبیر شورای نگهبان را اینطور توضیح می‌دهد:

در بحث آزمون شاید خیلی متفاوت با کاندیداها برخورد شد. دبیر شورای نگهبان در ابتدا با انتخاب اعضای جدید در شورای نگهبان خیلی موافق نبودند و با این اعضایی که توسط مجلس انتخاب شدند به این اعضا خیلی روی خوشی نشان ندادند. در همین خبرگان کسانی بودند که بدون آزمون وارد انتخابات شدند. اما سید حسن خمینی مستثنا شد و شورا تاکید داشت که به دلیل عدم شرکت در آزمون صلاحیت علمی ایشان تایید نشده است. این تبعیضات چگونه توجیه‌پذیر است؟

محسن اسماعیلی هم با اینکه زیاد اهل جدل و رسانه نبود اما دو اشتباه اساسی انجام داده بود، نخست این که در یک مصاحبه گفته بود برخی اعضای شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری 88 بی‌طرف نبودند و دیگر اینکه در لیست خبرگان مردم، لیست مورد حمایت آیت‌الله هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حضور داشت.

سه حقوقدان جدید در مسیری کاملا متفاوت با سه حقوق‌دان قبلی قرار دارند و هر سه با دبیر شورای نگهبان هم‌دل و هم‌جهت هستند. محمد دهقان نزدیکی فکری و جناحی با احمد جنتی دارد و سابقه ضدیت جدی با اصلاح و اصلاح‌طلبی را در کارنامه سیاسی‌اش به چشم می‌خورد، مسئله‌ای که بی‌طرفی او را مورد پرسش قرار داده است.

سام سوادکوهی‌فرد، عضو سابق شورای نگهبان، نگرانی درباره محمد دهقان را «به جا» دانسته و گفته «داوری» با «فعالیت سیاسی» متفاوت است.

هادی طحان نظیف نیز از سال ۱۳۸۸ همکاری گسترده‌ای با شورای نگهبان داشته و یک دهه دبیر جلسات این شورا بوده است. فعالیت ده ساله او در این پست می‌تواند نشانه رضایت خاطر خاص دبیر شورای نگهبان از طحان باشد. نکته جالب توجه این است که طحان متولد سال 1361 است و یک دهه شصتی حساب می‌شود.

محمد حسن صادقی مقدم هم از سال ۱۳۹۲ به عنوان مشاور عالی حقوقی و سیاسی احمد جنتی مشغول به کار بوده و از سوی دیگر در دوره ریاست ابراهیم رییسی در سازمان بازرسی کل کشور معاون وی بود.

به نظر می‌رسد آیت‌الله جنتی در آستانه انتخابات مجلس 98 توانست ترکیب شورای نگهبان را آن طور که باب میلش بود یک دست کند تا به مسائل انتخابات خبرگان برخورد نکند. هر چند آیت‌الله احمد جنتی تاکید دارد که در شورای 12 نفره نگهبان او فقط یک رای دارد ولی این طور به نظر می‌رسد هنوز که هنوز است "ریش و قیچی انتخابات" دست جنتی است و آن چنان که علی مطهری گفت عنصر "تصمیم‌گیر در شورا آقای جنتی هستند" و از این بعد دوباره دیگران دوباره" به احترام ایشان اظهارنظر نمی‌کنند".

سلام نو – سرویس سیاسی: با پایان دوره ماموریت نجات‌الله ابراهیمیان، محسن اسماعیلی و سام سوادکوهی در شورای نگهبان امروز مجلس برای انتخاب سه حقوقدان جدید رای‌گیری کرد تا محمد دهقان، هادی طحان نظیف و محمد حسن صادقی مقدم با رای اهالی بهارستان راهی شورای نگهبان شوند.

ویژگی بارز هر سه حقوقدان جدید شورای نگهبان، برخلاف سه حقوقدان سابق، نزدیکی و ارادت آنان به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان است چیزی که هیچ کس آن را رد نمی‌کند.

از سه عضو جدید شورای نگهبان یکی سابقه مشاور جنتی بودن را در کارنامه دارد و دیگری عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان است و دست آخر یک نفر هم در اصولگرایی و ضدیت با اصلاح‌طلبان گوی سبقت را از دبیر شورای نگهبان ربوده است.

این برای احمدی جنتی که 6 سال تمام مجبور به تحمل سه حقوقدان نامطلوبش در شورای نگهبان شده بود خبر خوبی است. جنتی نه با سوادکوهی، نه با اسماعیلی و نه با ابراهیمان میانه خوبی نداشت و سلیقه متفاوتی با این سه حقوقدان داشت، مسئله ای که عامل حذف این سه نفر از شورای نگهبان شد.

سام سوادکوهی با تایید این مسئله که دبیر شورای نگهبان نگاه خوبی نسبت به او و دو حقوقدان دیگری که همراهش بودند نداشت گفته که اگر که نظر جنتی مثبت بود حتما معرفی می‌شدند.

نجات الله ابراهیم هم کسی بود که احتمالا بیشترین اختلاف نظر را با احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان داشت. او یک بار در این رابطه گفت: متأسفانه مسئله بررسی صلاحیت‌ها برای من خاطره خوبی نیست. اختلاف سلیقه با دبیر شورای نگهبان دارم. صدا و سیما رسانه مطلوب و محبوب من نیست. فکر می‌کنم بخشی از گناه علم شدن بشقاب‌های ماهواره‌ای بر گردن صدا و سیما است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید