طیفی از بدنه اصلاح‌طلبان معتقدند رویکرد فعلی اصلاح‌طلبان نه تنها به اعتماد سازی بین این گروه سیاسی و حاکمیت منجر نشده بلکه بدنه اجتماعی آنان را نیز با ریزش جدی مواجه کرده است.

سلام نو – سرویس سیاسی: "اصلاح رابطه با حاکمیت" یکی از جدی‌تری اهدافی است که اصلاح‌طلبان پس از سال 92 و پیروزی در انتخابات پیگیری کردند، این هدف چنان پررنگ بود که به عنوان هدف اصلی برخی احزاب اصلاح‌طلب عنوان شد و حتی حزب تازه تاسیسی مثل "ندای ایرانیان" یکی از اهداف جدی خود را "رجیستر شدن در حاکمیت" یا همان پذیرش از سوی نظام می‌دانست.

طیف قابل توجهی از اصلاح‌طلبان باور داشتند که باید آب رفته را به جوی بازگرداند و اعتمادی که در سال 88 از بین رفته بود را بین نظام و اصلاح‌طلبان ترمیم کرد. نخستین قدم‌های این کار در زمستان 91 برداشته شد وقتی که مجید انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگیری به دیدار رهبری رفتند تا درباره رابطه اصلاح‌طلبان با ایشان حرف بزنند.

اسحاق جهانگیری بهمن همان سال در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «شناسنامه» که از شبکه سه تلویزیون ایران پخش می‌شود، خواستار آن شد که در کشور، حرف ‌های اصلاح‌طلبان نیز شنیده شود. به گفته جهانگیری رهبری «تاکید ویژه» کرده است «کسانی را که جمهوری اسلامی را قبول ندارند از خودتان دور کنید».

مجید انصاری، نماینده مجلس ششم و از اعضای تشکل اصلاح‌طلب مجمع روحانیون مبارز، به روزنامه اعتماد گفته بود در این دیدار «در رابطه با مسائل کلی کشور صحبت کردیم» و «ملاقات بسیار خوبی بود که درباره جزییات آن فعلا حرفی نمی‌زنیم.»

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در این باره به اعتماد گفته بود «درباره بیان جزییات این دیدار باید مشورت‌هایی صورت گیرد و پس از آن می‌توان جزییات را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.»

در نهایت حاصل این گام‌ها را می‌توان فعالیت به نسبت آزاد آنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، معاون اولی جهانگیری در دولت روحانی و حضور مجید انصاری در کابینه دانست.

اصلاح‌طلبان سعی کردند با همین استراتژی در انتخابات مجلس و شورای اسلامی شرکت کردند و حالا هم به دنبال گفت‌وگو با شورای نگهبان هستند، گفت‌وگویی که چهره‌هایی مثل محسن رهامی آن را پیگیری می‌کنند.

اما مسئله اینجاست که برخی شیوه اعتماد سازی اصلاح‌طلبان را ناکارآمد و بر در بسته کوبیدن می‌دانند و برای اثبات حرف خود به رفتار حاکمیت با احزابی مثل ندا اشاره می‌کنند که علی رغم تمام تلاش‌هایش برای اعتماد سازی با حاکمیت بیشتر نامزدهایش در انتخابات مجلس رد صلاحیت شدند و در مقابل حزبی مثل اعتماد ملی با وجود در حصر بودن دبیرکلش نامزدهای تایید صلاحیت شده بیشتری داشت.

بحث اعتماد سازی با حاکمیت بار دیگر در حالی مورد پرسش قرار گرفت که رسول منتجب‌نیا، قائم مقام سابق کروبی در حزب اعتماد ملی که اکنون دنبال راه اندازی حزب جدیدی است می‌گوید که خوانده شدن نامه اصلاح‌طلبان از سوی رهبری حتی اگر بدون جواب باشد کفایت می‌کند.

رسول منتخب‌نیا در مصاحبه با «خبر آنلاین» گفت که سال گذشته به همراه محسن رهامی، دبیرکل سابق انجمن مدرسین دانشگاه‌ها، با رهبری دیدار داشته و در آن دیدار "رهبری اجازه دادند که نامه‌ها و مکاتباتی بنویسیم و حتی اعتراض کنیم". منتجب‌نیا گفته " همین که ایشان نامه‌های ما را بخوانند و مورد توجه قرار دهند حتی اگر جوابی هم دریافت نشود، کافی است و این یک امتیازی برای مجموعه اصلاح‌طلبان است."

طیفی از بدنه اصلاح‌طلبان معتقدند رویکرد فعلی اصلاح‌طلبان نه تنها به اعتماد سازی بین این گروه سیاسی و حاکمیت منجر نشده بلکه بدنه اجتماعی آنان را نیز با ریزش جدی مواجه کرده است. به باور منتقدان روش فعلی این راه که از سوی گروه اعتماد سازی خوانده می‌شود سرانجامی جز انفعال و تضعیف جایگاه اصلاح‌طلبان در جامعه و حاکمیت در پی ندارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید