سفیر پیشین ایران در نروژ افزود:  صبر استراتژیکی ایران موجب شد تا مقام های مختلف کشورها، رسانه ها و افکار عمومی بپذیرند که آمریکا مقصر اصلی در برجام بوده است.

به گزارش سلام نو، عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با گام دوم ایران مقام‌های آمریکا از تشدید تنش‌ها نگران هستند و احتمالا هماهنگی‌هایی میان ترامپ و مکرون در این رابطه صورت گرفته است. به عقیده این دیپلمات سابق کشورمان این احتمال را باید در نظر داشت که پیش‌قدم شدن مکرون می‌تواند خواسته آمریکایی‌ها باشد چون ایران اکنون با صبر استراتژیکی که داشته و گام‌های منطقی که برداشته است دست برتر را پیدا کرده است.

این کارشناس درباره جایگاه سیاسی و دیپلماتیک فرانسه نیز می گوید:  فرانسه در میان کشورهای اروپایی از جایگاه سیاسی قوی تری برخوردار است. احتمال این قضیه هم وجود دارد که هماهنگی هایی بین ترامپ و مکرون صورت گرفته باشد؛ چرا که رئیس جمهور آمریکا به خواسته هایش علیه ایران مانند فروپاشی اقتصادی، ایجاد اغتشاشات و در نهایت تسلیم نرسیده است. از طرفی شاهد تحولات و تنشهایی در خلیج فارس بودیم که آمریکا در مدیریت آن عاجز بود و جمهوری اسلامی ایران در این قضیه تا حدودی دست برتر را پیدا کرد. بنابراین مقام های کاخ سفید از احتمال تشدید تنشها نگران هستند چرا که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در پیش است و آنها نگرانند که در این قضایا نتوانند کار مثبتی را انجام دهند. در نتیجه باید این احتمال را باید در نظر داشت که پیش قدم شدن مکرون می تواند خواسته آمریکایی ها نیز باشد. حتی ترامپ در یکی از مصاحبه هایش از سفر مکرون به تهران نیز استقبال کرد.

سفیر سابق ایران در نروژ درباره تلاش اروپا برای حفظ برجام گفت : نکته مهم دیگری که از نظر من مهم است تجربه اروپا از انتخابات ایران است. در سال ۲۰۰۳ اروپایی ها اعلام کردند که آمریکا و شخص بوش مانع توافق با ایران شدند؛ این اتفاقات در زمانی رخ داد که آقای احمدی نژاد در انتخابات پیروز شده بود و نتیجه اش افزایش سانتریفیوژها بود که به ۲۰هزار عدد رسید. اروپایی ها در حال حاضر تصور می کنند که انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک است و اگر برجام از بین رود هم مقصر شده اند و هم ممکن است در انتخابات شخصی پیروز شود که دوباره همان روند جدی غنی سازی گذشته را دنبال کند و متعاقب آن با افزایش تنش ها درگیری جدید به وجود آید. آنها به خوبی درک کرده اند در صورت از بین رفتن برجام تصویب توافق جدید کاری بس دشوار و یا غیرممکن خواهد بود.

فرجی راد درباره مزایای صبر استراتژیکی ایران گفت: صبر استراتژیکی ایران موجب شد تا مقام های مختلف کشورها، رسانه ها و افکار عمومی بپذیرند که آمریکا مقصر اصلی در برجام بوده است. اگر مصاحبه ها و مقاله های منتشر شده را در نظر بگیریم در می یابیم که انگشت اتهام به سمت ایالات متحده آمریکا است نه ایران. حتی در قضیه تنش ها در خلیج فارس هم اکثر رسانه ها آمریکا را مقصر دانستند. در زمینه کاهش تعهدات برجامی نیز عنوان می شود که اقدامات ایران در چارچوب بندهای توافق هسته ای صورت میگیرد و مسبب این وضعیت هم خود ایالات متحده است چرا که با بازگشت آمریکا به برجام ایران متعهد شده که از اقداماتش چشم پوشی می کند و از این موضوع هم استنباط می شود که واشنگتن مقصر اصلی است./خبرانلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید