حمیدرضا جلایی پور در یادداشتی به بررسی رویکرد آمریکا در صحنه سیاست بین الملل می‌پردازد و تلاش می‌کند عادی یا غیرعادی بودن آن را بررسی کند.

نویسنده: حمید رضا جلایی پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: در بخشی از این گفتگوی کوتاه دیشب در بی‌بی‌سی فارسی، در پاسخ به نکات کارشناسانه و دقیق علی واعظ، عمار ملکی می‌گوید آمریکا و عربستان در عرصه‌ بین‌المللی رفتاری «عادی» دارند و ایران در کنار کره‌ی شمالی تنها دولت‌های «غیرعادی» جهان‌اند!! (https://t.me/bbcpersian/43810)  واقعا این میزان توفیق تبلیغات نواستعماری و رسانه‌های مسلط در تحریف واقعیت و شکل‌دادن به باورهای امثال عمار ملکی حیرت‌انگیز است! شخصا به سیاست‌ خارجی ایران نقدهای پرشماری دارم، اما این نقدها اساسا قابل قیاس نیست با نقدهایی که به رفتار و کارنامه‌ آمریکا، عربستان و بسیاری از دولت‌های متجاوز و زورگوی جهان در عرصه‌ بین‌الملل وارد است. محض یادآوری به ایشان و دیگرانی که احیانا تبلیغات رسانه‌های مسلط را باور کرده‌اند:

- ایران هم در دو سده‌ گذشته و هم در سال‌های بعد از شکل‌گیری نهادها و قوانین بین‌المللیِ حافظ صلح و ثبات در جهان حتی به یک کشور هم حمله‌ نظامی نکرده، با این‌که از بزرگ‌ترین قربانیان تجاوز خارجی، تروریسم، سلاح‌های شیمیایی، تحریم‌های شدید اقتصادی و تهدیدهای مداوم نظامی بوده است.

اما آمریکا که از نظر امثال عمار ملکی دولتی عادی است:

-  ۹۳ درصد کل تاریخش (۲۲۱ سال از ۲۴۱ سال عمرش) را در جنگ بوده است. در حدی‌که بسیاری از روشنفکران و اندیشمندان برجسته‌ سیاسیِ آمریکایی آمریکا را «معتاد به جنگ» می‌دانند.

- بیش از ۲۰ میلیون انسان در ملت‌های قربانی را در ۳۷ جنگ (همه از جنگ جهانی دوم به بعد) کشته است.

-  در پاسخ به حمله‌ تروریستی القاعده (که شکل‌گیری‌‌ اولیه‌اش حاصل حمایت خود آمریکا و عربستان در افغانستان بود) در ۱۱ سپتامبر، جنگ‌هایی را با نام مبارزه با تروریسم به راه انداخت که در ۱۸ سال گذشته و فقط در عراق، افغانستان و پاکستان بیش از نیم‌ملیون غیرنظامی بی‌گناه را کشته است.

-  بخشی از جریان‌های سیاسی قدرتمند داخلی خود آمریکا رسما و با افتخار دولت آمریکا را «استثنایی» می‌خوانند و از این اسثناانگاری آمریکا بدون شرمندگی دفاع می‌کنند.

-  فقط در سال‌های بین ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۰ حداقل ۸۱ بار رسما و آشکارا در انتخابات سایر کشورها مداخله کرده است.

-  بیش از ۶۰۰ پایگاه نظامی خارج از مرزهای خود آمریکا دارد (از جمله در خاورمیانه که ۱۱ هزار کیلومتر با مرز آمریکا فاصله دارد).

-  صدها معاهده، قانون و توافق‌نامه بین‌المللی‌ای که امضا کرده را زیر پا گذاشته یا از آن خارج شده است. فقط در سه سال گذشته از چند توافق و نهاد مهم بین‌المللی از جمله برجام، معاهده‌ زیست‌محیطی پاریس، TPP، شورای حقوق بشر سازمان ملل و یونسکو خارج شده است.

-  فقط در دو دهه‌ گذشته در صدها حمله‌ پهپادی در خاک سایر کشورها، به ویژه پاکستان و افغانستان و یمن، در کنار چند هزار نظامی، صدها غیرنظامی بی‌گناه را کشته است.

-  در سده‌ گذشته عامل یا حامی ده‌ها کودتا (از جمله علیه دولت ملی مصدق در ایران و علیه آلنده در شیلی) بوده، در هفتاد سال گذشته مهم‌ترین حامی اشغال‌گری اسرائیل و تداوم نقض سیستماتیک حقوق اولیه فلسطینیان و کشتارشان توسط اسرائیل بوده، ‌و لااقل در ۳۵ کشور جهان از فاشیست‌ها، قاچاقچی‌های بزرگ مواد مخدر و تروریست‌ها حمایت کرده است.

- ۶۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و تنها کشوری است که عملا هم از بمب هسته‌ای علیه دیگران استفاده کرده است.

-  در کنار عربستان مهم‌ترین تغذیه‌کننده مالی و تسلیحاتی و زمینه‌ساز رشد اولیه‌ طالبان، القاعده و داعش بوده است.

-  بیش از همه ملل جهان سرمایه‌گذاری نظامی می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده‌ سلاح در جهان است (از جمله به دولت‌های متجاوز اسرائیل و عربستان). با ۶۴۹ میلیارد دلار هزینه‌ سالانه‌ نظامی به تنهایی از مجموع هفت کشور بعدی (چین، عربستان، هند، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان) هزینه‌ نظامی بیشتری می‌کند.

هر نقدی به سیاست داخلی و خارجی ایران داشته باشیم، واقعا حیرت‌انگیز است که دولت آمریکا  با کارنامه‌ تجاوزکارانه و شرم‌آور بالا و دولت عربستان (که فقط در آخرین فقره منجر به مرگ ناشی از گرسنگیِ ۸۵ هزار کودک یمنی شده است) را دولت‌های «عادی» بخوانیم و دولت ایران را که حتی یک نمونه حمله‌ نظامی‌‌ به هیچ کشوری در دو سده‌ گذشته نداشته است را «غیرعادی» بخوانیم و همسو با تبلیغاتِ ایران‌ستیزان آن را در کنار «کره‌ شمالی» قرار دهیم. زهی انصاف! شگفت‌آور است این میزان از خودباختگی و خودزنی و حسن نظر به آمریکا!

کد خبرنگار: ۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید