آیت‌الله مصباح یزدی بعد از مدت‌ها سکوت با یک سخنرانی از حاشیه سیاست به متن آن بازگشت تا بار دیگر با بحث صالح و اصلح را در سپهر سیاست ایران مطرح کند.

سلام نو – سرویس سیاسی: آیت‌الله مصباح یزدی بعد از مدت‌ها سکوت با یک سخنرانی از حاشیه سیاست به متن آن بازگشت تا بار دیگر با بحث صالح و اصلح را در سپهر سیاست ایران مطرح کند.

آیت‌الله مصابح در تازه‌ترین سخنرانی عمومی  خود با اشاره به بحث انتخاب اصلح گفت: فرض کنید حتی در بین اصلاح‌طلبان فردی بود که من دانستم که او اصلح از کاندیدای اصولگرا است؛ چه حجتی دارم که به او رأی ندهم؟! من باید به اصلح رأی بدهم.

اگر گذر شما یک بار به بازار مکاره سیاست ایران خورده باشد حتما بحث صالح و اصلح  مصباح یزدی را شنیده‌اید، بحثی که تاکید دارد نباید گزینه اصلح را برای پیروزی در انتخابابات رها کرد تا گزینه صالح رای بیاورد.

همین استدالال باعث شد تا در انتخابات 92 شیخ اصولگرایان بگوید روی زمین و زیر آسمان خدا گزینه‌ای بهتر از کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد برای ریاست جمهوری وجود ندارد، ولی در نهایت به علت عدم تایید صلاحیت او توسط شورای نگهبان مصباح از باقری لنکرانی دست شست و به پشتیبانی از جلیلی روی آورد.

مصباح در حالی باقری لنکرانی را در آن روزگار گزینه اصلح خطاب کرد که در دی ماه سال 97 صراحتا گفت که گزینه اصلح برای ریاست جمهوری وجود ندارد.

او که  در دیدار مسئولان عقیدتی سیاسی حفاظت اطلاعات سپاه سخن می‌گفت تاکید افزود: همین امروز چند نامزد ایده‌آل برای ریاست‌جمهوری کشور سراغ دارید؟ چاره‌ای نیست که بین افراد کسی را مدنظر قرار دهیم که نسبت به دیگران بهتر باشد، نه این‌که کامل و ایده‌آل باشد. این یعنی به فکر ساختن نیروی معتقد متخصص نبوده‌ایم. یکی از عوامل ضعف ما، همین غفلت بوده است و جا دارد تا فرصت هست، این غفلت را جبران کنیم؛ البته اگر امروز شروع کنیم، ۲۰ سال دیگر نتیجه خواهد داد.

اما نگاهی به کارنامه سیاسی مصباح یزدی و فرزندان سیاسی او نشان می‌دهد که بحث اصلح و صالح یک دست آویز سیاسی که هیچ گاه آن‌چنان ملاک کار شاگردانش در جبهه پایداری نبوده است و تنها ابزاری برای سهم‌خواهی بیشتر از اصولگرایان در ایام انتخابات بوده. نگاهی به کارنامه جبهه پایداری نشان می‌دهد که این گروه همیشه از سهم خواه‌ترین نیروهای سیاسی کشور و جریان اصولگرا بوده‌اند.

این طیف مسند قدرت را حق طبیعی خود می‌دانند چون باور دارند انقلابی‌ترین و اصلح‌ترین گروه موجود هستند، در حالی که حداقل عملکردشان حرف دیگری می‌زند.

در آخرین نمونه می‌توان آن چه در انتخابات مجلس دهم اتفاق افتاد و باعث شد تا لیست اصولگرایان با وزنه سنگین پایداری ها بسته شود و نیروهای راست کلاسیک مثل موتلفه عملا از لیست کنار گذشته شوند.

با وجود این حرف‌های آیت‌الله مصباح باز هم به نظر نمی‌رسد در سیاست شاگردانش تغییری ایجاد شده باشد و آش هم‌چنان همان آش و کاسه هم‌چنان همان کاسه و آن طور که خودشان می‌گویند اگر امر به تکلیفی جدا از تکلیف اصولگرایان شود راهشان را جدا خواهند کرد.

به نظر می‌رسد با تمام این شعارها پایداری باز هم زیر بازی می‌زند و سهم خود را از میز اصولگرایان می‌طلب و احتمالا به بهانه حفظ وحدت باز هم موفق به سهم‌گیری می‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید