در روزهایی که به واسطه رشد روزافزون شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی در کسری از ثانیه صورت می گیرد هرکسی باید در اعلام مواضع خود از هر تریبونی به خصوص نماز جمعه محتاط تر عمل کند. این روزها چه خوشمان بیاید چه نیاید موضع نسنجیده از سوی یک امام جمعه حتی در یک شهرستان کم جمعیت هم خواه ناخواه به پای حاکمیت نوشته می شود

سلام نو – سرویس سیاسی: از جمعیت چندصدهزار نفری اقامه اولین نماز جمعه به امامت مرحوم آیت الله طالقانی تا نماز جمعه های کم رمق این سالها قریب به چهار دهه می گذرد. سوال اینجاست که چرا نماز جمعه رونق سال های پیش خود را از دست داده است؟ طالقانی ها کم شده اند یا جمعیت پرشور و انقلابی ؟ شاید هم مساله چیز دیگری است.

به گزارش سلام نو، در حالی که جمعیت کشور نسبت به سال های ابتدایی انقلاب بیش از دو برابر رشد داشته و در این سالها تریبون های متعددی برای تبلیغات دینی استفاده شده است، شاهد کاهش چشمگیر اقبال مردم نسبت به نماز جمعه هستیم.

تریبون های سیاست زده نماز جمعه

یکی از مولفه های غیر قابل انکار در این زمینه افزایش اختلافات سیاسی از ابتدای انقلاب تاکنون است. به هرشکل نماز جمعه تریبونی عبادی سیاسی است و لازم است امام جمعه در خطبه دوم هر نماز به مسائل سیاسی بپردازد. با این حال پرداختن به مسائل سیاسی با سیاسی کاری متفاوت است. امروز این اتهام بیش از گذشته متوجه خطیبان جمعه است. در سال های ابتدایی انقلاب امثال طالقانی مورد وثوق همه جریانات سیاسی وقت و از همه مهم تر اکثریت مردم با دیدگاه های مختلف بودند اما امروز ائمه جمعه نه تنها خود را فراجناحی نشان نمی دهند بلکه گاهی هیچ اِبایی از بیان کردن تعلقات خاطر جناحی شان ندارند.

موضع گیری کلان برخی ائمه جمعه نیز گاهی منجر به سوء تعبیر می شود. در روزهایی که رسانه های خارج از کشور در صدد هر گونه سواستفاده از آن چه در ایران می گذرد، هستند نباید هیچ کدام از ائمه جمعه درباره مسائل کلان کشور موضعی متناقض با موضع جمهوری اسلامی اتخاذ کنند. اتفاقی که چند نوبت به خاطر مخالفت سیاسی با دولت روحانی در بحث هایی همچون برجام ،FATF و ... افتاد. برای نمونه آیت الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران در باره بحث تایید cft  در مجلس گفته بود: "مجلس باید هوشیار باشد و دقت کند تا این لایحه تصویب نشود، اگر هم تصویب کند من مطمئنم شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد؛ شورای نگهبان هم رد نکند من به مجمع تشخیص مصلحت نظام امیدوارم" . مشکل اینجاست شنیده شدن صداهای مخالف در حوزه سیاست خارجی مردان دیپلماسی ما را با مشکل مواجه می کند.

از سوی دیگر ورود ائمه جمعه به جزئی ترین مسائل سیاسی تنش هایی نیز ایجاد کرده است. در دوره های قبل یکی از ائمه جمعه موقت تهران با ذکر خاطره ای از محمود احمدی نژاد به عنوان کاندیدای اصلح حمایت کرد و در دوره اخیر ریاست جمهوری بعد از برگزاری انتخابات امام جمعه ساوه استفاده از پرچم های سبز و بنفش حامیان روحانی را هم ارز با پرچم روسپی‌گری بر در خانه‌های روسپی‌های دوران جاهلیت دانست. در سال های اخیر برخی ائمه جمعه پا را فراتر از اظهار نظر سیاسی گذاشته و مخالفین سیاسی را با ناسزا گفتن تخریب می کنند تا به این شکل تریبون مقدس نماز جمعه که متعلق به بیت المال بوده و قرار بوده مهم ترین هدفش دعوت مردم یک جامعه به تقوا باشد را تبدیل به یک عرصه کاملا سیاسی برای کنار زدن جناح سیاسی مخالف و فحاشی به رقبا کند.

نماز جمعه جای فحاشی نیست

تنها اتهامات سیاسی از تریبون نماز جمعه نیست که شان این آیین را زیر سوال می برد بلکه ادبیات نامتعارف برخی خطیبان نماز جمعه و استفاده از برخی الفاظ رکیک باعث شده تا اصل و اساس نماز جمعه در ذهن بسیاری زیر سوال رود.  آیت الله علم الهدی، امام جمعه جنجالی مشهد خود به تنهایی برای ایجاد رخوت میان مردم برای نرفتن به نماز جمعه کافی است.  گوساله و بزغاله خطاب کردن معترضین به انتخابات سال 88 و مواضع عجیب و غریب او درباره منجر شدن مخالفت با فیلترینگ به اهانت به پیامبر کاری کرده تا بسیاری از متدینین مشهد هم میلی به حضور در نماز جمعه نداشته باشند.

حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران دیگر امام جمعه ای است که با آشغال خطاب کردن معترضین دی ماه 96 موجی از انتقادات را متوجه خود کرده است. او در سخنانی به عنوان خطیب جمعه با اشاره به ناآرامی های دی ماه سال گذشته گفته بود اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال ها را شست و تمیز کرد. صدیقی در گذشته نیز در یک موضع عجیب و غریب به بدترین شکل ممکن از ولایت فقیه دفاع کرده بود. او با بیان اینکه اصل چهارم قانون اساسی چتری است که همه شئون را زیر خود می گیرد،  گفته بود "اگر حضرت آقا، همسر رییس‌جمهور را طلاق دهد او به رییس‌جمهور حرام است."

در روزهایی که به واسطه رشد روزافزون شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی در کسری از ثانیه صورت می گیرد هرکسی باید در اعلام مواضع خود از هر تریبونی به خصوص نماز جمعه محتاط تر عمل کند. این روزها چه خوشمان بیاید چه نیاید موضع نسنجیده از سوی یک امام جمعه حتی در یک شهرستان کم جمعیت هم خواه ناخواه به پای حاکمیت نوشته می شود. نتیجه اینکه هیچ چاره ای جز اصلاح و چه بسا تغییر در برخی ائمه جمعه نیست تا حداقل صدای آن دسته از ائمه جمعه که عالمانه تلاش بر دعوت مردم به سوی تقوا دارند و منصفانه اتفاقات روز را تحلیل می کنند،  شنیده شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید