دادگاه شهر لونه‌بورگ ممنوعیت پروزاهای ماهان ایر در این کشور را تائید کرد.

به گزارش سلام نو، شکایت شرکت ماهان‌ایر علیه لغو مجوز استفاده هواپیماهای این شرکت از فرودگاه‌های آلمان بی‌نتیجه ماند و دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده در شهر لونه‌بورگ اعمال این ممنوعیت را موجه اعلام کرد. حکم دادگاه روز گذشته (جمعه ۲۴ خرداد/ ۱۴ ژوئن) صادر شده است. بر پایه این حکم رعایت "منافع عمومی سیاسی" آلمان، لغو یا تعلیق مجوز پرواز هواپیماها در این کشور را توجیه می‌کند. اداره فدرال هوانوردی آلمان ۲۱ ژانویه سال جاری به دلیل آنچه نگرانی‌های امنیتی و سیاسی خوانده شده، حکم ممنوعیت فرود و برخاستن هواپیماهای شرکت ماهان‌ایر از فرودگاه‌های این کشور را صادر کرد. ماهان‌ایر به عنوان دومین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۱ به اتهام همکاری با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت. آمریکا در سال‌های گذشته بارها ماهان‌ایر را به انتقال افراد و تجهیزات نظامی برای شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه متهم کرده است.

ممنوعیت سابقه‌دار علیه ماهان‌ایر

پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر به کشورهای اروپایی در سپتامبر ۲۰۰۷ نیز به دلیل "عدم رعایت استانداردهای ایمنی اتحادیه اروپا" برای حدود یک سال ممنوع شده بود. شرکت ماهان‌ایر که پیشتر هفته‌ای یک پرواز به مونیخ و یکی به دوسلدورف داشته در شکایت خود مدعی شده که ممنوعیت پرواز هواپیماهای این شرکت به فرودگاه‌های این دو شهر باید دارای زمان‌بندی مشخص می‌بود. دادگاه این ایراد را وارد ندانسته است.  مطابق گزارش‌ها دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از اعلام خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، متحدان اروپایی خود را برای همراهی با واشنگتن، از جمله تحریم ماهان‌ایر، تحت فشار قرار داده است.

فشار آمریکا و حکم قطعی دادگاه

ظاهرا این فشارها در تصمیم دولت آلمان برای لغو مجوز پرواز هواپیماهای ماهان به این کشور بی‌تاثیر نبوده است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اول بهمن علت این اقدام را حمل اسلحه و سرباز به مناطق جنگی در سوریه توسط ماهان‌ایر عنوان کرد و این تصمیم را ضروری خواند. بیژن جیرسرایی، سخنگوی ایرانی‌تبار روابط خارجی فراکسیون دموکرات‌های آزاد آلمان (FDP) همان زمان در مصاحبه با دویچه‌وله گفته بود که تصمیم آلمان برای لغو مجوز پرواز ماهان‌ایر پس از فشارهای دولت آمریکا اتخاذ شده است. آلمان و شمار دیگری از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه یکی دیگر از علت‌های تحریم ماهان‌ایر و برخی دیگر از شرکت‌های ایرانی را فعالیت‌های ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در اروپا عنوان می‌کنند که گفته می‌شود به احتمال بسیار زیاد در قتل دو نفر از مخالفان رژیم در هلند و برنامه‌ریزی برای انفجارهایی در فرانسه و دانمارک دست داشته‌اند. حکم دادگاه لونه‌بورگ در مورد موجه بودن ممنوعیت استفاده هواپیماهای ماهان‌ایر از فرودگاه‌های آلمان قطعی است و قابل تجدید نظرخواهی نیست. پیش از این دادگاه بدوی شهر برانشوایگ شکایت ماهان‌ایر را با این استدلال که شواهد کافی در مورد دست داشتن این شرکت در انتقال افراد و تجهیزات به مناطق جنگی و دخالت ایران در برخی عملیات تروریستی در اروپا وجود دارد، رد کرده بود./بهارنیوز

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید