تحلیگر مسائل آسیای شرقی افزود: نباید انتظار داشت سفر آبه تمام اختلاف‌های چهل ساله ایران و آمریکا را حل کند.

به گزارش سلام نو، مایک بوساک استاد دانشگاه بین‌المللی ژاپن و تحلیل‌گر مسائل آسیای شرقی و معاون مرکز روابط ژاپن و آمریکا است. نظرات خود را در خصوص سفر شینزوآبه به ایران مطرح کرد.

سفر آبه به تهران می‌تواند گام مهمی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا باشد

استاد دانشگاه بین‌المللی ژاپن با اشاره به سفر نخست وزیر این کشور به تهران گفت: با توجه به تشدید تنش‌های میان ایران و آمریکا و تصمیمات اخیر آمریکا برای اقدام علیه ایران، سفر این مقام ژاپنی به ایران می‌تواند اقدام موثری برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا باشد

روابط خوب ایران و ژاپن، عامل انتخاب توکیو به عنوان میانجی ایران و آمریکاست

بوساک با اشاره به اینکه آبه روابط شخصی خوبی با رییس‌جمهور ایران دارد، گفت: ژاپن از روابط خوبی با ایران برخوردار است. از سوی دیگر از روابط خوبی با آمریکا برخوردار است و می‌توان گفت گزینه خوبی است که می‌تواند به میانجی‌گری میان ایران و‌ آمریکا برای کاهش تنش بپردازد.

دیدار آبه و رهبر ایران از اهمیت زیادی برخوردار است

استاد دانشگاه بین‌المللی ژاپن در ادامه به دیدار آبه و رهبری اشاره کرد و در این باره گفت: ژاپن فاقد هرگونه درگیری مذهبی است و همین عامل باعث شده است که گزینه خوبی برای دیدار با رهبر ایران به حساب آید. دیدار آبه و رهبر ایران می‌تواند از اهمیت بالایی برای کاهش اختلاف‌های میان ایران و‌ آمریکا برخوردار باشد.

این تحلیل‌گر مسائل آسیای شرقی هم‌چنین به پیام ژاپن برای ایران اشاره کرد و در این باره گفت: احتمال می‌رفت آبه حامل پیامی از ترامپ برای مقام‌های ایران باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که ایران هم با توجه به تداوم تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام، شرط‌ها و پیامی برای ترامپ و مقام‌های آمریکایی خواهد داشت که باید منتظر نتیجه این سفر و واکنش هر دو طرف به این دیدار بود.

کاهش تنش میان ایران و‌ آمریکا به نفع ژاپن است

وی هم‌چنین افزود: ژاپن در واقع به دنبال کاهش تنش میان ایران و آمریکاست؛ چراکه خود می‌تواند در صورت کاهش این اختلاف‌ها به واردات نفت از ایران بپردازد و از سوی دیگر خطر بسته شدن تنگه هرمز هم کاهش می‌یابد و ژاپن می‌تواند از همکاری با هر دوطرف یعنی ایران و آمریکا بهره‌برداری کند.

آبه باید اعتماد سران ایرانی را جلب کند

بوساک ادامه داد: آبه اما برای اینکه بتواند ایران را راضی به مذاکره کند، باید اعتماد سران ایرانی را جلب کند چرا که ایران اکنون اعتماد خود به ترامپ را از دست داده است و با توجه به عدم پایبندی ترامپ به توافق‌های بین‌المللی و تداوم تحریم‌ها، ایران نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند.

وی خاطرنشان کرد: آبه باید بتواند این اعتماد را در ایران ایجاد و بی‌طرفانه برای کاهش تنش اقدام کند و به منافع هر دوطرف توجه داشته باشد. آبه در واقع می‌تواند به کاهش تنش کمک کند اما نباید توقع داشت که این دیدار بتواند تمام مشکلات و اختلافات چهل ساله را حل کند.

این تحلیل‌گر  مسائل آسیای شرقی در ادامه در مورد چشم‌انداز این سفر گفت: معتقدم این سفر می‌تواند به کاهش تنش‌های میان ایران و آمریکا کمک کند. ژاپن از هر نظر، انتخابی خوب است و این دیدار می‌تواند باعث شود که از درگیری نظامی میان ایران و آمریکا جلوگیری شود؛ چرا که ژاپن کشوری است که با جنگ مخالف است و در همین راستا هم تلاش می‌کند. حال باید دید که ژاپن از نفوذ و روابط خود با ایران و آمریکا چه استفاده‌ای می‌کند. من امیدوارم که آبه بتواند دستاوردهای خوبی از این سفر کسب کند./ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید