یک دادگاه فرانسوی با استرداد مهندسی ایرانی به آمریکا موافقت کرده است تا به خاطر آن چه تلاش برای واردات غیرقانونی فناوری آمریکایی از سوی یک شرکت ایرانی و برای اهداف نظامی  خوانده شده، محاکمه شود.

به گزارش سلام نو، در بیانیه منتشر شده از سوی تشکلهای ذکر شده آمده است: رادارهای موج میلیمتری جهت رصد و مقابله با پهپادها " تجهیزاتی غیر نظامی و نوظهور جهت محافظت فرودگاه‌ها و اماکن حیاتی هر کشور در مقابل ورود ریز پرنده‌های بدون سرنشین هستند و تهیه آن نه تنها امری نظامی و مشمول تحریم نیست بلکه از الزامات حفاظت از حریم هوایی و فرودگاه‌های غیرنظامی و مطابق با اصول هواپیمایی سازمان ملل (ایکائو) می‌باشد و حق همه کشورهای دنیاست.

همچنین در بخشی از این بیانیه مطرح شد: به دولت فرانسه یادآور می‌شویم که چنین اقدام سیاسی که هم مغایر با توافق برجام و هم ناقض قوانین بین المللی می‌باشد ممکن است عواقب جدی برای متخصصان و بازرگانان فرانسوی مستقر در ایران ایجاد نماید.

یک منبع قضائی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک دادگاه فرانسوی با استرداد مهندسی ایرانی به آمریکا موافقت کرده است تا به خاطر آن چه تلاش برای واردات غیرقانونی فناوری آمریکایی از سوی یک شرکت ایرانی و برای اهداف نظامی  خوانده شده، محاکمه شود.

این دادگاه که در استان اکس-آن در جنوب فرانسه واقع است، همچنین درخواست ضمانت از سوی جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی چهل و یک ساله را رد کرد. وی از دوم ماه فوریه در فرودگاه شهر نیس فرانسه پس از پیاده شدن از هواپیما بازداشت شده است.

بازپرسان قضائی با ادعای این که روح‌الله‌نژاد تلاش داشته است سیستم‌های مایکروویو صنعتی قدرت بالا را که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از آمریکا به ایران وارد کند، به او مظنون هستند.

قضات آمریکایی مدعی هستند که این مهندس از طرف شرکتی که به سپاه پاسداران ایران مرتبط است اقدام کرده است.

رسانه‌های فرانسه به نقل از وکیل روح‌الله‌نژاد خبر دادند که حکم بازداشت آمریکا انگیزه سیاسی داشته است و وی همچنان استرداد را نخواهد پذیرفت.

ادامه روند استرداد، مستلزم فرمان نخست‌وزیر فرانسه است./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید