جلالی زاده با اشاره به عملکرد روحانی در دور دوم ریاست جمهوری‌اش گفت: متاسفانه روحانی در دوم به مطالبات مردم توجه نکرد که این به ناامیدی مردم افزوده است.

سلام نو – سرویس سیاسی: فردا، چهارشنبه، سالگرد پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری 2 خرداد 1376 است. این پیروزی باعث تولد جریانی شد که تا مدت‌ها به جنبش دوم خرداد مشهور بودند  و امروز به عنوان اصلاح طلبان شناخته می‌شوند.

خورشید اقبال اصلاح طلبان با ظهور محمود احمدی‌نژاد غروب کرد و آن‌ها برای هشت سال در انزوای سیاسی قرار داشتند تا حسن روحانی سر برسد و آن‌ها بار دیگر با حمایت از رقیب پیشین خود به عرصه سیاست رسمی در ایران بازگردند.

با این همه اکنون پس از شش سال مردم آن چنان که انتظار می‌رفت از اصلاح طلبان راضی نیستند و حامیان دوم خرداد امروز بیش از همیشه در خطر رویگردانی مردم قرار دارند، خطری که می‌تواند به باز تولید احمدی‌نژادی دیگر بیانجامد.

انتظارات اقوام و مذاهب از روحانی تحقق نیافته

جلال جلالی‌زاده، عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به ریشه‌های شکل گیری جنبش دوم خرداد در ایران گفت: هر پدیده‌ای که مورد بررسی و نقد قرار نگیرد امکان انحراف یا فساد در آن وجود دارد. بعد از انقلاب و جنگ هم به مرور این ضرورت حس شد که برای عدم انحراف انقلاب از شعارهای اصلی و مسیرش ضروری است که اصلاحاتی صورت بگیرد. هر جنبشی که در راه اصلاح یک نظام یا حکومت شکل می‌گیرد جنبشی قابل دفاع است و البته قابل نقد است.

وی در ادامه گفت: از زمانی که این جنبش شروع شد فارغ از کسانی که با پشتوانه فکری و اندیشه به این جنبش پیوستند گاهی افرادی از روی احساسات، مصلحت طلبی یا منفعت طلبی به این جبنش پیوستند ولی با این همه جنبش اصلاحات در این مدت به مسیر خود ادامه داد.

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این پرسش که رابطه اقوام و مذاهب مختلف با جنبش دوم خرداد را چطور ارزیابی می‌کند گفت: زمانی که جنبش دوم خرداد در ایران شکل گرفت بیشتر مردم ایران و به خصوص اقوام و مذاهب مختلف حاضر در کشور با آن هم‌راهی کردند چون معتقد بودند این هم‌راهی می‌تواند در اجرای قانون اساسی و برآورده کردن مطالبات آنان موثر باشد.

وی افزود: نه روحانی توانست کابینه اصلاح طلب تشکیل دهد، نه نیروهای اصلاح طلب توانستند جای نیروهای احمدی‌نژاد را بگیرند و نه مجلس آن چنان همراه بود که خب این باعث شد تا وعده‌های اصلاح‌طلبان امکان عملیاتی شدن پیدا نکند و انتظارات اقوام و مذاهب آن‌چنان که باید تحقق نیابد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد روحانی در دور دوم ریاست جمهوری‌اش گفت: متاسفانه روحانی در دوم به مطالبات مردم توجه نکرد که این به ناامیدی مردم افزوده است.

اصلاحات باید در تمام ارکان نظام تاثیر بگذارد

جلالی‌زاده با اشاره به بازگشت نسبی اصلاح طلبان به قدرت در سال 92 گفت: بعد از احمدی‌نژاد مردم دوباره به اصلاح طلبان روی آوردند و از روحانی حمایت کردند و روحانی وعده‌هایی به مردم داد که به علت شرایط و فضا نتوانست عملی شود.

وی در ادامه نقطه ضعف اصلاحات را فراگیر نبودن آن دانست و گفت: متاسفانه نقطه ضعف کار این‌جا بود که جنبش اصلاحات و دوم خرداد چون نتوانست در تمام ارکان حکومت فراگیر شود و از دولت و مجلس فراتر نرفت نتوانست به طور عمیق و ژرف در اصلاح کل نظام موثر باشد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه گفت:امروز دیگر اصلاحات در قوه مجریه به خودی خود کفایت نمی‌کند و تا زمانی که اصلاحات در تمام ارکان نظام تاثیر نگذارد موفقیت حاصل نمی‌شود. باید دانست از یک سو مردم ناامید هستند، از یک سو نیروهای اصلاح طلب منزوی شده‌اند و از سوی دیگر مراکز اجتماعی و اقتصادی فعال نیستند و برای شنیدن هر پیام تازه‌ای تمام ارکان باید دست به دست هم بدهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید