نماینده مردم تبریز در مجلس گفت : ضعف مدیریتی با برهم زدن ساختار اصلاح نمی‌شود.

به گزارش سلام نو، محمدحسین فرهنگی، با انتقاد از طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت،  اظهار داشت: مدافعان این طرح، توسعه دولت را به معیشت مردم گره می‌زنند در حالیکه تصویب این طرح تبعات گسترده‌ای دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرات نامطلوب تشکیل وزارت بازرگانی در اقتصاد کشور، افزود: لغو قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت صنعت و تجمیع آن در وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات تشکیل وزارت بازرگانی است.وی اظهار کرد: براساس قانون انتزاع،  توزیع بخش وسیعی از محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و این وزارتخانه بدون واسطه توانست درباره کنترل واردات، صادرات و تنظیم بازار تصمیم گیری کند.

پیش از ادغام وزارت صنعت و بازرگانی، وقت زیادی صرف هماهنگی میان اقدامات وزارتخانه‌ها می‌شد، به طور مثال وزارتخانه‌ای که مسئول تولید بود ادعا می‌کرد واردات بی رویه به مشکلات داخلی دامن زده است از سوی دیگر وزارت بازرگانی معتقد بود از آنجا که این وزارتخانه مسئول تنظیم بازار است در نتیجه باید درباره میزان واردات تصمیم‌گیری کند

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: پیش از ادغام وزارت صنعت و بازرگانی، وقت زیادی صرف هماهنگی میان اقدامات وزارتخانه‌ها می‌شد، به طور مثال وزارتخانه‌ای که مسئول تولید بود ادعا می‌کرد واردات بی رویه به مشکلات داخلی دامن زده است از سوی دیگر وزارت بازرگانی معتقد بود از آنجا که این وزارتخانه مسئول تنظیم بازار است در نتیجه باید درباره میزان واردات تصمیم‌گیری کند این موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با شروع فصل تابستان مسئولان گرفتار مسائلی مانند خرید تضمینی و ... می‌شدند از سوی دیگر وزارت بازرگانی بدون توجه به توان داخلی مجوزهای بسیاری را برای واردات چای و برنج صادر می‌کرد که باعث صدمه به تولیدکنندگان می‌شد و محصولات داخلی روی دست کشاورزان می‌ماند.

عضو هیات رییسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس تصریح کرد: توجیه طراحان طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت ناتوانایی مسئولان در ساماندهی بازار است این در حالی است که ضعف مدیریتی با برهم زدن ساختار اصلاح نمی‌شود بلکه با هماهنگی، حذف برخی رویه‌های نادرست، استفاده از توان مجلس برای تصویب قوانین مناسب و ... اصلاح می‌شود.

فرهنگی درباره صحبت‌های واعظی رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر تشکیل معاونت بازرگانی، گفت: تشکیل معاونت بازرگانی نسخ صریح قوانین برنامه ششم توسعه و وظایف وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است. معاونت بازرگانی در صورت تشکیل، شان وزارتخانه دارد این در حالی است که نه تنها مجلس نمی‌تواند بر این معاونت نظارت کند بلکه مشخص نیست پشت پرده آن چه اتفاقاتی می افتد./خبرانلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید