«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه درباره اینکه چه سیاستی در قبال ایران اتخاذ می‌کند اظهارنظر کرد.

به گزارش سلام نو او گفت: «باید ببینیم درباره ایران چه پیش می‌آید. اگر آنها کاری انجام دهند، اشتباه بسیار بدی خواهد بود.»

وی در ادامه گفت: «درباره ایران چیزهایی می‌شنوم. اگر کاری انجام دهند، لطمه بدی خواهند خورد.»

دونالد ترامپ بعد از ناموفق درآمدن سیاست‌هایش در قبال کره شمالی و ونزوئلا رویکرد تهدید و پیشنهاد مذاکره را برای ایران در دستور کار قرار داده است.

او چند روز پیش در حالی که «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از اعزام ناو «آبراهام لینکن» برای مقابله با ایران خبر داده بود گفت که نمی‌خواهد به ایران آسیب بزند و دوست دارد مقام‌های ایران به او زنگ بزنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد کاخ سفید شماره تماس ترامپ را در اختیار سفارت سوئیس قرار داده و گفته در صورت درخواست ایران، آن را در اختیار مقام‌های تهران قرار دهند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد و چندین دور تحریم علیه ایران اعمال کرده است.

دولت ترامپ اخیراً اعلام کرده معافیت‌های مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد.

واشنگتن چهارشنبه هفته گذشته هم با صدور یک فرمان اجرایی صنایع آهن، آلومینیوم، مس و فولاد ایران را به فهرست تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اضافه کرد.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشورهای دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند.

شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد./فارس

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید