یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه یارانه‌های پنهان باعث ایجاد رانت شده است، افزود:  یکی از راه‌های مقابله با جنگ اقتصادی دشمن ارائه کالابرگ است.<br/><br/> 

به گزارش سلام نو؛ شهباز حسن‌پور بیگلری  درباره لزوم سامان دادن به یارانه‌های پنهان گفت: مجلس به دنبال شفاف‌سازی است و مطالبه‌گری در بحث هزینه‌های پنهان را دنبال می‌کند چرا‌که یارانه‌های پنهان در کشور ما بعضا به ایجاد رانت تبدیل شده است که این امر باعث می‌شود بی‌ثباتی اقتصادی در کشور حکم‌فرما شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای خاص از اینگونه رانت‌ها سود می‌برند، عنوان کرد: علاوه بر اینکه عده‌ای بهره‌های زیادی از این نوع شرایط نصیبشان می‌شود اما در مقابل عده‌ای از مردم معیشت‌شان دچار اشکال شده و با سختی مواجه می‌شوند. در نتیجه بهتر است هزینه‌ها به صورت شفاف بررسی شود و به صورت کاملا روشن در اختیار افراد قرار بگیرد.

نماینده مردم سیرجان تاکید کرد: امیدوارم که مجلس و دولت به راهکارهای مناسبی برای تک نرخی کردن ارز دست پیدا کنند تا جلوی رانت‌های ناشی از وضعیت فعلی ارز گرفته شود. آنچه امروز باعث نارضایتی مردم است کمبود نیست بلکه بی عدالتی است که در وضعیت کنونی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود اما با نرخی تا چند برابر به دست مصرف‌کننده می‌رسد، مجلس درباره سامان دادن به یارانه‌های پنهان نظرات خود را به دولت اعلام کرده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در پاسخ به این سوال که ارائه کالابرگ چه تاثیری در سامان دادن به یارانه‌های پنهان دارد؟، گفت: یکی از مباحث مطرح شده ارائه کالابرگ است که به سبد معیشتی مردم کمک می‌کند و به صورت شفاف و واضح می‌تواند در اختیار افراد قرار بگیرد. در نتیجه ممکن است بتواند برخی از نابسامانی‌های بخش توزیع کالا را سر و سامان بدهد.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا این بحث‌ها وجود دارد و تنها مختص ایران نیست زمانی که کالابرگ ارائه می‌شود عده‌ای که نیازمند هستند آن را دریافت می‌کنند و عده‌ای که نیازمند نیستند از دریافت آن خودداری می‌کنند. شرایط مردم را باید در این وضعیت در نظر بگیریم چرا که دشمن یک جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه کشور ما شروع کرده که ما هم نباید دست روی دست بگذاریم، بلکه باید مقابله کنیم و یکی از راهکارهای مقابله ما ارائه کالابرگ است.

حسن‌پور گفت: با ارائه کالابرگ الکترونیکی مشخص می‌شود که هر کس چه میزان از یارانه پنهان را می‌تواند مورد استفاده قرار دهد و مشخص می‌کند یارانه پنهان به چه میزان می‌تواند در دسترس افراد جامعه قرار بگیرد. مجلس درباره این موضوع جلسات غیرعلنی متعددی داشته است و این بحث در جلسات بعدی هم ادامه خواهد داشت./ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید