سخنان امروز رییس جمهور در جلسه هیات دولت چند نکته پیدا و پنهان داشت و سطح جدید از تهدیدات ایران را در برابر تهدیدات آمریکا رونمایی کرد و مسیر جدید ایران در برابر آمریکا، اروپا و دوستان ایران یعنی چین و روسیه را رونمایی کرد.

روحانی سپس به کشورهای حاضر در برجام به خصوص اروپا هشدار داد که اجازه نخواهد داد برجام از یک بازی برد-برد تبدیل به یک بازی باخت-برد برای آمریکا شود و ایران کشوری نیست که تمام هزینه‌های حفاظت از برجام را بپردازد. او در همین راستا به جنبه‌های امنیتی برجام تاکید می‌کند و هشدار می‌دهد که ایران سد بزرگی برای مقابله با قاچاق مواد مخد و مهاجرت به اروپا است و با ادامه وضع فعلی دیگر هزینه این کار را نمی‌پردازد.

هشدارهای صریح روحانی به دوستان ایران

اما بخش مهم دیگری از سخنان روحانی خطاب به دوستان ایران بود، دوستانی که مهم‌ترین آن‌ها چین و روسیه هستند. رییس جمهور در بخشی از سخنان خود خطاب به دوستان ایران می‌گوید:

"با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم."

روحانی به دوستان ایران یادآور می‌شود گام‌های دوستان ایران هرچند مهم بود ولی کافی نبود. او در هشداری که درباره نقش ایران در برابر مواد مخدر و مهاجرین می‌دهد دوستان ایران را هم مخاطب قرار می‌دهد و به نوعی آن‌ها را هم تهدید می‌کند.

اما شاید مهم‌ترین بخش سخنان روحانی خطاب به دوستان ایران جایی باشد که او درباره وضعیت داخلی ایران سخن می‌گوید و بر اتحاد داخلی تاکید می‌کند:

"دوستان عزیز ما در دنیا و منطقه بدانند که ایران به خوبی قادر است کشور خود را اداره کند و نظام جمهوری اسلامی نظامی پایدار و ملت ما ملتی منسجم است و اگر هم اختلاف سلیقه‌ای داشتیم به خاطر فشار آمریکا این اختلاف سلیقه را کنار گذاشته و خواهیم گذاشت."

به نظر می‌رسد روحانی و به طور کلی نظام آن خوش بینی سابق را به کشورهایی که با لفظ دوستان از آنان یاد می‌کنند ندارند و حتی احتمال می‌دهند که این کشورها هم برای فردای پس از جمهوری اسلامی نقشه‌هایی در ذهن داشته باشند.

تاثیر سخنان روحانی چیست؟

حالا پرسش اساسی این است که تاثیر سخنان روحانی در حوزه‌های مختلف چه خواهد بود؟ روحانی در سخنان خود تاکید کرد که اگر اقدام قانونی ایران در چارچوب برجام بهانه‌ای شود برای ارجاع پرونده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل ایران اقدام در خور را خواهد کرد. او هم‌چنین نقشه راه خروج تدریجی ایران از برجام را تبیین کرد.

سخنان امروز روحانی و اقدامات ایران به نظر می‌رسد در بدترین حالت موجب تحریم ایران توسط اروپا شود که این به خودی خود تاثیر فزآینده‌ای نخواهد داشت چون در حال حاضر هم اروپا از نظر اقتصادی تعامل ناچیزی با ایران دارد. از نظر اقتصادی نیز تاکنون بازارهای مالی ایران واکنش عجیبی به سخنان رییس جمهور نشان ندادند.

نکته دیگر این است که سخنان امروز روحانی عملا دعوت طرف‌های باقی مانده در برجام به مذاکرات مجدد بود، مذاکراتی که بتواند خواسته‌های ایران به خصوص در حوزه نفت و بانک را تامین کند.

سلام نو – سرویس سیاسی: بالاخره ایران پس از گذشت یک سال صبر استراتژیک در برابر خروج آمریکا از برجام و وعده‌های اروپا برای جبران جای خالی ایالات متحده نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و عمل به دو تعهد خود را متوقف کرد و با اعطای مهلت 60 روزه به طرف اروپایی برای برداشتن گام‌های عملی درباره اجرای برجام و تامین منافع ایران عملا بازی جدیدی را روی میز برجام آغاز کرد و به قول خودش روی دیگر سکه برجام را نشان داد.

سخنان امروز رییس جمهور در جلسه هیات دولت چند نکته پیدا و پنهان داشت و سطح جدید از تهدیدات ایران را در برابر تهدیدات آمریکا رونمایی کرد و مسیر جدید ایران در برابر آمریکا، اروپا و دوستان ایران یعنی چین و روسیه را نشان داد. مخاطبان سخنان امروز روحانی در مرحله نخست اروپا، در مرحله دوم چین و روسیه و در مرحله آخر آمریکا بود.

روحانی به اروپا یادآور شد چیزی که دور پیشین مذاکرات با ایران مشهور به مذاکرات سعد آباد را به شکست کشاند باور اروپایی‌ها به کدخدا بودن آمریکا بود و همین مسئله حالا هم می‌تواند برای اروپا مشکل ساز شود، هرچند وضعیت آن‌ها از قبل بهتر شده ولی از نظر تجاری هم‌چنان آمریکا کدخدای آنان است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید