سفری به دنیای رنگارنگ سوغات کرمان خواهیم داشت و با برخی از مشهورترین آنها آشنا می شویم.

سفره ی رنگارنگ سوغات کرمان / از شیرینی های سنتی تا قالی های نفیس

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است کرمان، دیاری کهن با تاریخی پرفراز و نشیب، نه تنها جاذبه های گردشگری بی نظیری را در آغوش خود جای داده، بلکه ذائقه ی هر مسافری را با سوغات خوشمزه و صنایع دستی نفیس خود یاری می کند.

فرآورده های غذایی

  • کلمپه: این شیرینی سنتی، که در واقع نوعی کلوچه است، با لایه میانی از خرما و گردوی چرخ شده معطر با هل، گلاب یا دارچین، طعم و عطری دلچسب را به ارمغان می آورد. تزیین کلمپه با پودر پسته یا کنجد و نوع زعفرانی و روغن حیوانی آن، این شیرینی را به سوغاتی خاص و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

سفره ی رنگارنگ سوغات کرمان / از شیرینی های سنتی تا قالی های نفیس

  • کماچ سهن: جوانه گندم و ادویه های مخصوص، راز طعم و عطر بی نظیر این شیرینی سنتی هستند. ادویه هایی مانند دارچین و زیره به همراه گیاهان دارویی، در خمیر و مواد میانی کماچ سهن به کار می روند و این شیرینی پرکالری را به تقویت کننده ای طبیعی تبدیل می کنند.
  • قطاب: لایه ی خارجی نانی پخته شده با شیر یا ماست و محتوای داخلی مغز پسته یا گردو آسیاب شده با شکر، قطاب را به یکی از اصیل ترین شیرینی های ایرانی تبدیل کرده است. پودر قند، تزیین این شیرینی خوشمزه است.
  • قاووت: این پودر خوراکی که در لهجه کرمانی به آن "قووتو" می گویند، قدمت زیادی دارد و به عنوان داروی گیاهی و تقویت کننده طبیعی به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. انواع مغزها، ادویه های مختلف، گیاهان دارویی، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه، مواد تشکیل دهنده ی قاووت هستند که طعم های مختلف و گوناگونی را به آن می بخشند. قاووت را می توان به صورت پودر مصرف کرد یا در شیر و آب جوش حل کرد و به جای چای نوشید.

صنایع دستی

  • پته دوزی: این نوع رودوزی ایرانی که در بین زنان و دختران استان کرمان مرسوم است، از قدیمی ترین سوزن دوزی های سنتی ایران به شمار می رود. پارچه ی ضخیم و پشمی به نام عریض، نخ های رنگی و پشمی با ضخامت های مختلف و طرح های کهن ایرانی و نقوش ذهنی هنرمندان، از ویژگی های پته دوزی کرمان هستند. لباس ها، روتختی، رومیزی، پرده، سجاده، بالش، کوسن و... از جمله محصولاتی هستند که با پته دوزی تزیین می شوند و می توانند به عنوان سوغات از کرمان تهیه شوند.

سفره ی رنگارنگ سوغات کرمان / از شیرینی های سنتی تا قالی های نفیس

  • قالی: کرمان از مراکز مهم بافت فرش در کشور است و قدمتی دیرینه در قالی بافی دارد. طرح ها و رنگ های قالی کرمان، شهرت جهانی دارند. نقوش بسیار ریز و پرکار، تنوع و شادابی رنگ ها و استفاده از رنگ های گیاهی از ویژگی های بارز قالی های کرمان هستند.

سوغات کرمان به این موارد محدود نمی شود و تنوع بی نظیری از طعم ها، عطرها و هنر را به نمایش می گذارد. هر مسافر می تواند با توجه به سلیقه ی خود، بهترین سوغات را از این دیار کهن به یادگار ببرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید