۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
کد خبر: 55512148

سفر به تنگه ظلمات، تجربه‌ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی است که شما را با دنیای شگفت‌انگیز حیات وحش کویر آشنا می‌کند.

راهنمای کامل بازدید از تنگه ظلمات

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است اگر تا به حال به تنگه ظلمات سفر نکرده‌اید، در اولین فرصت برای تجربه این جاذبه طبیعی بی‌نظیر به کویر مرکزی ایران رهسپار شوید. تنگه ظلمات، از زیباترین آثار ملی و جاذبه‌های طبیعی ایران است که در جنوب شهر گرمسار و در پارک ملی کویر واقع شده است. امکان بازدید شبانه‌روزی از این تنگه و همچنین وجود امکانات اقامتی و رفاهی مناسب، آن را به مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است.

تنگه‌ای در دل کویر

تنگه ظلمات در غرب کویر مرکزی ایران و در استان سمنان واقع شده است. این تنگه در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. فرسایش‌های آبی و بادی در طول زمان، این تنگه زیبا را به وجود آورده‌اند.

طول تنگه ظلمات حدود ۲ کیلومتر است. در طول مسیر، از دالان‌هایی عبور می‌کنید که به دلیل تاریکی، ظلمات نامیده شده‌اند. در قسمت شمالی تنگه، ارتفاع دیوارها کوتاه‌تر است و هر چه به سمت جنوب می‌روید، ارتفاع آن‌ها تا ۳۰ متر افزایش می‌یابد. تخته سنگ‌های عظیم که در طول مسیر به هم برخورد کرده‌اند، راه‌هایی باریک و صعب‌العبور را به وجود آورده‌اند که زیبایی این تنگه را دوچندان کرده است.

با ورود به تنگه، ابتدا تصور می‌کنید که در تاریکی مطلق قرار گرفته‌اید. اما هر چه جلوتر می‌روید، با روزنه‌های نور خورشید که از میان سنگ‌ها به داخل نفوذ می‌کنند، نسیم خنک و ملایم و آرامش تنگه روبرو می‌شوید.

بهترین زمان سفر

تنگه ظلمات در دل کویر قرار گرفته است، بنابراین در این منطقه شاهد روزهای گرم و طولانی و شب‌های سرد و خنک خواهید بود. برای راحتی سفر و پرهیز از گرمای طاقت‌فرسای ظهر، بهتر است شب را در اقامتگاهی در کویر سپری کنید و صبح زود به سمت تنگه ظلمات حرکت کنید. پیش از حرکت، از وضعیت جوی و آب و هوا اطمینان حاصل کنید؛ زیرا در هوای ابری، از تماشای زیبایی‌های شب کویر و ستارگان محروم می‌شوید. به دلیل خطر حمله حیوانات وحشی، به هیچ عنوان در تاریکی شب به سمت تنگه حرکت نکنید.

راهنمای کامل بازدید از تنگه ظلمات

نکات ضروری برای سفر

  • حمل مجوز: به دلیل قرار گرفتن تنگه در منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر، باید مجوز لازم را از سازمان محیط زیست و پارک ملی کویر دریافت کنید.
  • همراهی راهنمای محلی: برای رسیدن به تنگه ظلمات، به اتومبیل مخصوص و راهنمای بومی و باتجربه نیاز دارید.
  • بازگشت قبل از غروب: پیش از غروب آفتاب و تاریکی شب به اقامتگاه بازگردید؛ زیرا در منطقه تنگه ظلمات، خطر حمله حیوانات وحشی و گم شدن در مسیر وجود دارد.
  • لوازم ضروری: کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، قمقمه آب، لباس خنک برای روز و لباس گرم برای شب را همراه خود داشته باشید.
  • پوشش مناسب: از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کنید و کفش‌های مناسب پیاده‌روی در کوهستان بپوشید.
  • حمل غذای کافی: به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی در طول مسیر، غذای کافی به همراه داشته باشید.
  • حفاظت از محیط زیست: از ریختن زباله در تنگه خودداری کنید و به حفظ پاکیزگی این جاذبه طبیعی کمک کنید.

پوشش گیاهی و جانوری

در منطقه تنگه ظلمات، علاوه بر جلوه‌های طبیعی و بافت گیاهی ویژه، انواع گونه‌های جانوری وحشی زندگی می‌کنند. پارک ملی کویر، زیستگاه ۳۴ گونه پستاندار، ۱۵۵ گونه پرنده و ۳۴ گونه خزنده است که در میان آن‌ها می‌توان به یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه‌راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، جبیر، کل ‌و بز، قوچ و میش، شغال و سیاه‌گوش اشاره نمود.

  • مشاهده حیوانات وحشی: اگر شانس با شما یار باشد، می‌توانید در طول سفر به تنگه ظلمات، برخی از حیوانات وحشی را از نزدیک مشاهده کنید.
  • احترام به حیات وحش: به یاد داشته باشید که حیوانات وحشی حق حیات دارند. از آزار و اذیت آن‌ها خودداری کنید و به زیستگاه طبیعی آن‌ها احترام بگذارید.

راهنمای کامل بازدید از تنگه ظلمات

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید